ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Vedlejší věty příslovečné Autor Chňoupková.
Advertisements

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná Věta předmětná Věta přívlastková (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přísudková (podrobně vysvětleno.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková SOUVĚTÍ SLOŽITÉ Jednou se nějaké lávce potkalo Štěstí s Rozumem.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Autor: Mgr. Hana Novotná
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_39_ČJ4
AUTOR: Kateřina Křížová
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_20_ČESKÝ JAZYK
Zájmena a jejich skloňování
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_35_ČJ4
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘEDMĚTNÁ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
SOUVĚTÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VEDLEJŠÍ VĚTA PŘÍSLOVEČNÁ
Předmět VY_32_INOVACE_03-24 Ročník: 6. Vzdělávací oblast:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 7. ROČNÍK TÉMA: SYNTAX III. AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 18. 8. 2012 VY_32_INOVACE_43_KM

Druhy vedlejších vět Anotace: Cílová skupina: Prezentace vytvořena k učivu 7. ročníku. Téma: Syntax III. Druhy vedlejších vět. Cíl: Výklad učiva druhů vedlejších vět. Pomůcky: psací potřeby, školní sešit, pracovní listy Pilotáž: Prezentace podává žákům přehled druhů vedlejších vět. Žáci ocenili přehled vedlejších vět, příklady spojovacích výrazů. Druhy vedlejších vět

VV určujeme podle větného členu, který nahrazují. Důležitá je správná otázka. Ptáme se VH, odpovídáme VV. Řídící výraz je určen Přímo VV přívlastková Slovesem VV doplňková Poslal dopis, který mě potěšil. Spatřil sestru, jak vchází do dveří. VV

Řídící výraz není – lze se ptát sponovým slovesem VV přísudková zájmenem koho co VV předmětná zájmenem kdo co VV podmětná příslovcem VV příslovečná Nejsi, jak ses dělala. Je zřejmé, že to udělal. Zpozoroval, že se sestra ztratila. Přijdu, až se setmí. Šel, kam ho nohy nesly. Běžel, seč mu síly stačily. VV

Druhy vedlejších vět Přísudková: Obloha byla, jako by ji vymaloval. Ty jsi jako by tě vyměnili. Právě on je tím, kdo nás zradil. Podmětná: Je nutné, abys tam šel. Kdo uteče, vyhraje. Kdo se bojí, nesmí do lesa. Předmětná: Nevím, proč bych ti měla věřit. Kdo ti říkal, abys to dělal. Kdo je čestný, toho si lidé váží. Přívlastková: Vrátila mi knihu, kterou si půjčila. Chtěla navštívit místa, kde se narodila. Doplňková: Pozoroval dceru, jak kreslí kočku. Zahlédl syna, jak odchází. Slyšel kočku, jak smutně mňouká.

Vedlejší věty příslovečné Místní: Vrátil se tam, odkud pocházel. Časová: Až přestane pršet, půjdeme na vycházku. Způsobová: Napište to tak, jak jsme se učili. Měrová: Byl tak unavený, že sotva stál na nohou. Příčinná: Pomohl jim, poněvadž mu jich bylo líto. Účelová: Pavel jel do Brna, aby navštívil tetu. Podmínková: Budeš-li opatrný, nic se ti nastane. Přípustková: V místnosti bylo teplo, třebaže se v ní netopilo. Přijdu k tobě, i když nemám čas.

že aby SOUVĚTÍ PODŘADNÉ Jedna věta hlavní + jedna nebo více vět vedlejších. Vedlejší závisí na řídících. Spojovací výrazy: •spojky podřadící •vztažná zájmena •vztažná příslovce aby porovnávejte Zavolal, aby mi udělal radost. (účelová) Je nutné, aby přišli. (podmětná) Kdo ti říkal, abys to dělal. (předmětná) že Slíbila, že mi zavolá. (předmětná) Že nejezdily tramvaje, opozdil se. (příčinná) Byl tak unavený, že sotva stál na nohou. (měrová)

jako kde porovnávejte příčinná přípustková podmínková protože, poněvadž ač, ačkoli, i když, třebaže, přestože jestliže, -li, kdyby, když příčinná podmínková přípustková kde, kam, kudy, kdy, jak jako kdo, co, jaký, který, čí, jenž kde Tvářil se, jako by ho to nezajímalo. (způsobová) Obloha byla, jako by ji vymaloval. (přísudková) porovnávejte Pojedeme tam, kde to ještě neznáme. (místní) Pojedeme do míst, kde to neznáme. (přívlastková)

Pracovní list 1 Určete druh VV uvozené zájmenem který: 1. Kteří z vás mají zájem, mohou dostat dvě vstupenky na koncert. 2. Nevzpomínám si, kteří chlapci to udělali. 3. Kluci, kteří se honili kolem kašny, se náhle rozprchli pryč. Řešení: 1. VV podmětná, 2. VV předmětná, 3. VV přívlastková

Pracovní list 2 Použijte spojovací výraz kde v různých souvětí tak, aby uvozoval vždy jinou větu vedlejší. Řešení: Není známo, kde se to stalo. (podmětná) Řekl mi, kde se bratr schoval. (předmětná) Navštívil město, kde se narodil. (přívlastková) Našel ho tam, kde ho ráno nechal. (příslovečná místní)

Pracovní list 3 Je dána vedlejší věta: ….. ,aby nepřišel pozdě. Uvedenou větu začleňte do souvětí tak, aby měla platnost různých druhů VV. Řešení: Bylo nutno, aby nepřišel pozdě. (podmětná) Přikázal mu, aby nepřišel pozdě. (předmětná) Spěchal, aby nepřišel pozdě. (účelová) Měl přání, aby nepřišel pozdě. (přívlastková) Nešel do divadla, aby nepřišel pozdě. (způsobová-hovorově, ve významu: do divadla vždy přišel pozdě)

Zdroje: Vlastní tvorba www.microsoft.office.com