Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dopravní a liniové stavby

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dopravní a liniové stavby"— Transkript prezentace:

1 Dopravní a liniové stavby
3 Výškové řešení trasy Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

2 Výškové řešení trasy rovinaté nebo mírně zvlněné (3 – 5 %)
Podélný řez silnicí musí být s ohledem na bezpečnost, pohodlnost a hospodárnost dopravy čarou plynulou, tj. s niveletou bez lomů a v přiměřeném sklonu. Sklonem nivelety je značně ovlivněna jízdní rychlost vozidel, zejména nákladních a tím také hospodárnost dopravy. Podélný sklon je vytvářen úseky přímými a výškovými oblouky. Řešení se odvíjí od sklonu terénu. - rovinaté nebo mírně zvlněné (3 – 5 %) pahorkovité (do 15 %) horské (nad 15 %)

3 Výškový polygon

4 Ztracený spád (h)

5 Nejmenší poloměry vypuklých výškových oblouků
Nejmenší poloměry vydutých výškových oblouků

6 Návrhové rychlosti podle druhu území a největší dovolené
podélné sklony (s) návrhových kategorií silnic a dálnic

7 Podélný sklon nivelety (s) se řídí členitostí území a návrhovou rychlostí.
K zajištění snadného odtoku povrchové vody podél okraje vozovky se základním příčným sklonem 2,5 % (obrubník, rigol) je vhodné navrhnout podélný sklon nejméně 0,5 Příčný sklon (p) jízdních pruhů v přímé je střechovitý nebo jednostranný 2,5 % (2 % rekonstrukce). V obloucích viz tabulka.

8 Nejmenší dovolené poloměry směrových kružnicových oblouků

9 Výsledný sklon (m) je dán vztahem

10 Podélný profil

11 Klopení vozovky v oblouku
kolem vnější hrany vodícího proužku kolem osy

12 Klopení vozovky v oblouku - vícepruhová S, D
kolem vnější hrany vodícího proužku kolem osy

13 Klopení vozovky kolem osy

14 Klopení vozovky kolem osy

15 Klopení vozovky kolem vnější hrany vodícího proužku

16 Klopení vozovky kolem vnější hrany vodícího proužku

17 Sladění směrového a výškového vedení trasy
Perspektivní obraz vstupu do směrového oblouku bez přechodnic, zakrytého vypuklým zaoblením nivelety

18 Sladění směrového a výškového vedení trasy
Zaoblení nivelety za směrovým obloukem

19 Sladění směrového a výškového vedení trasy
Krátké zaoblení nivelety před začátkem směrového oblouku

20 Sladění směrového a výškového vedení trasy
Ponoření trasy ve směrovém oblouku

21 Sladění směrového a výškového vedení trasy
Zaoblení nivelety se kryje se směrovým obloukem

22 Rozhled Na všech silnicích a dálnicích musí být v celé jejich délce zajištěna potřebná délka rozhledu pro zastavení vozidla před překážkou na jízdním pásu.

23 Před křižovatkou – rozhledové pole
Např.: Podélný spád 0 %, rychlost 50 km/h délka 40 m rychlost 90 km/h délka 150 m

24 Délky rozhledu pro zastavení Dz

25 Rozhled ve vrcholovém oblouku

26 Rozhled Rozhled na dostatečnou vzdálenost pro předjíždění
na dvoupruhových obousměrných komunikacích Např.: Rychlost 40 km/h délka rozhledu 200 m Rychlost 90 km/h délka rozhledu 550 m

27 Délka rozhledu pro předjíždění Dp

28 Rozhledové pole pro zastavení

29 Rozhledové pole pro zastavení a předjíždění

30 Rozhled pro zastavení na silnici se svodidlem

31 Rozhled Boční rozhled na dostatečnou vzdálenost při napojování
- řadících pruhů připojovacích pruhů

32 Rozhled na křížení s železniční tratí
- pro řidiče - pro strojvedoucí lokomotiv


Stáhnout ppt "Dopravní a liniové stavby"

Podobné prezentace


Reklamy Google