Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Stanoviska vydávaná příslušným orgánem Policie ČR ve smyslu zák. č

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Stanoviska vydávaná příslušným orgánem Policie ČR ve smyslu zák. č"— Transkript prezentace:

1 Stanoviska vydávaná příslušným orgánem Policie ČR ve smyslu zák. č
Stanoviska vydávaná příslušným orgánem Policie ČR ve smyslu zák. č. 13/1997 Sb., zák. č. 361/2000 Sb., zák. č. 183/2006 Sb. a zák. č. 111/1994 Sb.

2 OBECNĚ státní správu ve věcech bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích vykonává Ministerstvo vnitra a Policie České republiky (§ 1 zák. č. 12/1997 Sb. o bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích) Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

3 Druhy stanovisek závazná stanoviska (§ 10/4, § 25/1, § 29/2, § 31/4c, § 37/1 zák. č.13/1997 Sb. o PK a § 18c/2 zák. č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě) stanoviska (§ 15/2, § 16 zák. o PK, § 122/1 staveb. zák., § 77/2, § 77/7, § 77a/2 zák. o provozu na PK, § 11/3 zák. č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě. možnost přezkumu Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

4 Závazná stanoviska jsou obsažena v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích + z. č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě Příslušný správní úřad si vždy musí vyžádat závazné stanovisko Policie ČR (Ministerstva vnitra) Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

5 Připojování pozemních komunikací
Závazná stanoviska § 10 Připojování pozemních komunikací (1) Pozemní komunikace lze navzájem připojovat zřizováním křižovatek nebo připojovat na ně sousední nemovitosti zřízením sjezdů nebo nájezdů. Přímé připojení sousední nemovitosti na pozemní komunikaci není účelovou komunikací. (2) Větve mimoúrovňových křižovatek a kruhové křižovatky jsou přiřazeny k pozemní komunikaci vyšší kategorie nebo třídy, větve úrovňových křižovatek jsou přiřazeny k pozemní komunikaci nižší kategorie nebo třídy. (3) Na dálnici, silnici podle § 5 odst. 3 nebo místní komunikaci podle § 6 odst. 3 může být přímo připojena z odpočívky jen stavba, která svým účelem slouží výlučně uživatelům těchto pozemních komunikací (např. čerpací stanice pohonných hmot, motorest, motel, autoservis). (4) Příslušný silniční správní úřad si před vydáním povolení a) o připojení dálnice, silnice , místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace k dálnici, silnici nebo místní komunikaci, o úpravě takového připojení nebo o jeho zrušení vyžádá stanovisko vlastníka pozemní komunikace vyšší kategorie nebo třídy, o připojení sousední nemovitosti k dálnici, silnici nebo k místní komunikaci, o úpravě takového připojení nebo o jeho zrušení vyžádá stanovisko vlastníka dotčené pozemní komunikace, a jedná-li se o dálnici, též závazné stanovisko Ministerstva vnitra, v ostatních případech závazné stanovisko Policie České republiky. (5) Prováděcí předpis upraví technické podmínky pro připojování pozemních komunikací navzájem a podmínky pro připojování sousední nemovitosti na dálnici, silnici a místní komunikaci. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

6 Závazná stanoviska § 25 Zvláštní užívání (1) K užívání dálnic, silnic a místních komunikací jiným než obvyklým způsobem nebo k jiným účelům, než pro které jsou určeny (dále jen "zvláštní užívání"), je třeba povolení příslušného silničního správního úřadu vydaného s předchozím souhlasem vlastníka dotčené pozemní komunikace, a může-li zvláštní užívání ovlivnit bezpečnost nebo plynulost silničního provozu, také s předchozím souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici a rychlostní silnici, v ostatních případech se souhlasem Policie České republiky. Souhlas vlastníka se zvláštním užíváním podle odstavce 6 písm. c) bodu 3 a odstavce 6 písm. d) se nevyžaduje v případě, že se jedná o veřejně prospěšnou stavbu; k návrhu na zvláštní užívání může vlastník uplatnit námitky, o kterých rozhodne silniční správní úřad. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

7 (7) Zvláštní užívání spočívající v zřízení a provozování reklamního zařízení může povolit příslušný silniční správní úřad nejdéle na dobu pěti let, bude-li zřízení a provozování reklamního zařízení splňovat tyto podmínky: a) nebude jej možné zaměnit s dopravními značkami ani dopravními zařízeními, b) nebude oslňovat uživatele dotčené pozemní komunikace nebo jinak narušovat provoz na pozemní komunikaci, c) pozemní komunikace v místě, kde je umístěno reklamní zařízení, bude vybavena na náklad vlastníka reklamního zařízení svodidly nebo jinak zabezpečena proti možnému střetu vozidel s konstrukcí reklamního zařízení a d) reklamní zařízení bude sloužit k označení provozovny nacházející se v souvisle zastavěném území obce podle § 30 odst. 3 ve vzdálenosti do 50 metrů od reklamního zařízení nebo mimo souvisle zastavěné území obce v silničním ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 metrů od reklamního zařízení, jedná-li se o reklamní zařízení na dálnici, silnici I. třídy nebo na jejich silničním pomocném pozemku. Podmínky stanovené v povolení musí trvat po celou dobu platnosti povolení. Zánik některé z podmínek je povinen vlastník reklamního zařízení oznámit do 30 dnů příslušnému silničnímu správnímu úřadu, který povolení odejme. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

8 Závazná stanoviska § 29 Pevné překážky
(2) Pevnou překážku lze umístit na pozemní komunikaci pouze na základě povolení silničního správního úřadu vydaného po projednání s vlastníkem dotčené pozemní komunikace a se souhlasem Ministerstva vnitra, jde-li o dálnici a rychlostní silnici, v ostatních případech se souhlasem příslušného orgánu Policie České republiky. Povolení lze vydat pouze za předpokladu, že nebude ohrožena bezpečnost a plynulost silničního provozu a že žadatel o vydání povolení zajistí na svůj náklad všechna potřebná opatření. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Nejezchleb

9 Silniční ochranná pásma
Závazná stanoviska § 31 Silniční ochranná pásma Zřízení a provozování reklamního zařízení v silničním ochranném pásmu podléhá povolení. (4) Povolení podle odstavce 1 vydává příslušný silniční správní úřad po předchozím souhlasu a) vlastníka dotčené nemovitosti, na které má být reklamní zařízení zřizováno a provozováno, b) Ministerstva vnitra, jde-li o silniční ochranné pásmo dálnice a rychlostní silnice, c) Policie České republiky, jde-li o silniční ochranné pásmo silnice, s výjimkou rychlostní silnice, a místní komunikace. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

10 (3) Jedná-li se o reklamní zařízení viditelné z pozemní komunikace v silničním ochranném pásmu dálnice a silnice I. třídy, lze jeho zřízení a provozování povolit pouze pokud splňuje podmínky podle odstavce 2 a slouží-li k označení provozovny, která se nachází v silničním ochranném pásmu ve vzdálenosti do 200 metrů od reklamního zařízení. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

11 Závazná stanoviska § 37 Styk s dráhami
(1) Křížení pozemní komunikace s dráhou se zřizuje mimo úroveň kolejí nebo v úrovni kolejí. Úrovňové křížení (dále jen „přejezd“) je možné zřídit na a) tramvajové a trolejbusové dráze a vlečce, nebo b) jiné dráze na základě povolení příslušného silničního správního úřadu. (2) Povolení podle odstavce 1 písm. b) lze vydat pouze, a) pokud je zajištěna bezpečnost provozu na dráze a bezpečnost a plynulost provozu na pozemní komunikaci, a b) jde-li o dráhu, která umožňuje provozování drážních vozidel rychlostí nejvýše 160 km.h-1. (3) O vydání povolení rozhoduje na žádost vlastníka dráhy nebo pozemní komunikace příslušný silniční správní úřad, který si pro vydání povolení podle odstavce 1 písm. b) opatří závazné stanovisko drážního správního úřadu k zajištění bezpečnosti provozu na dráze v případě zřízení přejezdu a závazné stanovisko Policie České republiky k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemní komunikaci. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

12 Závazná stanoviska § 18c Náhradní autobusová doprava (1) Provozovatel drážní dopravy na dráze celostátní, regionální, tramvajové, trolejbusové nebo speciální je oprávněn provozovat náhradní autobusovou dopravu za přerušenou drážní dopravu na dráze. (2) Provozovatel drážní dopravy podle odstavce 1 nebo jím pověřený dopravce může provozovat náhradní autobusovou dopravu, pokud má platnou koncesi pro silniční motorovou osobní dopravu podle zvláštního právního předpisu.1 Pro provozování náhradní autobusové dopravy, která nepřesahuje 45 kalendářních dnů ( v návrhu novelizace 60 kalendářních dnů) po sobě jdoucích, se nevyžaduje udělení licence a schválení jízdního řádu; vedení linky a umístění zastávek musí být z hlediska bezpečnosti silničního provozu schváleno Policií České republiky. (3) Provozovatel drážní dopravy podle odstavce 1 je povinen označit vozidlo použité pro náhradní autobusovou dopravu slovy "náhradní doprava". Ustanovení § 18 písm. e) se použijí přiměřeně. (4) Náhradní doprava musí umožnit přepravu osob s omezenou schopností pohybu a orientace v rozsahu odpovídajícím přerušené drážní dopravě na dráze. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

13 Stanoviska jsou obsažena v zákoně č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a zákoně č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) příslušný silniční správní úřad, pověřená obec či stavební úřad si vždy musí vyžádat stanovisko Policie ČR (Ministerstva vnitra) Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

14 Stanoviska § 15 Zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích Silniční vegetace (2) Na návrh Policie České republiky nebo po projednání s ní nebo na návrh silničního správního úřadu nebo po projednání s ním je vlastník dálnice, silnice a místní komunikace oprávněn v souladu se zvláštními předpisy kácet dřeviny na silničních pozemcích. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

15 Stanoviska § 16 Zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích
Územní řízení a stavební řízení (1) Pro stavbu dálnice, silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace je speciálním stavebním úřadem příslušný silniční správní úřad. (2) V územním řízení a ve stavebním řízení je dotčeným orgánem příslušným k uplatnění stanoviska k zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemní komunikaci a) Ministerstvo vnitra, jde-li o stavbu dálnice, b) Policie České republiky, jde-li o stavbu silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace. (3) Pokud v tomto zákoně není stanoveno jinak, platí pro územní a stavební řízení stavby dálnice, silnice, místní komunikace nebo veřejně přístupné účelové komunikace zvláštní předpisy o územním plánování a stavebním řádu a nejsou dotčeny předpisy o ochraně životního prostředí. K žádosti o zahájení územního řízení a stavebního řízení pro stavbu tunelu nad 500 m navrhovatel přikládá kromě náležitostí vyžadovaných zvláštním právním předpisem bezpečnostní dokumentaci, která obsahuje bezpečnostní požadavky na tunely nad 500 m. Nevykonává-li Ministerstvo dopravy působnost speciálního stavebního úřadu je dotčeným orgánem v územním a stavebním řízení pro stavbu tunelu nad 500 m. (4) Prováděcí předpis vymezí, pro které stavební úpravy dálnice, silnice a místní komunikace prováděné na silničním pozemku postačí místo stavebního povolení ohlášení speciálnímu stavebnímu úřadu a pro které udržovací práce není třeba ani toto ohlášení. Prováděcí předpis dále stanoví obecné technické požadavky pro stavbu dálnice, silnice a místní komunikace. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

16 § 122 stavebního zákona (183/2006 Sb
§ 122 stavebního zákona (183/2006 Sb.) Kolaudační souhlas (1) Stavba, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit, například nemocnice, škola, nájemní bytový dům, stavba pro obchod a průmysl, stavba pro shromažďování většího počtu osob, stavba dopravní a občanské infrastruktury, stavba pro ubytování odsouzených a obviněných, dále stavba, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu, a změna stavby, která je kulturní památkou, může být užívána pouze na základě kolaudačního souhlasu. Souhlas vydává na žádost stavebníka příslušný stavební úřad. Stavebník v žádosti uvede identifikační údaje o stavbě a předpokládaný termín jejího dokončení. Pro vydání kolaudačního souhlasu stavebník opatří závazná stanoviska dotčených orgánů k užívání stavby vyžadovaná zvláštními právními předpisy¹. Pokud je stavba předmětem evidence v katastru nemovitostí, zajistí stavebník geometrický plán. Stanoviska Poznámka 1: - vztahuje se k ust. § 16 zák. č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích (zvláštní právní předpis) a tudíž Policie ČR v této věci vydává pouze stanovisko, nikoliv však závazné Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

17 § 77 Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
Stanoviska § 77 Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (1) Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace stanoví a) na dálnici ministerstvo, b) na silnici I. třídy krajský úřad, c) na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a na veřejně přístupné účelové komunikaci obecní úřad obce s rozšířenou působností, d) drážní správní úřad11), jde-li o užití dopravní značky „Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný“ a „Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný“, světelný signál „Signál pro zabezpečení železničního přejezdu“ a signálů pro tramvaje na pozemních komunikacích s výjimkou účelových komunikací, které nejsou veřejně přístupné. (2) Dotčenými orgány při stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace jsou a) Ministerstvo vnitra, jde-li o dálnice, b) policie, jde-li o silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace, c) drážní správní úřad11), jde-li o užití dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ před železničním přejezdem a dopravní značky „Železniční přejezd se závorami“, „Železniční přejezd bez závor“, „Návěstní deska“, „Tramvaj“ a „Dej přednost v jízdě tramvaji!“, d) krajský úřad, jde-li o stanovení podle odstavce 1 písm. d) na silnici I. třídy, a e) obecní úřad obce s rozšířenou působností, jde-li o stanovení podle odstavce 1 písm. d) na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

18 § 77 Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
Stanoviska § 77 Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (3) Návrh stanovení místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích nebo užití zařízení pro provozní informace podle odstavce 1 projedná příslušný správní orgán s dotčenými orgány. Nevyjádří-li se dotčený orgán do 30 dnů ode dne doručení návrhu stanovení, má se za to, že s návrhem stanovení souhlasí. (4) Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může příslušný správní orgán stanovit přechodnou úpravu provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích nebo veřejně přístupných účelových komunikacích bez projednání s dotčenými orgány a bez předchozího řízení o návrhu opatření obecné povahy, nejdéle však na dobu 60 dnů. (5) Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích stanoví příslušný správní orgán opatřením obecné povahy, jde-li o světelné signály, příkazové a zákazové dopravní značky, dopravní značky upravující přednost a dodatkové tabulky k nim nebo jiné dopravní značky ukládající účastníku silničního provozu povinnosti odchylné od obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Opatření obecné povahy nebo jeho návrh zveřejní příslušný správní orgán na úředních deskách obecních úřadů v obcích, jejichž správních obvodů se opatření obecné povahy týká, jen vztahuje-li se stanovení místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích k provozu v zastavěném území dotčené obce nebo může-li stanovením místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích dojít ke zvýšení hustoty provozu v zastavěném území dotčené obce. Jde-li o stanovení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích, nedoručuje příslušný správní úřad návrh opatření obecné povahy a nevyzývá dotčené osoby k podávání připomínek nebo námitek; opatření obecné povahy nabývá účinnosti pátým dnem po vyvěšení. (6) Na veřejně přístupné účelové komunikaci se místní nebo přechodná úprava provozu stanoví pouze na návrh nebo se souhlasem jejího vlastníka; to neplatí, jde-li o stanovení místní nebo přechodné úpravy opatřením obecné povahy. (7) Výjimku z místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích povoluje na žádost správní orgán, který úpravu stanovil. Dotčeným orgánem v řízení je policie. Výjimku lze povolit, prokáže-li žadatel vážný zájem na jejím povolení a nedojde-li k ohrožení bezpečnosti nebo plynulosti silničního provozu. Na udělení výjimky není právní nárok. Z místní a přechodné úpravy, kterou je stanovena nejvyšší dovolená rychlost, nelze výjimku povolit.“. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

19 § 77a Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích
Stanoviska § 77a Zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích Místní a přechodná úprava provozu na účelových komunikacích, které nejsou veřejně přístupné (1) Místní a přechodnou úpravu provozu a zařízení pro provozní informace umisťuje na účelové komunikaci, která není veřejně přístupná, její vlastník. Vlastník pozemní komunikace oznámí umístění místní nebo přechodné úpravy provozu nebo zařízení pro provozní informace do 5 pracovních dnů obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností nařídí odstranění místní nebo přechodné úpravy provozu nebo zařízení pro provozní informace, není-li splněna podmínka bezpečnosti podle § 78 odst. 2. Pro účely posouzení zajištění bezpečnosti silničního provozu si obecní úřad obce s rozšířenou působností vyžádá stanovisko policie. (3) Od místní a přechodné úpravy provozu na účelové komunikaci, která není veřejně přístupná, se účastník silničního provozu může odchýlit na základě předchozího souhlasu vlastníka účelové komunikace, není-li tím ohrožena bezpečnost silničního provozu.“. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

20 § 11 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (novelizace)
Stanoviska § 11 zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě (novelizace) (1) Dopravní úřad, nebo jedná-li se o mezinárodní linkovou osobní dopravu, Ministerstvo dopravy předloží žádost o udělení licence ke stanovisku dopravním úřadům, v jejichž územním obvodu budou umístěny zastávky (dále jen "dotčený úřad"). (2) Dotčené úřady jsou povinny vydat stanovisko ve lhůtě 30 dnů od doručení žádosti o udělení licence. Stanovisko musí obsahovat věcná zdůvodnění vyplývající z vyjádření obdržených při projednání žádosti dopravce. Příslušný dopravní úřad je vázán stanoviskem dotčeného úřadu o zajištění přepravní potřeby ve vnitrostátní linkové dopravě podle § 12 odst. 2 písm. a). (3) Před vydáním stanoviska dotčený úřad předloží žádost o udělení licence k vyjádření a) obci, v jejímž územním obvodu budou umístěny zastávky, b) příslušnému orgánu Policie České republiky z hlediska bezpečnosti silničního provozu, c) správci pozemní komunikace, d) majiteli označníku zastávky uvedené v žádosti o udělení licence. Vyjádření musí být provedeno ve lhůtě 15 dnů od doručení žádosti písemnou formou a musí obsahovat věcná zdůvodnění uvedených závěrů. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

21 Struktura pracovišť ŘSDP PP ČR 14 KŘP OSDP KŘP OSDP KŘP OSDP KŘP DI ÚO PČR DI ÚO PČR DI ÚO PČR Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

22 Specializované pracoviště vyššího stupně vykonává ve vztahu ke specializovanému pracovišti nižšího stupně metodickou a kontrolní činnost. Při zjištění rozporu s právními předpisy a technickými normami specializované pracoviště nižšího stupně závady odstraní a o jejich odstranění informuje specializované pracoviště vyššího stupně. V případech oboustranného setrvávání na rozdílných stanoviscích bude věc cestou specializovaného pracoviště vyššího stupně předložena k rozhodnutí nadřízenému specializovanému pracovišti. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

23 Specializované pracoviště zřízené u Policejního prezidia České republiky a krajských ředitelství policie je příslušným nadřízeným správním orgánem k přezkumnému řízení závazných stanovisek. Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB

24 Děkuji za pozornost. kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB Vrchní komisař
Sekretariát:     Krajské ředitelství policie Královéhradeckého kraje Odbor služby dopravní policie Ulrichovo náměstí 810 500 02  HRADEC KRÁLOVÉ Seminář ODSH KÚ Khk dne kpt. Ing. Jiří NEJEZCHLEB 24 24

25 Místní úprava provozu na pozemních komunikacích Stanoviska vydávaná Policií ČR

26 MÚP - pojem Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je úprava provozu na pozemních komunikacích provedená dopravními značkami, světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály nebo dopravními zařízeními. Místní úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazena obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.

27 § 77 Zákona 361/2000 Sb Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (1) Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace stanoví a) na dálnici ministerstvo, b) na silnici I. třídy krajský úřad, c) na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a na veřejně přístupné účelové komunikaci obecní úřad obce s rozšířenou působností, d) drážní správní úřad, jde-li o užití dopravní značky „Výstražný kříž pro železniční přejezd jednokolejný“ a „Výstražný kříž pro železniční přejezd vícekolejný“, světelný signál „Signál pro zabezpečení železničního přejezdu“ a signálů pro tramvaje na pozemních komunikacích s výjimkou účelových komunikací, které nejsou veřejně přístupné. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

28 § 77 Zákona 361/2000 Sb. Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (2) Dotčenými orgány při stanovení místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích a užití zařízení pro provozní informace jsou a) Ministerstvo vnitra, jde-li o dálnice, b) policie, jde-li o silnice, místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace, c) drážní správní úřad, jde-li o užití dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě!“ před železničním přejezdem a dopravní značky „Železniční přejezd se závorami“, „Železniční přejezd bez závor“, „Návěstní deska“, „Tramvaj“ a „Dej přednost v jízdě tramvaji!“, d) krajský úřad, jde-li o stanovení podle odstavce 1 písm. d) na silnici I. třídy, a e) obecní úřad obce s rozšířenou působností, jde-li o stanovení podle odstavce 1 písm. d) na silnici II. a III. třídy, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

29 § 77 Zákona 361/2000 Sb. Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (3) Návrh stanovení místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích nebo užití zařízení pro provozní informace podle odstavce 1 projedná příslušný správní orgán s dotčenými orgány. Nevyjádří-li se dotčený orgán do 30 dnů ode dne doručení návrhu stanovení, má se za to, že s návrhem stanovení souhlasí. (4) Hrozí-li nebezpečí z prodlení, může příslušný správní orgán stanovit přechodnou úpravu provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích nebo veřejně přístupných účelových komunikacích bez projednání s dotčenými orgány a bez předchozího řízení o návrhu opatření obecné povahy, nejdéle však na dobu 60 dnů. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

30 § 77 Zákona 361/2000 Sb. Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (5) Místní a přechodnou úpravu provozu na pozemních komunikacích stanoví příslušný správní orgán opatřením obecné povahy, jde-li o světelné signály, příkazové a zákazové dopravní značky, dopravní značky upravující přednost a dodatkové tabulky k nim nebo jiné dopravní značky ukládající účastníku silničního provozu povinnosti odchylné od obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Opatření obecné povahy nebo jeho návrh zveřejní příslušný správní orgán na úředních deskách obecních úřadů v obcích, jejichž správních obvodů se opatření obecné povahy týká, jen vztahuje-li se stanovení místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích k provozu v zastavěném území dotčené obce nebo může-li stanovením místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích dojít ke zvýšení hustoty provozu v zastavěném území dotčené obce. Jde-li o stanovení přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích, nedoručuje příslušný správní úřad návrh opatření obecné povahy a nevyzývá dotčené osoby k podávání připomínek nebo námitek; opatření obecné povahy nabývá účinnosti pátým dnem po vyvěšení. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

31 § 77 Zákona 361/2000 Sb. Místní a přechodná úprava provozu na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích (6) Na veřejně přístupné účelové komunikaci se místní nebo přechodná úprava provozu stanoví pouze na návrh nebo se souhlasem jejího vlastníka; to neplatí, jde-li o stanovení místní nebo přechodné úpravy opatřením obecné povahy. (7) Výjimku z místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích povoluje na žádost správní orgán, který úpravu stanovil. Dotčeným orgánem v řízení je policie. Výjimku lze povolit, prokáže-li žadatel vážný zájem na jejím povolení a nedojde-li k ohrožení bezpečnosti nebo plynulosti silničního provozu. Na udělení výjimky není právní nárok. Z místní a přechodné úpravy, kterou je stanovena nejvyšší dovolená rychlost, nelze výjimku povolit. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

32 § 77a Zákona 361/2000 Sb. Místní a přechodná úprava provozu na účelových komunikacích, které nejsou veřejně přístupné (1) Místní a přechodnou úpravu provozu a zařízení pro provozní informace umisťuje na účelové komunikaci, která není veřejně přístupná, její vlastník. Vlastník pozemní komunikace oznámí umístění místní nebo přechodné úpravy provozu nebo zařízení pro provozní informace do 5 pracovních dnů obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. (2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností nařídí odstranění místní nebo přechodné úpravy provozu nebo zařízení pro provozní informace, není-li splněna podmínka bezpečnosti podle § 78 odst. 2. Pro účely posouzení zajištění bezpečnosti silničního provozu si obecní úřad obce s rozšířenou působností vyžádá stanovisko policie. (3) Od místní a přechodné úpravy provozu na účelové komunikaci, která není veřejně přístupná, se účastník silničního provozu může odchýlit na základě předchozího souhlasu vlastníka účelové komunikace, není-li tím ohrožena bezpečnost silničního provozu. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

33 Rozsudek Nejvyššího správního soudu
sp. zn. 2 Ao 3/2008 ze dne sp. zn. 9 A 79/2016 ze dne stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích, z něhož pro účastníky provozu plynou další povinnosti oproti povinnostem stanoveným obecnou úpravou provozu, je opatřením obecné povahy v materiálním slova smyslu místní úpravou provozu ve smyslu § 61 odst. 2 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů je např. též úprava provozu na pozemních komunikacích provedená zábradlím, které patří mezi dopravní zařízení podle § 15 odst. 1 písm. d) vyhlášky č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Dopravně - bezpečnostní zábradlí je konstrukcí, jejíž funkcí je „ochrana chodců příp. cyklistů proti pádu z tělesa pozemní komunikace nebo z římsy mostního objektu a opěrné zdi s přesypávkou nebo zabránění vstupu chodců do jízdního pásu a usměrnění jejich pohybu do žádoucích míst, případně zabezpečení pracovníků při prohlídce a údržbě mostních objektů pozemních komunikací“ (shodně viz Technické podmínky č. 186 „Zábradlí na pozemních komunikacích“ schválené Ministerstvem dopravy pod č. j. 349/ IPK/1 dne 2007). Podle ustanovení § 54 odst. 1 a 2 zákona o silničním provozu může chodec vozovku přecházet, jestliže se nachází v místě vzdáleném více než 50 m od křižovatky s řízeným provozem, přechodu pro chodce, místa pro přecházení vozovky, nadchodu nebo podchodu vyznačeného dopravní značkou "Přechod pro chodce", "Podchod nebo nadchod". Dopravně - bezpečnostní zábradlí však chodec podle § 54 odst. 4 zákona o silničním provozu překonávat nesmí, takže v místě, kde je takové zábradlí umístěno, logicky nesmí ani přecházet vozovku. Dopravně - bezpečnostní zábradlí, které brání chodcům ve vstupu do vozovky a jejím přecházení, tedy jednoznačně zakládá pro účastníky provozu na pozemních komunikacích odlišné povinnosti, než jaké těmto účastníkům vyplývají z obecné úpravy provozu na pozemních komunikacích. Napadené opatření je proto nutné považovat za opatření obecné povahy. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

34 Opatření obecné povahy
závazný úkon správního orgánu, nikoliv právní předpis ani rozhodnutí správní orgán postupuje podle části šesté správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) správní akt s konkrétně určeným předmětem (vztahuje se ke konkrétní situaci) a s obecně vymezeným okruhem adresátů – umístěním dopravní značky na konkrétní místo dochází ke konkretizaci pravidel (práv a povinností blíže nespecifikovaných účastníků provozu na pozemních komunikacích), vyplývajících z této dopravní značky na konkrétní situaci, která existuje na daném místě Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

35 Projednání návrhu místní úpravy provozu na pozemních komunikacích s dotčenými orgány
Skutečností, že správní orgán návrh stanovení místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních  komunikacích projedná s dotčenými orgány, by se měla rozumět jakási výjimka z pravidla, že řízení o návrhu opatření obecné povahy je písemné. Správní řád uvádí případy, kdy zákon stanoví nebo správní orgán určí, že se koná veřejné projednání návrhu. Příkladem je vydání územního plánu, v rámci kterého stavební zákon (zákon č. 183/2006 Sb.) na straně jedné zavedl povinné veřejné projednání návrhu územního plánu, které je spojeno s účastí široké veřejnosti, s výkladem pořizované územně plánovací dokumentace a s právem příslušných osob podávat proti tomuto návrhu připomínky či námitky. Na druhé straně ovšem zavedl přísnou koncentraci řízení, kdy námitky či připomínky proti tomuto návrhu lze uplatnit nejpozději při veřejném projednání.  Byť se v případě stanovení MÚP jedná také o správní akt s konkrétně určeným předmětem a s obecně vymezeným okruhem adresátů, lze i přesto v těchto případech postupovat podle obecných pravidel správního  řízení a není tudíž chybou postupovat jako doposud, tj. písemnou formou. Vycházím zejména ze skutečnosti, že správní orgán má návrh projednat pouze s dotčenými orgány, nikoliv se širokou veřejností, jako je tomu např. u projednání návrhu územního plánu. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

36 Projednání návrhu místní úpravy provozu na pozemních komunikacích s dotčenými orgány
Ustanovení § 50 odst. 2 správního řádu připouští výjimku, když stanovuje správnímu orgánu možnost v případě, že to nemůže ohrozit účel řízení a účastník o to správní orgán sám požádá, aby si podklady pro vydání rozhodnutí opatřil účastník sám.  Nejde však o plnou procesní součinnost účastníka a nelze ji rozšiřovat na veškeré úkony účastníka řízení.  Hlavním kritériem pro zjišťování skutkového stavu je zásada materiální pravdy, vyjádřená v § 3 správního řádu, a za zjištění skutkového stavu věci je primárně odpovědný správní orgán, který vede řízení a ten je také primárně povinen opatřit podklady pro vydání rozhodnutí. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

37 Postup dotčeného orgánu – Policie ČR
Žadatel žádá o stanovisko sám Postup dotčeného orgánu nelze nikterak zobecňovat pouze na otázku, zda je tento orgán povinen přijmout  žádost podanou kýmkoli. V obecné rovině se Policie České republiky řídí zákonnými, ale i podzákonnými předpisy (interními akty řízení), ze kterých vyplývá přesný postup přijetí podání. Ovšem každé podání je jiné a ne vždy z jeho obsahu lze posoudit, oč se žadateli jedná, resp. často nemá ani základní náležitosti, které by v takových případech mělo mít (viz § 37 správního řádu). V praxi se často setkáváme s tím, že správní orgán, bez toho, aby ho o to účastník požádal sám, pověří účastníka, aby si opatřil podklady pro vydání rozhodnutí sám, přičemž účastník přichází k dotčenému orgánu zcela nepřipraven, bez žádosti, bez dalších podkladů (v tomto případě velice často nemá zpracovaný návrh místní nebo přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích) a často vůbec netuší, o co má žádat. V lepším případě disponuje účastník částečně vyplněnou žádostí bez dalších potřebných podkladů a dotčený orgán, nikoliv správní, jej vyzývá, aby žádost doplnil apod., což je spojeno s velkou administrativní zátěží. Následná reakce dotčeného orgánu pak sice bude v souladu se všemi zákonnými či podzákonnými předpisy, ovšem dojde tak ke zmaření základních zásad správního řízení, jako jsou zejm. ochrana legitimního očekávání, zásada materiální pravdy, rychlost, hospodárnost.   Závěrem lze tedy zkonstatovat, že Policie České republiky má obecně povinnost přijmout každé podání  (i anonymní) a ve lhůtě ho vyřídit, avšak takové vyřízení nemusí vždy, v případě, kdy se jedná o žádost o stanovisko pro potřeby správního řízení, naplňovat legitimní očekávání účastníka. Proto doporučujeme stanovit si po vzájemné dohodě společný postup a řídit se jím, protože jinak nemůže dojít k naplnění účelu správního řízení. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

38 Náležitosti odůvodnění stanovení MÚP
Rozsudek sp. zn. 1 Ao 3/2008 ze dne odůvodnění musí obsahovat důvody výroku opatření obecné povahy, podklady pro jeho vydání, úvahy, kterými se správní orgán řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů a informace o tom, jak se správní orgán vypořádal s uplatněnými připomínkami. Nedostatek odůvodnění má za následek nepřezkoumatelnost opatření obecné povahy a je důvodem pro jeho zrušení. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

39 Přezkum opatření obecné povahy
Rozsudek NSS sp. Zn. 1 Ao 1/2005 ze dne Algoritmus přezkumu opatření obecné povahy: 1. posouzení, zda měl odpůrce pravomoc vydat napadené rozhodnutí; 2. posouzení, zda odpůrce při jeho vydání nepřekročil meze své působnosti; 3. posouzení, zda napadené opatření obecné povahy bylo vydáno v souladu se zákonem; 4. přezkum obsahu opatření obecné povahy z hlediska souladu se zákonem; a 5. přezkum opatření obecné povahy z hlediska jeho proporcionality. Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR

40 Děkuji za pozornost. por. Ing. Lukáš PULTAR Komisař
Sekretariát:     Pracoviště: mob.: Krajské ředitelství policie Královéhradeckého kraje Územní odbor Hradec Králové – dopravní inspektorát Mrštíkova ul. 541 500 09  HRADEC KRÁLOVÉ - Malšovice Seminář ODSH KÚ Khk dne por. Ing. Lukáš PULTAR 40 40


Stáhnout ppt "Stanoviska vydávaná příslušným orgánem Policie ČR ve smyslu zák. č"

Podobné prezentace


Reklamy Google