Komunikační a prezentační dovednosti / C3

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Komunikace a prezentace/ P3 Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Advertisements

1 Komunikace a prezentace/ C8 Prezentační dovednosti Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Komunikace a prezentace/ C4
Komunikační a prezentační dovednosti / C3
Komunikace a prezentace/ C7
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Psaní závěrečné práce Přednáška pro končící studenty.
PREZENTACE. INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE 2 Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu VY_32_INOVACE_14_02 Šablona III/2 Inovace a.
1 Copyright © Mercuri International 2001 PREZENTAČNÍ DOVEDNOSTI.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Komunikační a prezentační dovednosti / C3
Josef Středula, předseda ČMKOS
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Doporučený vzor individuální prezentace
VYHODNOCENÍ PŘEDCHOZÍCH VÝZEV
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Návod na tvorbu prezentace diplomové / bakalářské práce
Pracovní porada Pracovní list.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Vůdcovství – leadership část 2.
Pracovní porada Pracovní list.
Komunikační a prezentační dovednosti / C1
Ing.Lenka Bombera Piskačová
Znakový jazyk Znakovaná čeština
Komunikační a prezentační dovednosti / C3
Interpersonální komunikace & asertivita
MINIMATURITY
Ekologie a ochrana přírody
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
Pravidla srozumitelnosti projevu a instruování
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Úloha vůdců, úloha vůdcovství
Digitální učební materiál
Má země Česká republika.
Synergie manažerského týmu
Prezentace a sebeprezentace
Zásady tvorby prezentace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
SLOH A KOMUNIKACE Projev, proslov.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Cílové skupiny Studenti Farníci Rodiče Řeholníci Katolíci
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Prezentační dovednosti. Řeč těla. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ 2016-17

Jak začít s přípravou efektivního vystoupení Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Jak začít s přípravou efektivního vystoupení DOBRÁ PŘÍPRAVA = 90 % ÚSPĚCHU komu, proč, co, jak; POSTUP: příprava – struktura – přednes. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Příprava prezentace na začátku řeknu, o čem budu mluvit, na konci řeknu, o čem jsem mluvil; kontakt s posluchači - verbální a neverbální; řečnický projev - hlasitost, rychlost, zlozvyky, srozumitelnost; práce s pomůckami (zkontrolovat, přiměřené množství, nemluvit k pomůckám, ale k lidem). PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Obsah a struktura prezentace Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Obsah a struktura prezentace OBSAH hlavní a opěrné body; co bych mohl říci, co bych rád řekl, co musím říci; od obecného ke konkrétnímu; od jednoduchého k složitějšímu; od známého k neznámému. STRUKTURA úvod, hlavní část - jádro, závěr; struktura argumentace. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Kroky v přípravě prezentace Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Kroky v přípravě prezentace Cíle, účel; analýza posluchačů; čas a délka; obsah; struktura; metody a techniky; místo; pomůcky; nácvik; otázky. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Tréma Monotónní hlas a křečovitý projev je projevem trémy, je třeba se uvolnit. Jak překonat trému vím, o čem chci hovořit; budu dobře připraven předem; budu zhluboka dýchat; budu se mírně pohybovat; budu udržovat kontakt s posluchači; budu ovládat své neverbální chování; naučím se začátek a konec zpaměti. Malá tréma je prospěšná, má ji každý řečník. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

„Mám příležitost se něco naučit.“ Komunikační a prezentační dovednosti / C3 A především… …změním svoje myšlení od: „To se mi nepovede.“ k:  „Mám příležitost se něco naučit.“ PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Během prezentace Předcházejte ztrátě pozornosti. Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Během prezentace Předcházejte ztrátě pozornosti. Nezabývejte se nepodstatným. Používejte různé prostředky pro sdělování informací. Zaměřte se na posluchače – sledujte, zda je věc zajímá, zda mají s ní zkušenosti. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Při prezentaci kontrolujte Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Při prezentaci kontrolujte Gestikulace Dodržování časového plánu Pomlky a délka přestávek Rytmus a tón Práce s hlasem Pohyb Jazyk PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Klíčové prvky prezentace Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Klíčové prvky prezentace Je třeba: kontaktovat posluchače očima mít přátelský vzhled působit uvolněně a nic nepředstírat sílu hlasu přizpůsobit místnosti nemluvit příliš rychle vkládat přestávky a měnit tempo používat krátké věty správně dýchat vystříhat se doplňkových slov zvolit úroveň vyjadřování podle posluchačů zvládnout námitky a otázky používat VY formu důležité pasáže si připravit doslovně předvést efektní začátek a konec PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Řeč těla – základní prvky Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Řeč těla – základní prvky pohledy - množství a kvalita pohledů odpovídá našemu zájmu o člověka výraz obličeje - štěstí a neštěstí, překvapení, strach a bázeň, radost a smutek, klid a rozčilení, zájem a nezájem.... gesta - kývání hlavou, zvednutý prst pohyby - mimovolné pohyby postoje a pozice - přiklonění se nebo odklonění, přizpůsobení se podání ruky - dotykem sdělujeme neuvěřitelné množství informací, důležitost pohlazení: děti, staří lidé, blízký člověk úprava, zjev - zvoleným oblečením se řadíme do určité referenční skupiny …uniformy úprava prostředí - vedoucí dává úpravou kanceláře najevo, kdo je, .....auto, přiblížení se k druhému člověku Interpretace neverbální komunikace je výrazně kulturně podmíněná. Sledujeme vždy tři prvky. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova/

Vzdálenost mezi komunikačními partnery Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Vzdálenost mezi komunikačními partnery intimní do 15 a 15 - 45 cm objímání, útěcha, ochrana nebo lékař či jiná péče, zdrojem informací vjemy hmatové a čichové, vstup umožněn i příbuzným, blízkým přátelům narušení této zóny cizími vyvolává vzrušení - úzkost, hněv, podrážděnost, strach osobní 45 - 90, 75 - 120 cm do této zóny mohou vstupovat přátelé (lidé oddělují se taškami v čekárnách) obchodní přátelé, kolegové, sousedé, lidé v dobrých, ale ne důvěrných vztazích společenská 120 - 370 cm setkání s cizími lidmi a neosobní jednání v interiéru, schůze, diskuze veřejná 370 cm a více bezpečná vzdálenost pro jednání s cizími lidmi v exteriéru PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova/

Jak na to? Čtěte signály, které vysílá váš partner. Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Jak na to? Čtěte signály, které vysílá váš partner. Vy sami vysílejte kontrolované signály. Nesnažte se zneužívat svých neverbálních komunikačních dovedností (nátlakové jednání). Pomáhejte rozhovoru přizpůsobováním. Důležité je umět člověku správně naslouchat (to je víc, než slyšet, co říká). Tak zjistíme, co skutečně sděluje. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova/

Jak prezentaci zvládnout? Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Jak prezentaci zvládnout? Myslete pozitivně, to vás přivede k přirozenému úsměvu. Čtěte neverbálně vysílaná poselství svých posluchačů. Soustřeďte na své posluchače, potom na sdělení, nakonec na sebe. Naučte se naslouchat i sám sobě. Uvědomujte si nejen co říkáte, ale i jak to říkáte. Mějte pod kontrolou svoje projevy neverbálního chování. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Jak vyprávět příběh Snažte se, aby: Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Jak vyprávět příběh Snažte se, aby: lidé v příběhu nebo příkladech měli jména (jako v pohádkách) aby bylo na konci poučení (jako v bajce) aby si posluchači příběh dotvořili sami (jejich představy a fantazie) Zkusíme to? PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Přínos pomůcek přitáhnout a udržovat pozornost, Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Přínos pomůcek Pomůcky mohou: přitáhnout a udržovat pozornost, pomáhat paměti přednášejícího i posluchačů, šetřit čas, znázorňovat vztahy a ilustrovat fakta, stimulovat a zpevňovat, pobavit a zaujmout, podporovat aktivní zapojení účastníků, pomoci dosahovat cíle. Typy pomůcek: vizuální, modely, hand-outy… PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Vizuální pomůcky krátce, jednoduše, přesně, názorně. Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Vizuální pomůcky Vizuální pomůcky musí být jasné a srozumitelné. Při sestavování vizuálních pomůcek se řiďte heslem: krátce, jednoduše, přesně, názorně. Používejte je s mírou. Dbejte, aby byly kvalitně zpracované. Vyhněte se detailům. Přemýšlejte o obsahu jednotlivých řádků. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Flip chart pište velkými a tlustými tiskacími písmeny; Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Flip chart pište velkými a tlustými tiskacími písmeny; zkontrolujte čitelnost z nejvzdálenějšího místa; pište jen hesla; používejte maximálně tři barvy na jedné stránce; pište obličejem k účastníkům; zaznamenávejte v průběhu klíčová hesla. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Prezentace v Power point Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Prezentace v Power point na jednom snímku jedna problematika; ideálně v šesti řádcích 36 slov; při obsáhlejším textu odkrývat postupně; maximálně tři barvy; ukazujte na stránku v počítači, ne na plátno; mluvte k publiku, ne k plátnu. POZOR na množství a úroveň efektů v jedné prezentaci!!! PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Zpětná vazba Umění kritizovat: Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Zpětná vazba Umění kritizovat: Nekritizujeme samoúčelně, kritizujeme chování či výkon, ne člověka, vyhneme se slovům vždycky, nikdy, nemožně. Základem kritiky je zpětná vazba: KDYŽ TY DĚLÁŠ TO, TAK JÁ SE CÍTÍM TAKTO. Při poskytování nebo vyžadování zpětné vazby je nezbytná pozitivní a přínosná atmosféra. Cílem je, aby všichni účastníci pochopili, co lze zlepšit. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Podávání zpětné vazby Cílem jsou změny, ne hodnocení samotné. Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Podávání zpětné vazby  Zpětná vazba musí být přijatelná. Cílem jsou změny, ne hodnocení samotné. Zeptejte se vždy nejdříve, jak příjemce vidí sám svůj výkon nebo chování. Soustřeďuje se spíše na chování nebo výkon než osobu. Musí být přesná, vychází z pozorování, ne domněnek. Hovoří se o konkrétních detailech, nikoliv obecně. Zpětnou vazbu musí příjemce zvládnout. Musí být dobře načasovaná. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Přijímání zpětné vazby Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Přijímání zpětné vazby Buďte pozitivní vůči tomu, kdo zpětnou vazbu poskytuje. Naslouchejte zpětné vazbě a ujasňujte se, že správně rozumíte. Ptejte se na další detaily. Zkontrolujte si zpětnou vazbu u ostatních. Rozhodněte se, jak zpětnou vazbu využijete. Poděkujte za zpětnou vazbu. Úkolem zpětné vazby je posilovat a motivovat a vést kupředu. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz, http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Seminární úkol č. 2 – podmínka k získání zápočtu Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Seminární úkol č. 2 – podmínka k získání zápočtu Připravte seriózní profesionální prezentaci na téma, které bylo sděleno ve výuce: XXX Délka 1-2 minuty. Bez prezentace v počítači. Zpětnou vazbu provede další student, který bude na řadě. Dodržujte pravidla přípravy. Definujte cíl. Připravte si strukturu. Použijte pomůcky. Proveďte doma hlasitý nácvik. Čas nelze překročit! Kontrolujte neverbální projevy. V žádném případě se celý text neučte zpaměti!

ve 44. týdnu, 1. 11. 2016, v úterý, A 9:00 hod, B 12:00 hod Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Seminární úkol Realizace na základě zápisu do skupiny, podle abecedy, učebna 217. Podmínka k získání klasifikovaného zápočtu. ve 44. týdnu, 1. 11. 2016, v úterý, A 9:00 hod, B 12:00 hod ve 45. týdnu, 8. 11. 2016, v úterý, C 9:00 hod, D 12:00 hod PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova

Literatura Komunikační a prezentační dovednosti / C3 Booher, D. Komunikujte s jistotou. Computer Press 1999. ISBN 80-7226-156-8. De Vito, J. A. Základy mezilidské komunikace. Grada Publishing 2002. ISBN 80-7169-988-8. Kabátek, A., Lošťáková, O. Obchodní a manažerská prezentace. Grada Publishing 2010. ISBN 978-80-247-3344-9. Kohout, J. Rétorika. Management Press 1995. ISBN 80-85603-92-6. Langer, A. Úspěch veřejné promluvy. Fortuna 1993. ISBN 80-7168-063-X. Lewis, D. Tajná řeč těla. Victoria Publishing 1995. ISBN 80-85605-49-X. Maříková, M. Rétorika. Professional Publishing 2000. ISBN 80-86419-03-7. Mikuláštík, M. Interpersonální komunikace. UTB 2001. ISBN 80-7318-047-2. Pease, A. Řeč těla. Portál 2001. ISBN 80-7178-582-2. Tegze, O. Neverbální komunikace. Computer Press 2003. ISBN 80-251-0183-5. Termann, S. Umění přesvědčit a vyjednat. Grada Publishing 2002. ISBN 80-88978-10-6. …a mnoho jiných… PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, pavla.kotyzova@seznam.cz,http://lide.fmk.utb.cz/pavla-kotyzova