Doručování a zastupování v berním právu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Dozor Dozor nad výkonem samostatné působnosti obce krajský úřad MV
Otázka č.16 ZÁSADY PLATNÉ V KATASTRU NEMOVITOSTÍ V ČR
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Novela ZÁKONA č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů PhDr.
Právo pro podnikatele II
Právní procesy. Právní řád Předpisy zákonné –Ústava –Ústavní zákony –Zákony –Zákonná opatření Předpisy prováděcí –Vládní nařízení –Vyhlášky –Vyhlášky.
Komunikace při správě daní
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Otázky a odpovědi k zákonu č. 300/2008 Sb. Zpracoval: Mgr. René Pleva Datum:
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Žádost rozhodnutí odvolání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Datové schránky Svaz průmyslu a dopravy ČR Ing. Jiří Polák, CSc.- prezident SPIS.
Martina Kochová Lucie Svobodová Lenka Kratochvílová Eva Mašková
Právo na informace Tereza Danielisová,
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Procesní úkony soudu a účastníků
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
Poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Krajský úřad Zlínského kraje Odbor právní a Krajský živnostenský.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Zákonné zastoupení Vypracovali: Těšínská Jitka Kubisková Lenka Novotná Lenka.
Správa místních poplatků
Petra Marušáková Dita Pelantová VSRR, 1.ročník
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Právní procesy.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Příspěvek na péči v působnosti Úřadu práce ČR
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Zplnomocňování - návrh dokumentů
N_SD/c-pVPH TB č. 10 Správa dokumentů v mezioborových souvislostech – 2. část.
1 ISDS DATOVÉ SCHRÁNKY Michaela Housová Projektový manažer MSPR.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Problematika exekucí ve veřejnoprávních smlouvách Ing. Michal Obrusník.
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Mgr. Karel Šimek 31. října Jednání při správě daní 2. Podání 3. Doručování 4. Nahlížení do spisu Osnova Komunikace při správě daní Mgr. Karel.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Zákon 179/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony Změny v oblasti uveřejňování.
Elektronické podávání v rámci daňového řízení; dopady nařízení eIDAS 9
DAŇOVÝ ŘÁD Zákon č. 280/2009 Sb. Upravuje při správě daně:
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2017/2018
Novela zákona o místních poplatcích
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Umisťování staveb.
Správa daní 3. přednáška Michal Radvan
Rozhodčí řízení Přednáška 8 VŠFS 2016.
Komunikace při správě daní
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Novela zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „ZMP“) s účinností od 1. 7.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) I. část
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Místní poplatky Školení obcí Olomouckého kraje listopad 2017 Nález Pl. ÚS 9/2015, ze dne
Lhůty ve správních řízeních
Systém správy dokumentů
Legislativní změny na úseku EO, OP, CD
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Novinky v předškolním vzdělávání
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Činnosti správce poplatku
Transkript prezentace:

Doručování a zastupování v berním právu Damian Czudek Katedra finančního práva a národního hospodářství

Institut doručování Důležitá administrativní a správní činnost Nezbytná pro dosažení účelu zákona o správě daní a poplatků § 32/1 ZSDP – v daňovém řízení lze subjektům přiznávat práva a ukládat povinnosti jedině rozhodnutím, které bylo řádně doručeno nebo sděleno Doručují se ale nejen rozhodnutí, ale i jiné dokumenty – výzvy, předvolání….

Zákonná úprava §17 – 20 zákona č.337/1992 Sb., o správě daní a poplatků POZOR !!! Od 1.7.2009 také zákon č.300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů

Způsoby doručování poštou nebo jiným subjektem, který je držitelem poštovní licence,[1] vlastními zaměstnanci správce daně, elektronicky, veřejnou vyhláškou, hromadným předpisným seznamem. [1] Podle zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

Doručování poštou Poštou se nerozumí pouze Českou poštu, ale kteréhokoli držitele poštovní licence ve smyslu §42 odst. 5 zákona č.29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů

Doručování prostřednictvím pracovníka správce daně Nejběžnější způsob doručování úředních písemností Především v situacích, kdy účastník je přítomen vydání určité listiny Doručování prostřednictvím pošty by bylo v rozporu se zásadou ekonomie a hospodárnosti řízení Jedná se např. o protokol o ústním jednání, úřední protokol nebo záznam o místním šetření, zpráva o daňové kontrole…

Do vlastních rukou se doručují písemnosti: §17/4 ZSDP u nichž tak stanoví výslovně zákon, je-li den doručení rozhodný pro počátek běhu lhůty, jejíž nesplnění by pro příjemce mohlo být spojeno s právní újmou, stanoví-li tak správce daně.[1]

[1] Na důležitost řádného doručení písemností do vlastních rukou upozornil i ÚS in: IV ÚS 591/99: „Ukládá-li zákon doručení písemnosti do vlastních rukou, je třeba mít takové doručení za bezpečně prokázáno, neboť teprve v návaznosti na tento moment se odvíjí i možnost účastníka domáhat se stanoveným postupem svého práva (viz rovněž § 250b odst. 2 o. s. ř.). Pokud tedy Krajský soud v Ostravě se těmito požadavky kladenými na doručení rozhodnutí do vlastních rukou neřídil a stěžovatelovými námitkami se vůbec nezabýval, ačkoli byly uplatněny již v řízení před správním orgánem, upřel tím stěžovateli ústavně zaručené právo na soudní ochranu zakotvené v čl. 36 odst. 1 Listiny.“

Náhradní doručení §17/5 ZSDP Upravuje jak postupovat v případě, že adresát nebyl zastižen ačkoli se v daném místě zdržuje Písemnost se uloží na poště nebo obecním úřadě Příjemce je o tomto uložení vhodným způsobem vyrozuměn Po 15-ti dnech uložení nastává fikce doručení POZOR – od 1.1.2010 se mění lhůta 15-ti dnů na 10 dnů

Nově od 1.7.2009 – Doručující orgán po marném uplynutí této lhůty vhodí písemnost do domovní nebo jiné adresátem užívané schránky, ledaže správce daně i bez návrhu vyloučí vhození písemnosti do schránky. Není-li takovéto schránky písemnost se vrátí odesílajícímu správci daně a vyvěsí se o tom sdělení na úřední desce správce daně.

Elektronické doučování Dříve doručování na elektronickou adresu – princip dobrovolnosti Od novely provedené zákonem 301/2008 Sb., se adresátovi, který má zpřístupněnou datovou schránku, doručuje přednostně podle zvláštního zákona

Neúčinnost doručení Změkčení zákona - § 17b ZSDP Adresát, který si ze závažných důvodů nemohl uloženou písemnost vyzvednout, může požádat správce daně, který písemnost doručil, o vyslovení neúčinnosti doručení Žádost do 15 dnů ode dne, kdy se adresát s písemností seznámil, max. však do 6-ti měsíců ode dne doručení Písemnost se považuje za doručenou dnem doručení rozhodnutí o neúčinnosti doručení

Doručení do ciziny V § 33/6 ZSDP povinnost daňového subjektu s bydlištěm nebo sídlem v cizině stanovit si zmocněnce pro doručování Může se stát že nemá (zmocnění odvoláno nebo zemřel) Doručuje se pak náhradním způsobem – přímo příjemci na mezinárodní dodejku nebo diplomatickou poštou MF

Doručení veřejnou vyhláškou Další ze způsobů náhradního doručení Použije se pouze v případě, že nelze příjemci doručit běžnou cestou – nezdržuje se v místě bydliště/sídle nebo není známo. Další podmínkou pro jeho použití je, že nebyl ustanoven zástupce pro doručování - §10/2 ZSDP Veřejná vyhláška oznamuje příjemci uložení zásilky na podatelně příslušného správce daně – vyvěšeno na úřadní desce správce a také tam, kde měl naposledy adresát bydliště/sídlo nebo kde se naposledy zdržoval 15-ti denní fikce doručení – poslední den lhůty se považuje za den doručení POZOR – v souladu se zásadou neveřejnosti ( §2 odst. 4 a 5 ZSDP) neobsahuje veřejná vyhláška žádné konkrétní údaje o daňové povinnosti….!!!

Doručení hromadným předpisným seznamem § 20 ZSDP Pokud je vyměřována stejná daňová povinnost velkému množství subjektů – např. u daně z nemovitostí nebo místních poplatků Hromadný předpisný seznam patří mezi rozhodnutí, která se neodůvodňují Vydávají se ve formě tiskopisu Doručují se pouze daňovým subjektům Doručuje se vyhláškou na úřední desce příslušné obce, která oznamuje vložení hromadného předpisného seznamu u daného správce daně – také od kdy je vložen a kde a kdy lze nahlédnout) Fikce doručení – lhůta 30 dnů – poslední den lhůty se považuje za den doručení

Zastupování Úprava v § 10 ZSDP

Zastupování fyzické osoby zákonnými zástupci zástupcem pro daňové řízení určeným správcem daně zvoleným zástupcem na základě jednostranného právního úkonu – plné moci.[1] [1] Zejm. podle § 10 odst. 3-6 a podle § 11 ZSDP.

Zastupování zákonnými zástupci pokud fyzická osoba nemůže před správcem daně jednat samostatně pro nezpůsobilost nebo omezenou způsobilost,[1] např. dítě před dovršením 18 let pobírá příjmy nebo vlastní nemovitost, [1] § 10 odst. 1 ZSDP, § 26 an. OZ, § 36 zákona č. 94/1963 Sb., o rodině, ve znění pozdějších předpisů.

Zástupcem pro daňové řízení určeným správcem daně pokud nebyl osobě opatrovník ustanoven soudem,[1] nebo pokud není znám pobyt osoby, nepodařilo se jí doručit písemnost na známou adresu (přičemž tato osoba si nezmocnila žádného zástupce), nebo osobě stižené duševní nebo jinou poruchou, pro kterou nemůže v řízení jednat či osobě, která není schopna přirozeně se vyjadřovat.[2] [1] § 10 odst. 1 ZSDP. [2] § 10 odst. 2 ZSDP.

Zvoleným zástupcem na základě plné moci I takto zvolený zástupce se může nechat dále zastupovat, nicméně vždy musí zástupce jednat pouze v rozsahu plné moci udělené daňovým subjektem prvnímu zástupci Pokud není rozsah zmocnění vymezen (nebo též není-li vymezen přesně), je plná moc považována za neomezenou (generální) Písemnosti se v takovém případě doručují pouze zástupci. Naopak pokud je plná moc speciální (pouze pro jednoznačně vymezený úkon), doručují se písemnosti jak zástupci, tak zastoupenému. Pro usnadnění pozice správce daně platí rovněž zásada, že v téže věci (v tomtéž úkonu, u téže daně) může mít daňový subjekt jen jednoho zástupce.

Zásada pro zastupování Vždy platí zásada, že z úkonů, které zástupce činí pro zastoupeného, plynou důsledky (práva a povinnosti) vždy zastoupenému, ledaže by zástupce jednal nad rámec svého oprávnění plynoucího z plné moci. Zastupování nevylučuje, aby správce jednal v nutných případech přímo s daňovým subjektem; o takovém jednání však musí vyrozumět i zástupce. Pro případ, že si jednání zastoupeného a zástupce odporují, platí zásada priority jednání daňového subjektu.

Děkuji za pozornost