REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU 53. zasedání Odborné skupiny Tramvajové tratě Sdružení dopravních podniků České republiky Bratislava, 20.4.2016 DIPRO, spol s.r.o. ®
POSTUP REVIZE ČSN 73 6405 a ČSN 73 6412 08 / 2015 - odevzdání 1. návrhu revize 10 / 2015 - ukončení sběru písemných připomínek 23.11.2015 - seminář k připomínkám – organizace ACRI + UNMZ Od 12 / 2015 zapracování připomínek a příprava 2. návrhu Časový průběh revize obou norem bude odlišný ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Termín dokončení je neznámý Část zabývající se přejezdy se nachází v patové situaci ČSN 73 6412 – Geometrické uspořádání koleje tramvajových tratí 2. návrh - předpoklad 15.5.2016 Konečný návrh – předpoklad 30.6.2016
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Stanovení typu přejezdu, jeho označení a zabezpečení (pracovní název extravilánový – pouze drážní předpisy / intravilánový – drážní i silniční předpisy) Není zakotveno v zákoně ani v prováděcí vyhlášce, navrženo řešit pouze v ČSN odkazované vyhláškou Konzultace DÚ ČR – doporučuje před zpracováním revize ČSN žádat o právní výklad MD ČR (garant zákona o drahách) a MV ČR (garant DI PČR), bez tohoto výkladu nemůže DÚ zaujmout stanovisko. Konzultace ACRI / MD ČR – upozorňuje na přípravu novely zákona 266/1994 Sb. a doporučuje neprodleně dodat návrh potřebných změn v legislativě.
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Aktuální cíl jednání: MD ČR prostřednictvím ACRI žádá dopravní podniky o jednotný názor, zda požadovat jen SSZ nebo i PZZ. MD ČR požaduje předložit od zpracovatele ČSN 73 6405 návrh potřebných změn v zákoně 266/1994 Sb. a jeho prováděcích vyhláškách a dalších normách (např. ČSN 34 2650), případně i vliv na související silniční legislativu. Zpracovatel revize ČSN 73 6405 je tedy v podstatě žádán, aby navrhnul metodiku rozhodnutí, zda má být křížení tramvajové trati a silnice v extravilánu považováno za silniční křižovatku nebo za železniční přejezd. Takové rozhodnutí by mělo příslušet státnímu orgánu.
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Zabezpečení přejezdů dle platné ČSN i návrhu revize 2015 – PZZ nebo SSZ k umožnění jízdy traťovou rychlostí: Intravilánové – SSZ dle ČSN 73 6021 – procesně funkční - zákon 361/2000, vyhl. 294/2015, ČSN 73 6021, TP 81 - SSZ je v majetku a správě obce resp. kraje, nikoliv DP Extravilánové – PZZ dle ČSN 73 6380 resp. ČSN 34 2650 - zákon 266/1994, vyhl. 177/1995 – chybí definice - ČSN 73 6380 resp. návrh revize ČSN 73 6405 – zřízení PZZ odkazuje na ČSN 34 2650, která však již pro dráhu tramvajovou neplatí. - PZZ na TT nikde není, bylo by v majetku a správě DP
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Návrh zřízení PZZ - Ostrava, Dolní Lhota DÚ po prvotních souhlasech PZZ zamítnul Konzultace 2016: DÚ se brání i stanovení křížů na TT
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Obdobný přejezd v Liberci – zast. Nová Ruda – řešeno jako silniční křižovatka – zřízena účelová signalizace pro zabezpečení vjezdu tramvaje na pozemní komunikaci (dle vyhlášky 294/2015 a ČSN 73 6021).
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Nové účelové SSZ - Vratislavice nad Nisou (TT Liberec) Využití S13 (se šipkami) a S5 dle vyhlášky 294/2015 Není legislativně výslovně povoleno, ale není zakázáno
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí SSZ aktivováno jízdou tramvaje Dle semináře 11/2015 navrhováno definovat jako PSZ = přejezdové signalizační zařízení jako podmnožinu SSZ.
ČSN 73 6405 Projektování tramvajových tratí Návěstidlo S13 imituje návěstní znak výstražníku
ČSN 73 6412 Geometrické uspořádání koleje tramvajových tratí Připomínky byly zapracovány Křížení souprav Maximální dovolené stoupání je omezeno na 70 ‰ dle vyhlášky č. 177/1995 Sb. a pro větší hodnotu tedy nestačí pouze revize normy. Katalog kolejnic – probíhá tvorba grafických příloh
Děkujeme za pozornost ing. Filip Jiřík e-mail: jirik@dip.cz ing. Ondřej Trešl e-mail: tresl@dip.cz FIRMA DIPRO DIPRO, spol. s.r.o. Modřanská 11/1387 143 00 Praha 12