Slovesa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.1.2 Slova jednozna č ná a mnohozna č ná Název sady: Č eský jazyk 4.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesný vid Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Slovesný vid Autor Fulínová Šárka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Časování sloves Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.2 Podstatná jména – vzory rodu ženského a skloňování Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Eliška Kopečná VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_12_Český jazyk_29_Číslo.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
Přídavná jména.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_12
SLOVESA – PODMIŇOVACÍ ZPŮSOB
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 11 –slovesa – slovesný vid
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Podstatná jména jsou slova ohebná, skloňují se.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
SLOVESNÝ ZPŮSOB Autor prezentace: Mgr. Jaroslava Zámostná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Alena Dohnalová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_19
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV AUTOR: MGR
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Charakteristika výukového materiálu
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný způsob podmiňovací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Monika Hřavová Název : VY_32_INOVACE_2A16Čj4_Slovesa
SLOVESA Filip s Bakem dovádějí na louce.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesné třídy.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Slovesa

Téma (název prezentace) Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.3655, Moderní škola Číslo materiálu v sadě VY_32_INOVACE_06_01_10 Předmět Český jazyk Téma (název prezentace) Slovesa Autor Marie Provazníková Metodický popis (anotace) Výkladová prezentace je určena pro žáky 6. a 7. ročníku. Jedná se převážně o základní shrnutí učiva. V uvedených cvičeních žáci procvičují mluvnické kategorie, pomocí rozházených písmen skládají slovesa a určují mluvnické kategorie. Řešení se objeví při kliknutí. V závěru prezentace žáci ohodnotí svou práci – při kliknutí na veselého smajlíka postupují podle uvedených instrukcí. Při kliknutí na smutného smajlíka si dnešní učivo znovu zopakují.

Co jsou to slovesa? Slovesa vyjadřují děj činnost stav změna stavu běhat zpívat tančit sedět čekat těšit se zčervenat změnit se

Slovesný tvar jednoduchý složený Je vyjádřen jedním slovesem Např. jít, pracuje, utíkáme Je vyjádřen dvěma – nebo více – slovesy Např. pracovali jste, utíkal by, byli bychom šli, bude pracovat Všechny tvary minulého času jsou složené, vyjadřují se příčestí minulým významového slovesa a tvarem pomocného slovesa být.

Toto se budete učit ve vyšším ročníku. Co určujeme u sloves? osoba – 1., 2., 3. číslo – jednotné, množné způsob – oznamovací, podmiňovací, rozkazovací čas – minulý, přítomný, budoucí rod vid třída vzor Toto se budete učit ve vyšším ročníku.

Čas Určujeme čas u všech způsobů? NE! Čas určujeme pouze u způsobu___________ př.: Spi! – způsob rozkazovací, čas 0 Viděli bychom – způsob podmiňovací přítomný, čas 0 Zkouší – způsob oznamovací, čas přítomný oznamovacího

Urči mluvnické kategorie Osobu, číslo, způsob a čas utíkali byste pospíchal jsem spí přines trhají lyžoval bych

Podmiňovací způsob přítomný minulý Způsob podmiňovací vyjadřuje děj možný a děj, který by nastal, kdyby se splnily jisté podmínky. Kdybychom přišli včas, neujel by nám autobus. Petr by byl šel s námi.

Podmiňovací způsob přítomný Osoba číslo jednotné číslo množné 1. četl bych četli bychom 2. četl bys četli byste 3. četl by četli by Utvoř od slovesa slyšet 2. os. č. mn. vrátit se 1. os č. mn. plavat 3. os. č. jed. slyšeli byste vrátili byste se plaval by

Podmiňovací způsob minulý Osoba číslo jednotné číslo množné 1. byl bych četl byli bychom četli 2. byl bys četl byli byste četli 3. byl by četl byli by četli Lze užívat i tvary: byl bych býval četl byl bys býval četl byli bychom bývali četli

Ve 2. osobě čísla jednotného se u zvratných sloves k zvratnému zájmenu připojuje –s. Př.: hrál by sis, učil by ses Slovesné tvary bych, bys, bychom apod. bývají často spojeny se spojkou v jedno slovo. Př.: kdybych přišel, abys nekřičel, kdybychom běželi….

Doplň souvětí a rozliš podmiňovací způsob přítomný a minulý Kdybys tam nechodil, _____________________ Byli bychom ten výkres namalovali, __________ Zapiš si dnešní úkol do sešitu, abys ___________ Kdybyste jedli hodně zeleniny, ______________ Maminka by byla ušila sukni, _______________ Kdybyste přišli včas, _______________________

Rozliš slovesné způsoby Na nebi svítí měsíc. Seď klidně. Kdyby byli počkali, mohli se s tebou domluvit. Na louce kvetly bílé sedmikrásky. Nešel bys se mnou dnes večer do kina? Neumaž si šaty. Už ses to konečně naučila? Jana by chtěla o prázdninách jet k moři.

Vyjadřuje se tvarem složeným: budu psát, budu číst Slovesný čas přítomný minulý budoucí píšu, čtu psal jsem, četl jsem Vyjadřuje se tvarem jednoduchým – napíšu, přečtu – nemohou vyjádřit čas přítomný Vyjadřuje se tvarem složeným: budu psát, budu číst

Najdi slovesa Ř Ř T S Š É Í Y R o V P T H Z T S I T N E Á E L

Řešení U těchto sloves urči: osobu číslo způsob čas hrát slyšet přinést otevřít Našli jste správně? U těchto sloves urči: osobu číslo způsob čas

??? Jak ti dnes šlo toto učivo? Pokud jsi neměl/a problém, klikni na veselého smajlíka. Pokud jsi něčemu nerozuměl, klikni na smutného smajlíka.

Použité zdroje: STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 6. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN 80-7235-148-6. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: SPN, 2004, ISBN 80-7235-103-6. KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 7. ročník. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN 80-7238-320-5. KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk pro 6. ročník. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN 80-7238-206-3. Obrázky: MS Office – Klipart Vlastní zdroje