Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního."— Transkript prezentace:

1 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního prvku místních komunikací Ing. Vojtěch Novotný, Ing. Tomáš Javořík, Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, odbor projektování dopravy ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Ústav dopravních systémů 1

2 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha 2 Provoz autobusů VHD po tramvajovém tělese?

3 3 „Proč by autobusy VHD nemohly využít prostor komunikace, který je už tak vyhrazen veřejné dopravě?“  PROSTOROVÉ PREFERENČNÍ OPATŘENÍ Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

4 4 „Je nesmysl, aby stejným směrem odjížděly spoje veřejné dopravy ze dvou různých zastávek – tramvajové a autobusové...“  SOUSTŘEDĚNÍ NABÍDKY VHD DO JEDNÉ OSY Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

5 5 „Zastavení přípojného i návazného spoje u stejné nástupní hrany tvoří krátkou, komfortní a kvalitní přestupní vazbu.“  EFEKTIVNÍ ŘEŠENÍ PŘESTUPNÍ VAZEB TRAM-BUS Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

6 6 Má to oporu v legislativě? V technických normách? Jaké jsou prostorové podmínky? §?

7 7 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Má to oporu v legislativě? V technických normách? Jaké jsou prostorové podmínky? §? !!  průzkum situace v ČR a definice podmínek

8 dodatečně zavedený provoz BUS na tramvajovém pásu situace dodatečného zavedení provozu BUS na tramvajový pás, který pro to nebyl primárně konstruován sdružený tramvajový a autobusový pás nový skladební prvek místních komunikací zřizovaný při novostavbách či zásadní rekonstrukcích místních komunikací Terminologie: Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

9 § Z hlediska zákona je provoz BUS po tramvajové pásu vyznačením vyhrazeného jízdního pruhu pro autobusy na tramvajovém tělese. Právní úprava v ČR Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

10 hlavní princip: prostorové proložení parametrů tramvajového pásu dle ČSN 28 0318 a parametrů autobusového pásu dle ČSN 73 6110 Stanovení prostorových parametrů sdruženého … pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

11 Při posouzení bylo potřeba kombinovat „silniční“ a „kolejové“ přístupy, a to zejména pro vyřešení otázek: vzájemného bočního míjení všech vozidel provozovaných v profilu tramvajové trati (tj. tramvají a autobusů VHD), respektive vzájemná poloha průjezdného průřezu, stanovení hodnot rozhodných šířkových rozměrů pro umožnění bezpečného provozu autobusů VHD v profilu tramvajové trati – jak v přímé, tak ve směrovém oblouku – a ve sdružených zastávkách. Stanovení prostorových parametrů sdruženého … pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

12 Základní východiska: osa tramvajového pásu (tramvajové tratě) je totožná s osou autobusového pásu TRAM: poloha vozidla je jednoznačně dána osou tramvajové koleje (obrysem vozidla) BUS: použit prostorový průmět jízdního pruhu pro autobusy ve smyslu „maximálního možného obrysu autobusu“; u rozboru bočních odstupů se předpokládá pohyb BUS v ose jízdního pruhu Šířkové rozbory v přímé Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

13 13 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

14 14 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

15 15 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

16 Základní východiska: TRAM: vedení vozidla jednoznačně dáno tramvajovou kolejí rozšíření obrysu tramvajových vozidel ve směrovém oblouku dle ČSN 28 0318 (s přesností na mm v závislosti na poloměru) BUS: jiné chování silničních vozidel v oblouku – vlečné křivky rozšíření jízdního pruhu ve směrovém oblouku dle ČSN 73 6110 (dáno tabelárně pro vybrané druhy poloměrů) Šířkové rozbory ve směrovém oblouku Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

17 17 Princip: stanovení reálné osy pásu posouzení vnější a vnitřní části oblouku zvlášť pro vnější i vnitřní část jsou posouzeny prostorové nároky tramvajové i autobusové dopravy, směrodatná hodnota rozšíření je ta vyšší Šířkové rozbory ve směrovém oblouku Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

18 18 TRAM BUS „vnitřní pruh“ (Ri) (Re) „vnější pruh“ Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

19

20

21 21 Základní východiska: v prostoru zastávky dosahují vozidla VHD poměrně malé rychlosti základ: parametry tramvajových zastávek + ověření, zda vyhovují provozu autobusů Šířkové rozbory ve sdružené zastávce Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

22 22 Šířkové rozbory ve sdružené zastávce Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

23 23 Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

24 zřizuje se standardně jako nezvýšený (usnadnění nájezdů BUS na TT a sjezdů z něj) optimálně fyzicky oddělený od ostatních jízdních pruhů je třeba věnovat pozornost konstrukci krytu tratě a zimní údržbě sdruženého pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás nový skladební prvek místních komunikací Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

25 označenínázev skladebního prvkušířka [m]použití poznámka sdružený tramvajový a autobusový pás 7,00 (6,50 ve stísněných poměrech) při novostavbách a rekonstrukcích místních komunikací zřizován standardně jako nezvýšený a fyzicky oddělený od ostatních jízdních pruhů  Návrh doplnění ČSN 73 6110, Tabulky 3 – Skladební prvky místních komunikací šířkové poměry osová vzdálenost kolejí základní šířka jízdního pruhu pro autobusy šířka sdruženého tramvajového a autobusového pásu v přímé šířka sdruženého tramvajového a autobusového pásu ve směrovém oblouku ve stísněných poměrech v nestísněných poměrech  Přehledová tabulka šířkových parametrů sdruženého tramvajového a autobusového pásu Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha

26 Děkujeme za pozornost… Ale ještě to není vše! Ing. Vojtěch Novotný, Ing. Tomáš Javořík, Ing. Bc. Dagmar Kočárková, Ph.D. Regionální organizátor Pražské integrované dopravy, odbor projektování dopravy ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Ústav dopravních systémů

27 www.preferenceVHD.i nfo nový odborný web zabývající se problematikou preference VHD Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha pro projektanty, státní správu a samosprávu a dopravní odborníky ČVUT v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravních systémů projekt „PREFOS“ www.preferenceVHD.info


Stáhnout ppt "Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního."

Podobné prezentace


Reklamy Google