Jmenné autority - změny podle RDA Personální autority

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
6. RDA J MENNÉ AUTORITY Školení KKFB
Advertisements

DPH Ekonomika podniku 2. ročník DPH - nepřímá univerzální daní, tvoří součást ceny výrobků a služeb - je vybírána postupně při každém prodeji (když lesník.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK atd. NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK atd. Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 26. – 27. září.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY ČESKÝCH DOMÁCNOSTÍ Michaela Brázdilová Šárka Šustová Tisková konference,
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 8 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Vkládání hypertextových odkazů Co se všechno naučíme??? Co je to hypertextový.
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření prosinec2012 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační a komunikační technologie Informatika.
Rok v jeho proměnách a slavnostech Kalendář. Kalendář Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění.
Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem,
Změny ve věcných údajích v BIB a AUT záznamech v souvislosti s používáním pravidel RDA Květen 2015
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Podpora v nezaměstnanosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Elektronická přihláška
Příjmy z kapitálového majetku
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Jednoduché účetnictví
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Seminář pro příjemce OPVK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
AUTOR: Mgr. Andrea Kunovjánková NÁZEV: VY_32_INOVACE_14_VV_03
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Publicistický styl VY_32_INOVACE_CJL_3,4_72
Sémantické aspekty katalogizace VI
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
ROZVRHOVÁNÍ SLUŽEB VE ZDRAVOTNICKÉM ZAŘÍZENÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Prima B ŘÍMSKÉ ČÍSLICE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Procenta v „autařské“ praxi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Významné normy Bibliografické citace - obsah, forma, struktura ČSN ISO 690 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory ČSN.
DOPLNĚK Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Životní cyklus.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
Virtuální realita Využití VR v praxi Kritika Další VR
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Gymnázium Brno-Řečkovice, Terezy Novákové 2
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Dějepisné soutěže pro SŠ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov
SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ vypracovaly: Bc. Veronika Čížková, Mgr. Dana Alansari, Centrum fiktivních firem 2018.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
KNIHOVNA UNIVERZITY PALACKÉHO V OLOMOUCI
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Fond malých projektů Školení pro Konečné uživatele Zlín
Portál - role studenta v informačním systému STAG
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Jmenné autority - změny podle RDA Personální autority Zdeněk Bartl leden 2015

Přehled změn (oproti AACR2) Změna zápisu dat v záhlavích personálních autorit Doplňky rodinných vztahů (např. Jr., Sr., fils, père) a římské číslice (např. III.) jsou brány jako fráze Záhlaví se vytváří pro fiktivní entity a skutečné entity, které nejsou lidského původu RDA neznají pojem „současný autor“

1. Změny zápisu životních dat AACR2 22.17A RDA 9.3.2.3, 9.3.3.3, 9.19.1.3 Smith, John, 1924- Smith, John, 1900 led. 10- Smith, John, 1900 leden 10.- měsíc uvádět ve formě výčtu kalendářních dnů tj. v nominativu – 10. leden (nikoliv jako frázi v pádovém tvaru tj. 10. ledna) Pozn.: Dle stávající praxe - pokud nepotřebujeme rozlišit dvě shodná záhlaví, pak den narození neuvádíme Smith, John, ca. 1837-1896 Smith, John, asi 1837-1896 Smith, John, 1837-ca. 1896 Smith, John, 1837-asi 1896 Smith, John, ca. 1837-ca. 1896 Smith, John, asi 1837-asi 1896 Smith, John, nar. 1825 Smith, John, 1825- Smith, John, zemř. 1859 Smith, John, -1859  Johnson, Carl F., činný 1893-1940 Pozn.: Neexistuje omezení při zápisu dat činnosti, tj. “činný” používáme též pro 20. století Seneca, Lucius Annaeus, ca 4 př. Kr.-65 po Kr. Seneca, Lucius Annaeus, asi 4 před Kristem-65 po Kristu

2. Doplňky rodinných vztahů Doplňky rodinných vztahů (např. Jr., Sr., mladší, starší, fils, père) a římské číslice (např. III.) jsou brány jako fráze - zapisují se tedy v doplňku záhlaví tak, jak najdeme na titulní straně! (ve zkratce, resp. v textové podobě) Př.: 100 1# $a Williams, Hank, $c Jr., $d 1949- 100 0# $a <<ze >>Žerotína, Karel, $c starší, $d 1564-1636

3. Záhlaví pro fiktivní entity a skutečné entity, které nejsou lidského původu Nově se vytváří záhlaví jmenného popisu na tyto entity(fiktivní entity a skutečné entity, které nejsou lidského původu) – návod viz prezentace a výklad M.Balíkové

4. RDA neznají pojem „současný autor“ Ze stávajícího pokynu (viz Metodika) pro tvorbu nových personálních záhlaví v případech, kdy autor používá své jméno a alespoň jeden pseudonym, nebo více pseudonymů, vypadavá termín (a tedy i druhá, souběžná, podmínka) „současný autor“.

Tvorba nových záhlaví/odkazů „viz též“ (pole 500) Když: autor publikuje pod více jmény a pod každým důsledně jiný druh literatury(tzv. dvě bibliografické entity!) autor propůjčuje své jméno jinému autorovi, který např. nemohl publikovat (tzv. „pokrývači“) několik autorů používá společný pseudonym Pokud (současný) autor užívá více než jeden pseudonym, nebo své skutečné jméno a jeden či více pseudonymů, použijte jako základ záhlaví pro každé dílo jméno, které je uvedeno v popisovaném díle