Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 8. 4. 2013 Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_06_SKLADBA – Základní větné členy – Podmět Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Základní větné členy - Podmět Ročník: 9. ročník Klíčová slova: podmět vyjádřený, nevyjádřený, holý, rozvitý, několikanásobný, všeobecný, shoda podmětu s přísudkem
ANOTACE Materiál slouží k celkovému shrnutí učiva o podmětu. Formou skupinové práce žáci procvičují probrané a zopakované učivo o shodě podmětu s přísudkem, využívají učebnici ČJ 9 a pracovní listy z archivu autora.
Základní větné členy - Podmět SKLADBA Základní větné členy - Podmět
Podmět Po je větný člen, o kterém přísudek vypovídá, něco o něm tvrdí bývá vyjádřen nejčastěji podstatným jménem nebo zájmenem v 1. p. může jím však být jakýkoliv slovní druh Ptáme se: KDO? CO? podmět, který ve větě přímo není, ale umíme si ho doplnit ze souvislosti, se nazývá nevyjádřený podmět, který ve větě je, se nazývá vyjádřený
Podmět vyjádřený: holý Honza pracuje na zahradě. rozvitý jeho význam je určován, zpřesňován dalšími větnými členy Sousedův Honza pracuje na zahradě. několikanásobný Honza a Jana pracují na zahradě.
podmět, který ve větě není vyjádřený, ani ho nedovedeme jednoznačně doplnit; víme jen, že se týká několika nebo mnoha lidí, které však neumíme přesně pojmenovat, se nazývá podmět všeobecný věty s všeobecným podmětem se vyskytují často ve rčeních př.: Hlavou zeď neprorazíš. Co dávají večer v televizi?
Základní větné členy - PODMĚT - procvičování Podtrhni věty s podmětem všeobecným: Povídali, že mu hráli. Povídali, že Jirka nemůže přijít. V divadle včera hráli Rusalku. Hráli jsme kopanou. Tomáši, nekřič, jako by tě na nože brali.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN 80-7235-055-2. Pracovní listy – archiv autora.