Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1034.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1034."— Transkript prezentace:

1 Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM:VY_32_Inovace_GR04_Mra03_19 Vytvořeno:Listopad 2012 Autor:Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Sada:Kmitání a vlnění Název vzdělávacího materiálu:Dopplerův jev Ročník:1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia

2 Anotace:Prezentace popisuje Dopplerův jev. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky. Očekávané výstupy:Žák ilustruje na příkladech Dopplerův jev

3 Dopplerův jev

4 Dopplerův jev popisuje změnu frekvence a vlnové délky přijímaného oproti vysílanému signálu, způsobenou nenulovou vzájemnou rychlostí vysílače a přijímačefrekvencevlnové délkyrychlostí

5 Jestliže se zdroj vysílajícího signálu s frekvencí f 0 pohybuje směrem k přijímači (pozorovateli), pak stojící pozorovatel jej přijímá s frekvencí f: Jestliže se zdroj vysílajícího signálu s frekvencí f 0 pohybuje směrem od přijímače (pozorovatele), pak stojící pozorovatel jej přijímá s frekvencí f: kde v je rychlost vln v dané látce a v s, r relativní radiální rychlost zdroje vůči pozorovateli (kladná rychlost znamená přibližování, záporná vzdalování).látce

6 Posuv barvy světla Znázornění rudého a modrého posuvu barvy světla zdroje v pohybu vlivem Dopplerova jevu.rudého Dopplerova jevu

7 Jedním z nejběžnějších příkladů, jak lze Dopplerův jev pozorovat, je změna výšky tónů vydávaných sirénou na vozidle projíždějícím okolo pozorovatele. tónůsirénou Pozorovateli se jeví tón sirény auta, které se k němu blíží jako vyšší, než je skutečný tón sirény a naopak tón sirény vzdalujícího se auta se mu jeví jako nižší.

8

9 Dopplerův jev - animace

10 Test č.1 Zdroj zvuku se přibližuje k pozorovateli. Dopplerův jev spočívá v tom, že: a) pozorovatel bude přijímat menší frekvenci, než je skutečná frekvence zdroje, b) pozorovatel bude přijímat větší frekvenci, než je skutečná frekvence zdroje, c) pozorovatel bude přijímat stále hlasitější zvuk než při přibližování se zdroje k pozorovateli, d) frekvence přijímaná pozorovatelem závisí na vzdálenosti od zdroje. b) pozorovatel bude přijímat větší frekvenci, než je skutečná frekvence zdroje,

11 Test č.2 Stojící pozorovatel zaregistroval dvojnásobné snížení výšky zvuku ve chvíli, kdy ho míjel zdroj zvuku. Rychlost zvuku je 330 m·s -1. Rychlost zdroje byla: a) 55 m·s -1, b) 660 m·s -1, c) 110 m·s -1, d) 165 m·s -1. c) 110 m·s -1,

12 Zdroje http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Redshift_blueshift.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doppler-effect-two-police-cars-diagram.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doppler_effect_diagrammatic.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dopplereffectsourcemovingrightatmach0.7.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dopplerfrequenz.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Doppler_effect.jpg


Stáhnout ppt "Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.1034."

Podobné prezentace


Reklamy Google