Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 28. 5. 2013 Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_14_SKLADBA – Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové) Ročník: 9. ročník Klíčová slova: souvětí podřadné, příslovečné určení příčiny, účelu, podmínky, přípustky, vedlejší věta příslovečná příčinná, účelová, podmínková, přípustková
ANOTACE Materiál slouží k opakování o vedlejší větě příslovečné příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové, formou skupinové práce si žáci zopakované učivo procvičují na pracovních listech, které jsou v archivu autora.
SKLADBA Souvětí podřadné – vedlejší věty příslovečné (příčinné, účelové, podmínkové, přípustkové)
Otázky na úvod Na příslovečné určení příčiny se ptáme? proč, z jaké příčiny Na příslovečné určení účelu se ptáme? proč, za jakým účelem Na příslovečné určení podmínky se ptáme? proč, za jaké podmínky Na příslovečné určení přípustky se ptáme? i v jakém případě, i přes jakou skutečnost
Vedlejší věty příslovečné: Vyjadřují příslovečné určení z věty řídící. Ptáme se vždy větou řídící a otázkami … Druhy: příčinné účelové podmínkové přípustkové proč, z jaké příčiny proč, za jakým účelem proč, za jaké podmínky i v jakém případě, i přes jakou skutečnost
př. : Pozorovali jsme hvězdy, protože byla jasná noc př.: Pozorovali jsme hvězdy, protože byla jasná noc. Pospěš si, aby ti neujel autobus. Jestliže nepřijdeš, sním to sama. Přestože pršelo, na výlet jsme odjeli. 1VH 2VV – př. příčinná 1VH 2VV – př. účelová 1VV – př. podmínková 2VH 1VV – př. přípustková 2VH
Uvození VV příslovečných: příčinné protože, poněvadž, jelikož, že účelové aby podmínkové jestliže, –li, když, kdyby přípustkové ač, ačkoli, třebaže, přestože, i když, i kdyby
1. Když dostaneš z nějakého předmětu špatnou známku, ČJ7, str. 112, Test: 1. Když dostaneš z nějakého předmětu špatnou známku, a) začneš se hned učit, aby sis ji opravil; b) bojíš se to oznámit rodičům; c) je ti to jedno. Jestliže ti přítel půjčí nějaký drahý předmět, jsi opatrný, abys ho nepoškodil; b) chceš toho maximálně využít; c) řekneš si „z cizího krev neteče“ a je ti lhostejné, když ho poškodíš. 5 10 0 10 5 0
3. Kdybys sám dostal drahý předmět, např. videokameru, a) klidně bys ho komukoliv půjčil; b) rozmýšlel by ses, jestli ho vůbec někomu půjčíš; c) nikdy bys ho nepůjčil ze strachu, že se rozbije. 4. Přijde-li na návštěvu spolužák nebo spolužačka, jsi rád a přemýšlíš, čím bys ho (ji) pohostil; b) jsi rád (ráda), ale raději chodíš na návštěvu sám (sama), abys nemusel nic uklízet; c) jsi překvapený (překvapená), protože zásadně nikoho na návštěvu nezveš. 0 5 10 0 5 10
5. Když hrozí ve škole písemná práce, a) jsi klidný (klidná), ale snažíš se opakovat; b) nikdy si nic neopakuješ, protože si myslíš, že opíšeš všechno, co nebudeš umět; c) vždycky se bojíš a učíš se. 5 0 10
Hodnocení: 50 – 35: Jsi velice svědomitý (svědomitá), ale musíš se naučit být sebejistější a zbavit se zbytečné trémy. 35 – 20: Jsi klidný (klidná), ale jednáš víc rozumově než citově. 20 – 0: Nejsi příliš zodpovědný (zodpovědná), přátelé tě mají možná rádi, ale ty je někdy až moc využíváš a mohl (mohla) bys na to doplatit.
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN 80-7235-103-6. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN 80-85937-87-5. Archiv autora.