Proměny vnímání venkova

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Procesy ovlivňující proměny venkova a venkovského společenství, nerovné podmínky a možnosti vývoje.
Advertisements

Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Fokus Praha o.s. Nová struktura vedení Fokusu Praha – rok 2005.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Prostor pro změnu. Historie a poslání  Ponton působí v Plzni od roku 1996 a v Příbrami od roku  Posláním Pontonu je aktivně rozvíjet děti a mladé.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Plánování rozvoje sociálních služeb Ústecký kraj
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Úřad práce České republiky
Zákon o sociálním podnikání
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Společné a koordinované politiky EU
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Pracovní porada Pracovní list.
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Pracovní porada Pracovní list.
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Zákon o sociálním podnikání
Podmínky výchovně vzdělávacího procesu ve školní TV
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
GENDER.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Andragogika Vzdělávání.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Lidská společnost a je obnovovaná sexuální reprodukcí
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Životní cyklus.
Správa sociálního zabezpečení
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
RIZIKO.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Proměny vnímání venkova
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Organizace práce na prodejně
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Procesy ovlivňující proměny venkova a venkovského společenství, nerovné podmínky a možnosti vývoje

Proměny vnímání venkova urbanizace jako proces přeměny určité společnosti v jinou venkov – prostor druhého sledu, opožděný ve vývoji? Co je to sociální spravedlnost? nová ekonomie, vzdělanost, média, zisk, spotřeba, volba vs. samozásobitelství a tradičního stylu života (nucené hospodaření, sociální kontrola) nová funkce venkova – rekreační a regenerační, vytlačuje výrobní funkci, které požaduje centrum venkov nerespektuje v politické oblasti pravidla hry industriální společnosti, chová se dětinsky

Venkovská společnost? má venkovská společnost šanci vyvíjet se podle vlastního schématu? S lidskou dimenzí? opírá se o vlastní systém životaschopných hodnot? Brzdí venkovská společnost rozvoj? či je odsouzena ke zpožděnému kopírování vývoje města? – reprezentanta industriální, technické společnosti? jaké dopady mají politické a administrativní rozhodnutí? Cítí se venkovská společnost vylučována ze společnosti, či marginalizována? urbanizace jako prostorový a sociální pojem venkované se řeší izolovanost, chtějí dialog

Urbanizace venkova není to přechod z venkova – na město, ale změna vazeb, funkcí, apod., opozice město – venkov není přesná, rozvoj venkova je závislý na městu a naopak (venkov jako životní prostředí) – sociální kontakty v prostorových strukturách ekonomie – modifikuje výrobu, obchod i spotřebu, růst konektivity a závislostí ekonomie – sdružování výrobců, lidí,…tvorba efektivnějších struktur kultura – pronikání městské kultury a chování na venkov, konflikty mezi kulturními vzorci, sledování jaké morální vlastnosti připisují lidé venkovu a městu, jak jednotliví venkované hodnotí město politické dopady, centrum-periferie, nerovné šance

Město v představách venkovanů Liší se, zda dotázaný byl muž či žena, mladý či starší generace, zemědělec či nezemědělec 1. místem vzdělávání, 2. místem volného času, 3. místem možností získat peníze, 4. místem společenských příležitostí a prospěchu, 5. místem kultury a zábavy, 6. místem hluku, 7. jednou velkou továrnou – průmyslem, 8. místem anonymity tedy: místem komunikace s lidmi a věcmi, místem informací a inovací (otevřená společnost) s vyšším komfortem a zabezpečením venkované ale ve městě nenalézají více štěstí

Rurální etika – morální rozměr? na venkově chybí pracovní příležitosti, možnost volby, je pociťována osamělost, tradicionalizmus jiná koncepce práce – zemědělství, bez ukončení pracovní doby, bez volného času, bez jisté odměny za práci, ale více kreativní než závislosti ve městech (méně finančně hodnoceny) ale sociální sounáležitost a kontrola, město vnímáno jako prostor se sociálním napětím a násilím, nehumánní, proti rurální etice – proti významu rodiny a péče o ně, proti religiozitě venkované vnímají město jako prostor, který umožňuje promiskuitu, sobeckost, sebe-prosazování, morální úpadek celé společnosti

Práce rolnická práce nerespektovala hodnotu času a život mimo práci, život pro práci nyní preference osmihodinové pracovní doby, volný čas – prostor „svobody“ či lenosti? práce jako všeumění, nebo produktivní zaměstnání?, nyní to druhé: dosáhnout profesní přípravy oproti jen „nějaké“ zkušenosti, zajistit sociální užitečnost (měřenou penězi!, sociální prospěšnost), zaručit pravidelnost, jistotu práce přijímání městského chování: turizmu, zpracování…město si „hodnoty“ vybojovalo, venkov se jich vzdává?, možný sociální konflikt sdružování se mimo tradiční rodiny, podniky

Vlastnictví důležité pro venkovskou komunitu, nejen ekonomicky, ale i sociálně, politicky apod. „být vlastníkem okolního prostoru“ – selství, redukce na chápání významu a schopností jedince urbanizace – nejen vlastnictví, ale ovládání času, peněž, možností volby – „svobody“ vlastnictví půdy je tak „jen“ výrobním prostředkem zásah:kolektivizace zemědělství, profese vs. sedlák rezidua křivd, radikalizace venkovských komunit

Peníze dříve peníze pro rozmnožování vlastnictví nyní peníze pro rozmnožování sfér „svobody“ peníze pro získání moci, z moci ekonomické udělat moc politickou, a sociální prestiž (statut) pocit nezávislosti, rozvoj materiální „kvality“ života venkovská společnost ale netoleruje zisk peněz bez (často fyzické) práce, má rezistentní chování peníze hrají pro venkovskou společnost větší roli než pro městskou společnost! - výzkumy sociologů rentabilita práce, půjčky – vědomí sociální „zaostalosti“

Kultura pronikání městské kultury – vede k uniformizaci a homogenitě, technizace a standardizace života, ničení rozmanitosti?, ale i statistických srovnání apod., jednoduchá schémata a systém opatření, venkované mají jiný diverzifikovaný systém, který není zohledněn (město prosazuje užívání statistik)! Jde o systém hodnot, norem, formy a obsah sociálních vztahů, vztahu lidí k přírodě, myšlení a jeho využití ve verbální komunikaci, logika sociální organizace daného společenství Město ovládá prostředky pro průnik, difúzi své kultury na venkov prostřednictvím médií

Škola vzdělání jako faktor blahobytu, sociálního pokroku?, označován za překážku nerozvinutosti přechod z venkovské školy do školy ve městě znamená prostorové přerušení vazeb s dosavadním kulturním prostředím, „vydědění“? nyní teprve získání kvalifikace dělá z práce profesi venkovu chybí kulturní osobnosti – „mudrci“, „filozofové“, „písmácí“ i pro preferenci technického vzdělání! Chybí humanitní vzdělání! venkovu nechybí praktičtí „všeumělové“ na venkově se neoceňuje význam „umění mluvit“

Hromadné sdělovací prostředky venkovská společnost preferuje konkrétní situace zasazené do známého (blízkého) prostředí, město vy(zne-)užívá dominantního efektu venkované čtou tisk méně než měšťané a zemědělci méně než kdokoliv jiný četba, znalosti nejsou vnímány jako práce… přednost slyšenému slovu než psanému textu venkov jako konzument nabídky ekonomických činností, veřejná inzerce vlastního života, propagace hodnoty volného času, spolčení sportu s městem a tiskem (soupeření místo spolupráce!), jakákoliv práce (vč. „všeumělů“)

Politické řízení prosazování různých modelů vývoje vulgární urbanizmus – vše bude dynamickými, inovativními, konkurujícími si městy naprostá ruralizace – vše bude idylickými, spolupracujícími, bezpečnými venkovy každá politická strana prosazuje strategii na škále, jejíž krajní body jsou uvedeny výše tyto pozice jsou někdy tradiční, inovativní, někdy radikální – vždy jde o intervence – podporovat statisticky „úspěšné“ – industrializované, nebo podporovat „zaostalé“ – jiným způsobem tvořené hledání charakteristik, co je a co není venkovem

Obec administrativní jednotka se zvláštní politickou funkcí, má více charakter politický než ekon. jde o sociální síť vesnice, v rodině, příbuzenství, sousedství tvorba občanů, status, rovné před zákonem ale nerovné podle rodu a vlastnictví! stát očekává formování vztahu k vyšším jednotkám platí podmínka: budoucnost je důležitější nežli zisk hlavní funkcí je ovládnout budoucí čas komunity zákon o trojí moci: ekonomická moc, politická moc, sociální moc (očekávání od jiných), venkované mají jen třetí druh, přičemž ekon. a polit. moc jednají!!!

Sdružení, iniciativy rozvoj. spol. organizace s ekonomickými funkcemi, plnící ale politické cíle sledování přebírání mocí, moc je upírána ženám, které ale ovlivňují rozhodování nepřímo vazbami je nutné sledovat vliv příbuzenství sdružení se snaží získat moc od obcí, které tak oslabují sledujeme konflikty, sociální vztahy a jejich kvalitu v prostorových strukturách sdružení mají za cíl hrát významnější roli proti městu (centru i pólu rozvoje, jako kategorie industriální – moderní – společnosti)

Důsledky urbanizace na venkov selektivní migrace do měst, demografické problémy na venkově do měst odchází 20 – 35letí, venkov – nízká porodnost do měst odchází ekonomicky a vzdělanostně aktivnější obyvatelstvo, pokud nedojíždí převaha žen ve městech a mužů na venkově v důsledku toho tyto skupiny ve svém prostředí obtížně nachází životní partnery stárnutí – tvorba jedno a dvoučlenných domácností na venkově, chybí narušené rodinné vazby a vztahy – chybějící zařízení a růst závislostí

Důsledky urbanizace na venkov růst dojížďky za prací, ztráta centrality větších obcí vesnice jen noclehárnou, ztráta vztahu k místu rozrůznění sociálního systému vesnice, ne-koheze změny v samotném zemědělském povolání, profesní příprava, multifunkcionalita, specializované činnosti, růst závislostí, nutnost kontaktů – glokalizace, likvidace různého chování a hodnot bývalých sedláků a univerzalita profesí omezení funkcí, které přejímá stát automobilismus, vyšší mobilita, dopady na životní prostředí, zdraví obyvatel, kvalitu života (na venkově chybí zdravotní zajištění), dělení rolí