FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsoby vedení evidence podnikatelské činnosti I.
Advertisements

Účetní doklady II. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Ing. Veronika Dostálková MBA POTŘEBY – ZÁKLAD CELÉ EKONOMIKY Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Deník příjmů a výdajů Průběžné položky. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
MATEMATIKA Úměra přímá a nepřímá - slovní úlohy řešené trojčlenkou.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Bezhotovostní placení ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_08_01_banky a jejich služby Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa,
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti Autor: Pavla.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Mzda Autor: Pavla Lukešová.
Způsoby vedení DE Výdaje před zahájením podnikání.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Moderní škola
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Algoritmizace - opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Ekonomika– národní hospodářství
Název projektu: Moderní škola
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Odměňování zaměstnanců
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
MATEMATIKA Čísla přirozená – základní početní operace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Charakteristika daňové evidence
Název školy Střední zdravotnická škola a vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Veronika Dostálková MBA
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Početní operace se složenými zlomky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
EU_62_A_sada 1_13_M_Příjmy_Pol
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti

3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0228 Název školy: Střední odborná škola Litovel, Komenského 677 Číslo materiálu: VI-2-19-05_Hospodaření domácnosti - potřeby Autor: Ing. Jana Csiková Tématický okruh: Ekonomika Ročník: I. Datum tvorby: 30.01.2014 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jana Csiková.

Hospodaření domácnosti Domácnost a její potřeby Klíčová slova Domácnost, rodina, statek, potřeba, majetek domácnosti ?

Základní pojmy Domácnost Samostatně hospodařící jedinec Skupina lidí žijící a hospodařící se společným majetkem, např. rodina Jednotliví členové domácnosti se účastní všech běžných ekonomických činností, tedy vstupují na trh buď jako kupující, nebo jako prodávající

Samostatná práce Víte, jaký rozdíl je mezi kupujícím a prodávajícím?

Hospodaření Hospodaření je úsilí o dosažení nejvýhodnějšího poměru mezi vynaloženými prostředky (náklady) a dosaženými výsledky (výnosy) při uspokojování potřeb. Hospodařením se rozumí účelné (efektivní) nakládání s prostředky, které má domácnost k dispozici.

Potřeby domácnosti, statky zajišťující tyto potřeby Potřeba = pocit nedostatku/přebytku, který jedince nutí, aby nedostatek odstranil Každý člověk má určité potřeby, které musí uspokojit, nutí to člověka získávat/nakupovat různé statky: Volné statky – poskytuje je příroda bez našeho přičinění (vzduch, sluneční energie, vítr, sníh, déšť,… Vzácné statky – produkty lidské práce, věci a výtvory člověka oba statky se dále dělí na hmotné a nehmotné

Samostatná práce Zařaďte správně tyto statky: vítr, obuv, software, auto, zákon v právu, kniha, sníh, fréza, elektrický proud, ropa, udělený patent na vynález, dům, silnice, uhlí, technický diamant Statek volný: Hmotný: …………………………………………………………………………. Nehmotný: …………………………………………………………………….. Statek vzácný: Hmotný: ………………………………………………………………………….. Nehmotný: ……………………………………………………………………...

Potřeby domácnosti, statky zajišťující tyto potřeby Obecné dělení potřeb člověka Základní (fyziologické) – nepostradatelné pro člověka – spánek, utišení hladu, žízně, ostatní biologické potřeby Ostatní potřeby – člověk se bez nich obejde – dary, dovolená, módní oblečení, mobilní telefon, potřeba vzdělání, lásky, uznání…

Praktické cvičení Zamyslete se nad svými běžnými denními potřebami. Vypište si je: Jste si jisti, zda věci, které po rodičích požadujete, vždy nutně potřebujete? Chtěli jste někdy, aby vám rodiče koupili nějakou věc, kterou zrovna nutně nepotřebujete? O jakou věc se jednalo?

Uspokojování potřeb Členové domácnosti, kam patříte i vy, rodiče, sourozenci, přicházejí na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Pracující uspokojují potřeby penězi, které vydělají Těm, kdo nepracují (děti, důchodci, nezaměstnaní, dlouhodobě nemocní…) jsou prostřednictvím státu vypláceny sociální dávky, důchody, nemocenské dávky, podpora v nezaměstnanosti

Anotace: Prezentace obsahuje výklad pojmů rodina, domácnost, statek, potřeby, statky volné, vzácné. Žáci by si měli procvičit zařazování jednotlivých statků do obecného schématu. Určeno k výkladu do hodiny a k praktickému procvičení učiva. Použité zdroje: PREISLEROVÁ, Ing. Dagmar. Ekonomika: Slovník ekonomických pojmů. Brno, NAVRÁTILOVÁ, Ing. Petra. Finanční gramotnost. první. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., 2012. ISBN 978-80-7402-107-7. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.