Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kmitavý pohyb.
Advertisements

Geometrické znázornění kmitů Skládání rovnoběžných kmitů
Kmitavý pohyb 1 Jana Krčálová, 8.A.
Kmity, kmity, kmity, …. Na co bychom měli umět odpovědět Co to jsou kmity Pohyb harmonický, periodický, kvaziperiodický Podmínka vzniku kmitů Síla setrvačná,
Jaká síla způsobuje harmonické kmitání?
Fyzika – mechanické kmitání a vlnění
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_42.
Klíčová aktivita:32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: Výstup číslo:04 01 Autor:Petr Lukáš Vzdělávací oblast:Fyzika Výuková hodina:Kmity.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ44 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kmity HRW kap. 16.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
34. Elektromagnetický oscilátor, vznik střídavého napětí a proudu
Periodické děje a jejich grafické znázornění
Poznámky pro výuku Předmět: FYZIKA Autor: Jaroslava Šmerdová
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_14 Tematická.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
Kmitavý pohyb
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
KMITAVÝ POHYB KMITAVÝ POHYB  Kmitavý pohyb vznikne tehdy, pokud vychýlíme zavěšenou kuličku na pružině z rovnovážné polohy.  Rovnovážná poloha.
Kmitání.
Kmitání mechanických soustav I. část - úvod
Kmitání mechanických soustav 1 stupeň volnosti – vynucené kmitání
Mechanické kmitání Mgr. Kamil Kučera.
Kmity frekvence f (Hz) perioda T = 1/f (s) w = 2p.f
4 KMITÁNÍ A VLNĚNÍ, AKUSTIKA 4.1 MECHANICKÉ KMITÁNÍ
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Definice periodického pohybu: Periodický pohyb je pohyb, který se v pravidelných časových intervalech opakuje, např. písty spalovacího motoru,
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Mechanické kmitání Vlnění a optika(Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Mechanické kmitání - test z teorie Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Mechanické kmitání, vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Jaká síla způsobuje harmonické kmitání?
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Harmonické kmitání: y = f (t)
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmity HRW2 kap. 15 HRW kap. 16.
Fyzika – Kmitavý pohyb.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Kmitání Mgr. Antonín Procházka.
ROVNICE POSTUPNÉ MECHANICKÉ VLNY.
Mechanické kmitání, vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR04_Mra03_08 Vytvořeno: Listopad 2012 Autor: Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Sada: Kmitání a vlnění Název vzdělávacího materiálu: Tlumené a nucené kmitání Ročník: 1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia

Anotace: Prezentace popisuje tlumené a nucené kmitání. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky. Očekávané výstupy: Žák uvede základní charakteristiky tlumeného a nuceného kmitání

Tlumené a nucené kmitání

Tlumené kmitání Amplituda výchylky kmitajícího oscilátoru se postupně zmenšuje, až kmitání zanikne.

Příčiny tlumení Odpor prostředí Děje, které vznikají při deformaci pružiny oscilátoru. Tlumení ovlivňuje Amplitudu okamžité výchylky Periodu kmitání – tlumený oscilátor volně kmitá s poněkud větší periodou, než jakou by měl netlumený oscilátor se stejnými parametry.

Tlumení v závislosti na prostředí Kmitání ve vzduchu Kmitání ve vodě

Využití tlumení v praxi Tlumiče pérování automobilů Tlumení pohybu ruček měřících přístrojů

Nucené kmitání Nucené kmity vznikají tehdy, když energii tlumených kmitů, která se třením přeměňuje v teplo v pravidelných intervalech nahrazujeme.

Budící síla Vnější síla, která dodává energii se nazývá budící síla. Oscilátor nutíme kmitat s úhlovou frekvencí ω působící síly, která může být odlišná od úhlové frekvence ω0 vlastního kmitání (tj. volného kmitání). Nucené kmitání je netlumené.

Příklady nuceného kmitání Houpání na houpačce - ztracenou energii dodáváme změnou polohy těžiště. Driblování s míčem při basketbalu - ztracenou energii obnovujeme pravidelnými údery ruky a nutíme tím míč vyskočit do původní polohy.

Demonstrace nuceného kmitání Kotoučem, který se otáčí úhlovou rychlostí ω, se vytváří periodická síla, která nutí oscilátor kmitat se stejnou frekvencí.

Test č.1 Amplituda vynucených kmitů a) exponenciálně klesá, b) exponenciálně roste, c) logaritmicky roste, d) je po určité době konstantní. d) je po určité době konstantní.

Test č.2 Tlumení ovlivňuje: a) pouze amplitudu kmitavého pohybu, b) pouze periodu kmitání, c) amplitudu kmit. pohybu a periodu kmitání, d) vlnovou délku. c) amplitudu kmit. pohybu a periodu kmitání,

Zdroje: 2 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a6/Damped_oscilla tion_graph.svg/248px-Damped_oscillation_graph.svg.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Damped_spring.gif 4 http://home.zcu.cz/~formanek/mmvyuka/Data/kmitani/uvod.h2.jpg http://home.zcu.cz/~formanek/mmvyuka/Data/kmitani/uvod.h1.gif 9 http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/163-nucene-kmitani-mechanickeho-oscilatoru