VY_32_INOVACE_CH.9.A.06-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC
Advertisements

Výpočtové úlohy v chemii Opakování: Vypočítej molární hmotnost: a) oxidu fosforečného b) bromidu železitého Další užitečné vzorce v chemii: ze vztahu můžeme.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Výpočty hmotnosti z chemické rovnice - 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.14_karboxylove_kyseliny_II Název: Karboxylové kyseliny.
VY_32_INOVACE_84. ANOTACE Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Elektrický výkon Tematická oblast Fyzika Datum vytvoření Ročník
Úpravy redoxních rovnic
Výpočet procentové koncentrace roztoku
Výpočet hmotnostního zlomku
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
VY_32_INOVACE_F.6.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_F.6.A.07_MĚŘENÍ OBJEMU Název:
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Písemné sčítání a odčítání do milionu
Názvosloví binárních sloučenin
Sčítání a násobení výrazů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma:
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/ Chemie
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Chemické značky, vzorce a zákony
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
VY_32_INOVACE_CH.8A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.06_VZDUCH Název: Vzduch.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/fyzika
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní umělecká škola
VY_32_INOVACE_62.
Výpočty z chemických vzorců
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření objemu pevných látek
Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
SOLI.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ26 Excel – funkce Současná hodnota.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Základní chemické veličiny
Autor: Mgr. Monika Kysilková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor : Mgr. Venuše Nováková Název materiálu:
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Fyzika
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_CH.9.A.06-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH ROVNIC Název: Výpočty z chemických rovnic Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie Tematický okruh/téma: Chemické výpočty/Výpočty z chemických rovnic Vytvořeno: 21. 11. 2011 ANOTACE: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku a slouží k výkladu nového učiva.

Výpočty z chemických rovnic Pomocí chemické rovnice můžeme vypočítat množství látek, které se reakce účastní. Před vlastním výpočtem musíme rovnici upravit dle zákona zachování hmotnosti. Výpočet lze provádět dvojím způsobem: pomocí porovnání látkového množství pomocí trojčlenky

Vyčíslení rovnic 3 2 N2 + H2 NH3 KI + Cl2 I2 + KCl Zn + HCl H2 + ZnCl2 H2 + O2 H2O H2SO4 + NaOH Na2SO4 + H2O 2 2 2 2 2 2 2

1) pomocí porovnání látkového množství Napíšeme chemickou reakci a správně ji vyčíslíme. Vyjádříme molární hmotnosti látek. Dosadíme do vzorce a numericky vypočítáme. Vypočítejte hmotnost I2, který vznikne reakcí 4g KI s přebytkem chlorové vody. Rovnice: Zjistíme molární hmotnosti (pouze látek, které nás zajímají): M(KI)=166 g/mol M(I2)=254 g/mol 2KI + Cl2 I2 + 2KCl

𝑚 𝐴 = 𝑚 𝐵 𝑀 𝐵 . 𝑀 𝐴 Dosazení a úprava vzorce: n(KI) = n(I2) Reakcí 4g KI s přebytkem chlorové vody vznikne 6,12g I2. 𝑚 𝐴 = 𝑚 𝐵 𝑀 𝐵 . 𝑀 𝐴

2) pomocí trojčlenky M(H2O)= 18 g/mol 2H2 + O2 2H2O Napíšeme chemickou reakci a správně ji vyčíslíme. Vyjádříme molární hmotnosti látek. Sestavení trojčlenky. Vypočítejte hmotnost H2O, která vznikne reakcí 10g vodíku s kyslíkem. Rovnice: Zjistíme molární hmotnosti M(H2 ) = 2 g/mol M(H2O)= 18 g/mol 2H2 + O2 2H2O

Z 10g vodíku vznikne reakcí s kyslíkem 90g vody. Sestavení trojčlenky 2H2 + O2 2H2O Z rovnice vychází: ze 4 g vodíku vznikne 36g vody. 4g H2……………………36g H2O 10g H2……………………xg H2O Molární hmotnost udává hmotnost 1 molu látky! 2 moly 1 mol 2 moly M(H2 ) = 2 g/mol M(H2O)= 18 g/mol 4 g 36 g Z 10g vodíku vznikne reakcí s kyslíkem 90g vody.