Příjmy a výdaje územně samosprávných celků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Změny v systému financování sociálních služeb od roku 2014 Sociální reforma soc. služby v bodech PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociálního.
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.15 Ročníktřetí.
EKONOMIKA MAJETKOVÉ DANĚ I. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
E K O N O M I K A Soustava veřejných příjmů. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Role dobrovolných svazků obcí (DSO) v ČR při centrálním zadávání 1 Ing. Lukáš Vlček starosta města Pacova předseda Regionální komise Svazu měst a obcí.
1 R ozpočet města Police nad Metují na rok Rozpočet 2014 Rozpočet je navrhován jako schodkový s celkovými příjmy a výdaji ve výši tis.Kč.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Bezpečnostní systém ČR
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Odkud se berou peníze v rozpočtu
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Financování dopravní infrastruktury v období
Místní rozpočtové jednotky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Státní organizace.
Financování VÚSC Vybrané otázky
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Jednoduché účetnictví
STÁTNÍ FONDY.
Obsah veřejných rozpočtů I
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
2. ČNB a její role v platebním styku.
Správa sociálního zabezpečení
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Katedra národního hospodářství
Pozemkové úpravy.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Zvláštní odborná způsobilost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet a plány na rok 2019 Město Vimperk.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Základní finanční kategorie a finanční nauky
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Příjmy a výdaje územně samosprávných celků Veřejná ekonomika 2

Teorie fiskálního federalismu Decentralizace – přenos pravomocí na nižší úrovně než je stát --- nastavení finančních pravomocí Nastavení optimální míry finanční autonomie pro naplňování úkolů decentralizovaných jednotek (Evropská charta místní samosprávy) Zkoumání finančních vztahů mezi ústřední vládou a nižšími správními úrovněmi Optimální přiřazení příjmů, rozdělení odpovědnosti za zabezpečování a financování veřejných statků mezi jednotlivými články, či úrovněmi fiskálního systému Odpovědnost za veřejné statky – finanční nástroje

Finanční kapacita decentralizovaných jednotek Potenciál dlouhodobého financování Zabezpečení veřejných statků a služeb, za které je příslušná úroveň odpovědná Rozvoje území Předpoklady: Právní prostředí Lidské zdroje Finanční zdroje Základní předpoklad finančního managementu Majetek Vlastní zdroje Možnosti využívat transfery a grantové programy (účelové x neúčelové dotace….) ODPOVĚDNOST za správu financí Míra finanční autonomie územních samosprávných celků!

Fiskální soběstačnost decentralizovaných jednotek Schopnost financovat rozvojové potřeby vlastními zdroji Vlastní zdroje: ty zdroje, které je územní jednotka schopna ovlivňovat Velikost těchto zdrojů je považována za základ decentralizovaného modelu fiskálního federalismu. Vlastní zdroje: nedaňové příjmy, které odrážejí zejména velikost majetku obcí a schopnost s ním nakládat daňové příjmy, jejichž výši je fiskální jednotka schopná ovlivňovat globální automatické dotace velikost potřeb obce Fiskální konkurence – pozitivní vliv na kvalitu a dostupnost veřejných služeb, motivace starostů k dynamice rozvoje

Regionální daně Belgie – silniční daň Španělsko, Itálie – regionální přirážka k základní sazbě daně z podnikání (přirážka k národní dani z příjmu) Daň ze záboru veřejných prostranství (Itálie) Daň na komerční a průmyslové vlastnictví (Irsko, úroveň hrabství, základ daně – tržní hodnota pronájmu definovaná centrálně, hrabství – úprava sazby daně)

Problematika českého pojetí: Finanční soběstačnost krajů

Decentralizované rozpočty v ČR Regiony soudržnosti Kraje Obce, města Dobrovolné svazky obcí MAS Euroregiony

Společné znaky decentralizovaných rozpočtů Součást veřejné rozpočtové soustavy Decentralizované peněžní fondy, ve kterých se soustřeďují jak příjmy, které jednotky získávají na základě jejich přerozdělení v rozpočtové soustavě, tak příjmy generované vlastní činností Tyto příjmy se rozdělují a používají na financování veřejných a smíšených statků (alokační funkce) Období rozpočtu a rozpočtové zásady Závěrečný účet

Rozpočty obcí a měst Dobrovolnost u řady oblastí (mimorozpočtové fondy) PO, OS, O.P.S. Bilance Role samosprávy Nástroj politiky místního a regionálního rozvoje

Typologie finančních vztahů

Zdroj: Provazníková, 2009, s. 68

Daňové příjmy procentický podíl na výnosech z daní upravuje Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní (RUD) sdílené daně - jejich výše není podmíněná velikostí daňového výnosu na území vymezeném pro výkon územní samosprávy, uplatňuje se zde solidární princip výlučné daně - jsou dány výší výnosu z příslušného území samosprávy

Zdroj: tamtéž

Struktura příjmů obcí, měst, krajů 1.vlastní zdroje daňové příjmy sdílené daňové příjmy výlučné daňové příjmy nedaňové příjmy kapitálové příjmy 2.další zdroje investiční dotace (kapitálové) neinvestiční dotace (běžné)

Bilance hospodaření obcí a krajů * OS – očekávaná skutečnost, ** PRE – predikce

Daňové příjmy obcí a krajů Ukazatel Obce Kraje 2015 očekávaná skutečnost 2016 predikce mld. Kč Daňové příjmy 172,1 184,7 50 57,8 Nedaňové příjmy 28,9 4,8 4,9 Kapitálové příjmy 5,7 5,4 0,3 Přijaté transfery 68,8 43,8 103,3 101,6 – ze st. rozpočtu 46,1 28 93,2 100,8 Příjmy celkem 275,5 262,8 158,4 164,6 Běžné výdaje 182 186 135,2 147,5 Kapitálové výdaje 84,4 66,2 22,7 16 Výdaje celkem 266,4 252,2 157,9 163,5 Saldo 9,1 10,6 0,5 1,1

Kapitálové výdaje obcí, krajů a RR

1. Obce – příjmy a výdaje obcí a měst Předpoklad: Demokratizace: 1990, převod majetku na obce Obce a města jako základní aktér socio-ekonomického rozvoje, základ demokracie společnosti: široká škála pravomocí Schopnost zajistit vysokou životní úroveň jak ve vztahu k obyvatelům i dalším subjektům v území Podpora budování kvalitního podnikatelského prostředí a usměrňování místního a regionálního rozvoje ve smyslu posilování konkurenceschopnosti území Specifika činností obcí x financování Obligatorní x fakultativní pravomoci Samostatná x přenesená působnost (dotace ze VPS) Velikostní kategorie obcí

Zdroj: http://pef.czu.cz/~soclab

Struktura daňových příjmů obcí Sdílené daně Svěřené (výlučné daně) daně z nemovitostí daně z příjmu právnických osob za předpokladu, že poplatníkem je příslušná obec

Vlastní nedaňové příjmy Z vlastního podnikání zisk municipálních podniků podíl na zisku podniků s majetkovou účastí příjmy z pronájmu příjmy z finančního investování Uživatelské poplatky ze smíšených veřejných statků (vodné, stočné, odvoz odpadu) Pokuty Z mimorozpočtových fondů (FRR) Ostatní (dary, ze sdružování prostředků)

Místní a správní poplatky Mají fakultativní charakter (rozhoduje zastupitelstvo) Zák. č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (aktuální znění od 1. 1. 016) poplatek ze psů, poplatek za lázeňský nebo rekreační pobyt, poplatek za užívání veřejného prostranství, poplatek ze vstupného, poplatek z ubytovací kapacity, poplatek za povolení k vjezdu s motorovým vozidlem do vybraných míst a částí měst, poplatek za provoz systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, poplatek za zhodnocení stavebního pozemku možností jeho připojení na stavbu vodovodu nebo kanalizace. Pojmy: poplatník, předmět, základ, sazba, osvobození,splatnost, sankce Z vlastní správní činnosti Např. výpisy z matrik, povolení stavby, ověření pravosti a podpisů, …

Dotace do obcí Přímé finanční vztahy mezi SR (kapitolou) a příjemcem dotace (MSMT, MPSV – ORP) Zprostředkované finanční vztahy (do obcí prostřednictvím rozpočtů krajů) Vztahy programového financování (kapitálově – investiční dotace): nadnárodní fondy, ministerstva, kraje, MRF … Např. Středočeský kraj: http://dotace.kr- stredocesky.cz/ku-dotace-application/ Program rozšiřování kapacit ZŠŠ

Návratné úvěrové příjmy úvěr od peněžního ústavu příjmy z emise obligací (tzv. komunální obligace), i z dalších druhů CP návratné půjčky a finanční výpomoci od jiných subjektů, např. ze státního rozpočtu nebo ze státních fondů –jsou zpravidla bezúročné nebo nízce úročené. Poskytování půjček a návratných finančních výpomocí upravuje zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů. VČR mají dominantní postavení půjčky ze Státního fondu životního prostředí a Státního fondu rozvoje bydlení. směnky–využívání směnky jako platebního instrumentu a její náležitosti upravuje v ČR směnečný a šekový zákon. finanční leasing(komunální leasing) = finanční nebo operativní pronájem. Nevýhoda –poměrně finančně náročné. Výhoda – rychlost pořízení investice, pružnost splátkového kalendáře. Využití finančního leasingu celkově zvyšuje zadluženost územní samosprávy.

Finanční potenciál obcí, měst Dotační politika státu Standardizace služeb, základní vybavenosti území Strategie a jejich dlouhodobé uplatňování, finanční výhledy ÚS Spoléhání na vnější zdroje Nepřímá vazba mezi podnikateli a příjmy u obcí a měst

Rozpočtová prognóza Plánování cílené potřeby (kvantity a kvality veřejných statků) Plánování zdrojů financování investic (kombinace návratných a nenávratných zdrojů) Plánování zdrojů financování budoucích provozních nákladů vyvolaných investicemi Zdroje financování veřejných zakázek Způsoby zvýšení efektivnosti

Rozpočtový proces obcí a měst

Vztah obec - kraj V samostatné působnosti nemůže kraj zasahovat Může koordinovat zabezpečování veřejných statků – smlouvy Kraj rozhoduje v odvolacím řízení V přenesené působnosti vykonává kraj dozor Rozpočtové vazby mezi obcemi a krajem

II. Příjmy a výdaje krajů Kraje – reforma VS 2001 Diferencovaná struktura a velikost krajů

Role krajů Samostatná působnost Péče a obnova památkové péče Ochrana obyvatel, bezpečnostní management Krajská zařízení a ústavy soc. péče Střední školství, odborná učiliště, speciální ZŠ Zařízení zdravotní péče, záchranné služby Koncepce odpadového hospodaření kraje Ochrana před alkoholismem a jinými toxikomaniemi Strategické a územní plánování – koordinace rozvoje území

Přenesená působnost Povolování zvl. užívání silnic II a III třídy Výkon státní památkové péče v oblasti národních KP Zprostředkování osvojení a pěstounské péče Rozhodování na úseku myslivosti, zařazení lesů do kategorie lesů, rybářství Agenda krajských živnostenských úřadů Ochrana ovzduší, přírody a zemědělského půdního fondu ….

Struktura příjmů a výdajů krajů

Graf 4. Struktura příjmů krajských samospráv Pramen: SZÚ za 1. pololetí 2012, MF

Vývoj příjmů a výdajů krajů

Nenávratné peněžní transfery Nejvýznamnější složku příjmů krajů tvoří dotace. Každoroční změna výše i zacílení dotací! Objem a cíle dotací – vliv na celkové příjmy krajů běžné dotace na financování provozních, neinvestičních potřeb, které jsou přidělované formou: účelových dotací, které převažují neúčelových dotací, o jejichž použití rozhodují kraje samy kapitálové(investiční) účelové dotace – jsou nepravidelné (financování investiční výstavby– výstavba školy apod., financování investic–silnice apod., realizaci a financování záměrů státní politiky a vyhlášených výdajových programů)

Dotace krajů z kapitoly Všeobecná pokladní správa (MF) to dotace na výdaje na krajské zastupitele, na financování samosprávní činnosti, na převod výkonu státní správy a financování nových útvarů krajských úřadů a výdajů na provoz krajských úřadů převodem z resortních kapitol státního rozpočtu ve velikosti úměrné přenosu působnosti (tj. zabezpečování veřejných služeb) z jednotlivých ministerstev na kraje, tzn. na financování přenesené funkce. dotace z kapitol ministerstva zdravotnictví, MPSV, Mze, MK, MV, MMR, MŽP na financování nákladů organizačních složek a příspěvkových organizací, u nichž jsou kraje zřizovatelem.

Kritéria přidělování dotací krajům

Daňové příjmy krajů v roce 2015

Nedaňové příjmy krajů příjmy z vlastního podnikání podíl na zisku podniků s majetkovým vkladem kraje, příjmy z pronájmu a prodeje majetku, příjmy z finančního investování příjmy z mimorozpočtových fondů kraje Převody finančních prostředků z účelových peněžních fondů, které kraj tvoří mimo rozpočet uživatelské poplatky za poskytování veřejných statků, pokud nejsou příjmem provozovatele, sankční pokuty (pokuta orgánů kraje v přestupkovém řízení) za znečišťování veřejného prostranství, za porušování předpisů k ochraně životního prostředí, za nedodržování nočního klidu ostatní příjmy příjmy ze sdružování finančních prostředků dary a výnosy z veřejných sbírek

Struktura výdajů Přes 92 % objemu dotací tvoří transfery z MŠMT - kraje tyto fondy dále převádějí na školy zřizované krajem a obcemi (dotace jako průběžná položka KR) Reforma regionálního školství Běžné výdaje krajských samospráv se na celkových výdajích v posledních pěti letech podílejí cca 90 %. A naprostou většinu z nich (více než 80 %) pak tvoří neinvestiční transfery příspěvkovým, neziskovým organizacím Na dopravní obslužnost vydaly krajské rozpočty 1 % běžných výdajů Kapitálové výdaje – primárně na investiční nákupy, investiční transfery NO a přísp. Organ. krajů

Závěr: aktuální výzvy Finanční strategie – transparentnost a odpovědnost Posilování významu vlastních zdrojů x vnější zdroje Nastavení vnějšího rámce Participace veřejnosti na definování finančních strategií Další vzdělávání místních reprezentantů