Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz Ekonomie 1 Bakaláři Šesté a sedmé cvičení Dokonalá a nedokonalá konkurence a její formy. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Advertisements

Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Nová doba a ekonomika £ Jaký ekonomický systém je typický pro středověk? £ Proč už nyní nestačí? £ V čem se doba změnila? £ Nová doba si žádá nová řešení,
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Lidská společnost digitálního věku
Monopol Stránská Tereza C2A. Co je to monopol ? Monopol je hypotetická situace na trhu, kdy firma nemá žádnou konkurenci, a tak na ni připadá celá poptávka.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Monopol a monopolistická konkurence
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Josef Středula, předseda ČMKOS
Dokonale konkurenční odvětví
Inovace a regionální rozvoj
Příjmy z kapitálového majetku
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Základní pojmy, principy a zákony
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Město Valašské Meziříčí pro občany Chcete snížit náklady na domácnost
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zdroje financování majetku - PASIVA
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Obec Pstruží pro občany
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
Základy firemních financí
Základy účetnictví změny rozvahových položek
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Střední škola obchodně technická s. r. o.
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Seminář o stavebním spoření
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Transkript prezentace:

Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz Ekonomie 1 Bakaláři Šesté a sedmé cvičení Dokonalá a nedokonalá konkurence a její formy. Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz

Obsah Obecná charakteristika Krátkodobá rovnováha firmy v nedokonalé konkurenci Mrtvá ztráta v nedokonalé konkurenci Dlouhodobá rovnováha v nedokonalé konkurenci Monopolistická konkurence Oligopol

Co je to konkurence?

Hospodářská soutěž mezi podnikateli. Co je to konkurence? Hospodářská soutěž mezi podnikateli.

Čím si podnikatelé konkurují?

Čím si podnikatelé konkurují? Především cenou. Při stejné ceně např. kvalitou, zákaznickým servisem, šíří sortimentu, dobrou pověstí, spolehlivostí apod.

Kvalita Cena Malé poplatky Servis Vyřizování reklamací Exkluzivní prostředí Internetová komunikace Osobní bankéř Poradenství

Jaká je konkurence železničních dopravců v České republice?

Jaká je konkurence železničních dopravců v České republice? Pro konkurenci železničních dopravců v ČR platí Zákon o dráhách (č. 266/1994 Sb.). K liberalizaci trhu železnic vyzývají směrnice Evropské unie. Podle stránek Evropské komise je k 8. září 2006 v ČR celkem 59 firem s licencí pro provozování drážní dopravy na celostátních a regionálních drahách. Firmy zároveň vlastní osvědčení dopravce a jsou uvedeny v Seznamu českých železničních dopravců.

Konkurence

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.1 Uveďte příklady: trhu s monopolistickou konkurencí, b) oligopolního trhu.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.1 Uveďte příklady: trhu s monopolistickou konkurencí, b) oligopolního trhu. monopolistická konkurence – ČD dráhy?, ČEZ?, čistírna oděvů, cukroví oligopol - dodavatelé ropy, těžba fosfátu, banky, spojový operátoři, hutnictví, výroba automobilů

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.2 Pokud chce firma prodat 20 kusů výrobku, může jít na trh s cenou 100 PJ za kus. Pokud chce prodat 30 výrobků, musí cenu snížit na 80 PJ za kus. Pokud by jich chtěla prodat 40, musela by cenu dále snížit na 60 PJ. Co můžeme říci o prostředí, v němž se firma nachází? Zakreslete křivku poptávky po produkci dané firmy. Zakreslete křivku mezního příjmu firmy.

Poptávková funkce př.2/6.kap. Q´ p TR MR 20 100 2000 MR ≥ MC 30 80 2400 400 MC < 0 40 60

Výnosová funkce př.2/6.kap. Q´ p TR MR 20 100 2000 MR ≥ MC 30 80 2400 400 MC < 0 40 60 Jde o případ nedokonalé konkurence.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.3 Zakreslete křivku poptávky po produkci firmy a křivku mezního příjmu firmy v případě dokonalé a nedokonalé konkurence.

Poptávková křivka př.3/6.kap. Dokonalá konkurence Tržní poptávková křivka je přímka rovnoběžná s osou x (prodané množství neovlivní cenu). Nedokonalá konkurence Tržní poptávková křivka je klesající přímka (větší množství lze prodat při menší ceně).

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Vypočítejte a nakreslete průběh mezních příjmů MR a průměrných mezních příjmů, když znáte:

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.4 Proč benzínová čerpadla prodávají potraviny a další statky, když si tyto statky lze koupit v jiných obchodech a navíc levněji? Proč lidé potraviny a podobné statky nakupují u benzínových čerpadel, když si je v jiných obchodech mohou koupit levněji?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.4 Proč benzínová čerpadla prodávají potraviny a další statky, když si tyto statky lze koupit v jiných obchodech a navíc levněji? Proč lidé potraviny a podobné statky nakupují u benzínových čerpadel, když si je v jiných obchodech mohou koupit levněji? Nacházíme se v prostředí nedokonalé konkurence. Existují transakční náklady. Nakupují zde obvykle malá množství. Konzumují tak další výhody.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.5 Obchodníci často poskytují množstevní slevy – např. pokud si jeden spotřebitel koupí tři stejné statky, zaplatí méně, než když si tři různí spotřebitelé koupí (každý spotřebitel si koupí) stejný statek. Proč tak obchodníci činí?

Snižují mrtvou ztrátu = přebytek spotřebitele + výrobce Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.5 Obchodníci často poskytují množstevní slevy – např. pokud si jeden spotřebitel koupí tři stejné statky, zaplatí méně, než když si tři různí spotřebitelé koupí (každý spotřebitel si koupí) stejný statek. Proč tak obchodníci činí? Snižují mrtvou ztrátu = přebytek spotřebitele + výrobce

Mrtvá ztráta – přebytek spotřebitele př.5/6.kap.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.6 Uveďte příklady inovací, které zmírnily bariéry vstupu do odvětví, takže trh přestal být oligopolním trhem, respektive jeho oligopolní charakter se zmírnil.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.6 Uveďte příklady inovací, které zmírnily bariéry vstupu do odvětví, takže trh přestal být oligopolním trhem, respektive jeho oligopolní charakter se zmírnil. Mobil zrušil závislost na rozvodné síti, elektronika-miniaturizace. Minipivovary, pivo lze vyrábět i v malých množstvích.

Mějme následující údaje v tabulce (P, FC a VC jsou v PJ): Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.7 Mějme následující údaje v tabulce (P, FC a VC jsou v PJ): Pro jednotlivá množství spočítejte následující hodnoty: VC, TC, AC, AFC, AVC, TR, AR, MR, EP, EP/Q´. Najděte bod optima firmy.

Poptávková funkce př.7/6.kap.

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10 2 80 5 160 3 70 7 210 4 60 240 50 250 6 40 15 30 20 8 25 9 36

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10  90 2 80 5 160 70 3 7 210 50 4 60 240 30 250 6 40 15 -10 20 -30 8 25 -50 9 36 -70 -90

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10  90 2 80 5 160 70 15 3 7 210 50 12 22 4 60 240 30 21 32 250 42 6 40 -10 47 57 20 -30 67 77 8 25 -50 92 102 9 36 -70 128 138 -90 168 178

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10  90 2 80 5 160 70 15 7,5 2,5 3 7 210 50 12 22 7,33 4 3,33 60 240 30 21 32 7,75 5,25 250 42 8,4 6,4 6 40 -10 47 57 9,5 7,83 1,67 20 -30 67 77 11 9,57 1,43 8 25 -50 92 102 12,8 11,5 1,25 9 36 -70 128 138 15,3 14,2 1,11 -90 168 178 17,8 16,8

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10  90 80 2 5 160 70 15 7,5 2,5 145 72,5 3 7 210 50 12 22 7,33 4 3,33 188 62,67 60 240 30 21 32 7,75 5,25 208 52,25 250 42 8,4 6,4 41,6 6 40 -10 47 57 9,5 7,83 1,67 183 30,5 20 -30 67 77 11 9,57 1,43 133 19 8 25 -50 92 102 12,8 11,5 1,25 58 7,25 9 36 -70 128 138 15,3 14,2 1,11 -48 -5,33 -90 168 178 17,8 16,8 -178 -17,8

Poptávková funkce př.7/6.kap.

Poptávková funkce př.7/6.kap.

Poptávková funkce př.7/6.kap. Q´ P MC FC TR MR AR VC TC AC AVC AFC EP EP/Q´ 1 90 10   80 2 5 160 70 15 7,5 2,5 145 72,5 3 7 210 50 12 22 7,33 4 3,33 188 62,67 60 240 30 21 32 7,75 5,25 208 52,25 250 42 8,4 6,4 41,6 6 40 -10 47 57 9,5 7,83 1,67 183 30,5 20 -30 67 77 11 9,57 1,43 133 19 8 25 -50 92 102 12,8 11,5 1,25 58 7,25 9 36 -70 128 138 15,3 14,2 1,11 -48 -5,33 -90 168 178 17,8 16,8 -178 -17,8

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.8 K čemu bude docházet, pokud na trhu monopolistické konkurence dosahují producenti ekonomické ztráty? Znázorněte pomocí křivek nabídky a poptávky. Jak se to projeví na průměrných nákladech a průměrných příjmech jednotlivých producentů, kteří působí na trhu monopolistické konkurence? Co platí pro dlouhodobou rovnováhu trhu monopolistické konkurence?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.8 K čemu bude docházet, pokud na trhu monopolistické konkurence dosahují producenti ekonomické ztráty? Bude docházet k výstupu z odvětví. Znázorněte pomocí křivek nabídky a poptávky. Jak se to projeví na průměrných nákladech a průměrných příjmech jednotlivých producentů, kteří působí na trhu monopolistické konkurence? Co platí pro dlouhodobou rovnováhu trhu monopolistické konkurence? Průměrné příjmy i průměrné náklady vzrostou. Firma nevyrábí v minimu svých průměrných nákladů. Odbyt lze zvýšit tím, že se sníží cena.

Monopolistická konkurence př.8/6.kap.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.9 Vyhledejte praktické příklady toho, kdy vláda/stát reguluje monopoly či oligopoly banky - vyhlašování úrokových sazeb, povinné rezervy cenový věstník MF – hračky, učebnice určování televizních a rozhlasových poplatků

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.10 Bankovní trh má charakter oligopolního trhu. Podmínky pro podnikání bank jsou velmi přísné. Proč má smysl podnikání bank regulovat? Může mít regulace nějaké negativní důsledky?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.10 Bankovní trh má charakter oligopolního trhu. Podmínky pro podnikání bank jsou velmi přísné. Proč má smysl podnikání bank regulovat? Může mít regulace nějaké negativní důsledky? Správa cizího majetku; značné dopady příliš nerovnoměrného vývoje či dokonce kolapsu bank; zajištění profesionality; etická pravidla chování. Negativa: možné snížení efektivnosti.

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.11 Co všechno brání tomu, aby trh produkce automobilů přestal být oligopolním trhem?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.11 Co všechno brání tomu, aby trh produkce automobilů přestal být oligopolním trhem? Vysoké náklady na vstup do odvětví. Automatizace projektování i výroby. Tvrdý konkurenční boj. Význam značky a tradice.

Inovační monopol př.11/7.kap. D=AR=MU MR

Dočasný inovační monopol Q´

Dočasný inovační monopol Q´

Dočasný inovační monopol AC Q´

Dočasný inovační monopol AC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC Q´

Dočasný inovační monopol AC MC d0=AR0=MU0 Q´

Dočasný inovační monopol AC MC d0=AR0=MU0 Q´

Dočasný inovační monopol AC MC d0=AR0=MU0 MR0 Q´

Dočasný inovační monopol EP/Q´1>0 AC MC P0 d0=AR0=MU0 MR0 Q´0 Q´

Dočasný inovační monopol EP/Q´1>0 AC MC P0 d0=AR0=MU0 MR0 Q´1 Q´0 Q´

Dočasný inovační monopol EP/Q´1>0 AC MC EP/Q´1=0 P0 P1 d0=AR0=MU0 MR0 MR1 d1=AR1=MU1 Q´1 Q´0 Q´

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.12 Proč se firmám vyplatí investovat do budování značky? Na kterém trhu se jim to vyplatí – na dokonale či nedokonale konkurenčním?

Otázky a příklady kap.6, str. 131; př.12 Proč se firmám vyplatí investovat do budování značky? Na kterém trhu se jim to vyplatí? Značka zvyšuje poptávku a odstraňuje konkurenci. Vyplácí se zejména v rámci nedokonalé konkurence na monopolním či oligopolním trhu.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Uveďte příklady monopolu na základě jedinečného výrobního faktoru, monopolu v důsledku státní regulace, přirozeného monopolu a dočasného monopolu na základě inovace.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Uveďte příklady monopolu na základě jedinečného výrobního faktoru, monopolu v důsledku státní regulace, přirozeného monopolu a dočasného monopolu na základě inovace. Jedinečný výrobní faktor(není substitut ani volný zdroj): Mattoni; Becherovka, Prazdroj; Blaťák; Olomoucké syrečky; Starorežná Prostějov. Státní regulace: pivovárečné právo panovníka; Pošta – hr. Paara; ČNB; pojišťovny; investiční společnosti, penzijní fondy.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Státní regulace: Pošta – hrabě Paara; Vzájemná nevraživost rodiny Taxisů, kteří si z organizování poštovských služeb dokázali udělat zlatý důl, a habsburských císařů vyvrcholila na počátku 17. století. A tak v roce 1622 získala nejvyšší dvorský poštovní úřad ve Vídni rodina Paarů, když Ferdinand II. vrchním dvorním poštmistrem jmenoval Kryštofa Paara.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.1 Státní regulace: Pošta – hr. Paara; Úřad vrchního dvorního poštmistra byl v rodině Paarů dědičným od roku 1628 do roku 1743, kdy záležitosti pošty byly převedeny do kompetence dvorské komory, tj. státu. Po roce 1743 tak Paarům zbyl již jen čestný titul vrchního dvorního poštmistra, který byl už ovšem oddělen od skutečného výkonu této funkce.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.2 Výrobci pracích prášků dosahují dlouhodobě nulového ekonomického zisku. Jeden výrobce ale začne používat novou levnější technologii. Dosahuje také nulového ekonomického zisku? Jak můžeme tohoto výrobce (alespoň v krátkém období) označit? K čemu bude na trhu pracích prášků docházet poté, co tento výrobce začal používat levnější technologii?

Jeho zisk bude větší než 0, ušetří na nákladech. Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.2 Výrobci pracích prášků dosahují dlouhodobě nulového ekonomického zisku. Jeden výrobce ale začne používat novou levnější technologii. Dosahuje také nulového ekonomického zisku? Jak můžeme tohoto výrobce (alespoň v krátkém období) označit? K čemu bude na trhu pracích prášků docházet poté, co tento výrobce začal používat levnější technologii? Jeho zisk bude větší než 0, ušetří na nákladech. Jde o inovační monopol. Nastane úsilí o ovládnutí technologie.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.3 Jste vlastníkem jediné studny ve městě. V daném městě nelze vodu získávat jinak. Jaké kritérium uplatníte při rozhodování o tom, kolik vody poskytnete ostatním obyvatelům města? Je toto množství vody společensky efektivní?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.3 Jste vlastníkem jediné studny ve městě. V daném městě nelze vodu získávat jinak. Jaké kritérium uplatníte při rozhodování o tom, kolik vody poskytnete ostatním obyvatelům města? Je toto množství vody společensky efektivní? Jste v postavení monopolu. Nejdříve asi uspokojíte vlastní potřebu. To, že jde o základní životní potřebu vám dává možnost prodávat nad tržní cenu. Záleží též na vydatnosti zdroje vody.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.4 Pokud monopolista může s každým zákazníkem jednat o ceně (nezpůsobuje mu to vysoké náklady) a stanovit jeho cenu, která je rovna ceně, kterou je daný zákazník ochoten zaplatit, zvětší se nebo se zmenší nabízené množství? Jaký bude mít daný producent mezní příjem? Vzniká v tomto případě mrtvá ztráta?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.4 Pokud monopolista může s každým zákazníkem jednat o ceně (nezpůsobuje mu to vysoké náklady) a stanovit cenu, která je rovna ceně, kterou je daný zákazník ochoten zaplatit, zvětší se nebo se zmenší nabízené množství? Jaký bude mít daný producent mezní příjem? Vzniká v tomto případě mrtvá ztráta? Nabízené množství bude vyšší. Mezní příjem bude vyšší. Individuální cena dovoluje čerpat nejen přebytek výrobce, ale i spotřebitele. Sníží se tím či se zcela eliminuje mrtvá ztráta.

Mrtvá ztráta – přebytek spotřebitele př.5/6.kap.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.5 Proč máme jedinou distribuční síť elektřiny? Vysvětlete pomocí ekonomických termínů. Proč většina počítačů používá operační systém Windows? Co můžeme říci o výrobci tohoto systému – společnosti Microsoft?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.5 Proč máme jedinou distribuční síť elektřiny? Vysvětlete pomocí ekonomických termínů. Proč většina počítačů používá operační systém Windows? Co můžeme říci o výrobci tohoto systému – společnosti Microsoft? Přirozený (síťový) monopol. Vytvoření další sítě by bylo nákladné. Inovační monopol - kompatibilita.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.6 Lze o společnosti provozující kabelovou televizi říci, že má monopol? Tato firma jako jediná dodává domácnostem televizní programy prostřednictvím kabelové sítě.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.6 Lze o společnosti provozující kabelovou televizi říci, že má monopol? Tato firma jako jediná dodává domácnostem televizní programy prostřednictvím kabelové sítě. Nikoliv existuje substitut. Lidé nejsou na kabelovou síť odkázáni.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.7 Uveďte příklad, kdy inovace vedla k odstranění: a) monopolu založeného na výnosech z rozsahu, b) monopolu založeného na vlastnictví přírodního zdroje, c) monopolu založeného na administrativních omezeních vstupu do odvětví.

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.7 Uveďte příklad, kdy inovace vedla k odstranění: monopolu založeného na výnosech z rozsahu, sportovní auta b) monopolu založeného na vlastnictví přírodního zdroje, minipivovary, krakování - výroba benzínu a dalších uhlovodíků z uhlí c) monopolu založeného na administrativních omezeních vstupu do odvětví, DPD, e-mail, doručování dopisů

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.8 Uveďte konkrétní příklady státní regulace monopolu. Co vše se zahrnuje do antimonopolní politiky?

Otázky a příklady kap.7, str. 152; př.8 Uveďte konkrétní příklady státní regulace monopolu. Co vše se zahrnuje do antimonopolní politiky? „fotovoltaiky“ Posuzování fúzí; kartelové dohody (informátoři, odposlouchávání, zabavování mobilů a počítačů); regulace cen

Ekonomie 1 bakalářský kurz VŠFS Jiří Mihola jiri.mihola@quick.cz Děkuji za pozornost.