Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová"— Transkript prezentace:

1 Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová
Týmová práce TYMP1/ C5 Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

2 Motivace nikdo nám nikdy nic neřekne nikdy se nás nikdo na nic nezeptá
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Motivace Základním problémem ve většině organizací je: nikdo nám nikdy nic neřekne nikdy se nás nikdo na nic nezeptá Lidé potřebují vědět, že je o ně zájem. Lidé potřebují cítit, že se o ně dbá. Je na vedoucím, aby je podpořil hodnoty svých lidí. Jsou–li si vědomi hodnot, morální úroveň skupiny je vysoká a má předpoklad úspěšného rozvoje. Motivovat znamená pomáhat svým lidem při jejich seberealizaci. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

3 Motivace souvisí s očekáváním
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Motivace souvisí s očekáváním Většina šéfů se dopouští chyby a pokouší se motivovat lidi na základě chybných předpokladů a svých vlastních úvah. Lidé budou motivováni tehdy, když dostanou to, co chtějí, nebo se vyhnou tomu, co nechtějí. Aby pracovník vyvinul úsilí, musí být splněny tyto podmínky: úsilí musí být následováno přiměřeným výsledkem, výkon musí být odměněn, člověk musí o odměnu stát. Tzn. lidské úsilí závisí na očekávané odměně. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

4 Různí lidé mají různá očekávání
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Různí lidé mají různá očekávání prestiž image náklon-nost přijetí užiteč-nost peníze samo- statnost bezpečíjistota dosaho-vat cíle ??? tvořit mít vliv spolu- práce PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

5 Co lidé potřebují Motivace je proces zaměřený na budoucnost.
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Co lidé potřebují Motivace je proces zaměřený na budoucnost. Co lidé potřebují a chtějí, nejsou jen peníze. Mohou být motivováni: uznáním, chválou, povyšováním i samotnou prací – dosáhnout něčeho významného nebo mít odpovědnost. Závisí to na jejich individuálních potřebách. Není vždy možné zvýšit plat, ale lze změnit podmínky, za jakých pracují. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

6 Faktory ovlivňující motivaci
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Faktory ovlivňující motivaci Existuje množství faktorů dalších, ovlivňujících motivaci: schopnost – inteligence, dovednost, znalosti osoby, představy o práci – co chce dělat, co si myslí, že se po něm chce, (jeho představy by se měly shodovat s představami organizace – firemní kultura), vliv ostatních lidí – působí na sociální potřeby člověka, práce sama – míra, kolik dává samostatná práce příležitosti získat pocit úspěchu, odpovědnosti a uspokojení. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

7 Demotivující faktory/ a
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Demotivující faktory/ a Nevšímavost vedoucího k dobrým pracovním výsledkům Nevšímavost vedoucího k chybám a nedostatkům Chaos nebo špatná organizace práce Nespravedlivé odměňování Nezasloužená pochvala jiného pracovníka Nezasloužená kritika PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

8 Demotivující faktory/ b
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Demotivující faktory/ b Hrubé jednání nebo zesměšňování Pokažení dobré práce na dalším pracovišti Nezájem o nápady podřízených Neochota vedoucího zabývat se pracovními problémy podřízených Nepotrestaný podvod ze strany jiných pracovníků Nedostatek práce Nedostatek informací, materiálu, ... PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

9 Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení.
Proces motivace 1. Porozumět potřebám pracovníků. 2. Zjistit i to, co chtějí. 3. Finanční odměna – hlavní zdroj motivace. 4. Jiná odměna – uznání, chvála, povýšení, zajímavý úkol Mít na paměti význam očekávání – vztah mezi výkonem a odměnou, cíle a normy, úspěch bude ohodnocen i pochvalou, co mohu získat, co mohu ztratit. 6. Vytvořit podmínky pro stanovení vlastních cílů jednotlivců. 7. Motivace samotnou prací – zvyšování odpovědnosti, možnost upravit metodu, vlastní tempo práce, podněcování na inovacích, projekty. 8. Zapojujte lidi do rozhodování.

10 Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení.
Lidé jsou nejhodnotnější, ale i nejnákladnější zdroj organizace. Jednotlivci musí přispívat k dosažení cílů, je třeba sledovat jejich výkonnost. Je třeba poznat a odstranit slabé stránky a posílit silné stránky pracovníků. A to individuálně podle potřeb každého z nich. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

11 Význam a úrovně hodnocení
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Význam a úrovně hodnocení VÝZNAM HODNOCENÍ zvýšení osobní výkonnosti jednotlivců využití a rozvoj potenciálu pracovníků navrhování a plánování personálních záloh zlepšení komunikace mezi vedoucím a pracovníkem ÚROVNĚ HODNOCENÍ v každodenním styku hodnocení po dokončení dlouhodobého pracovního úkolu finanční ohodnocení hodnotící rozhovor hodnocení 360° PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

12 Metody hodnocení měření vlastností
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Metody hodnocení měření vlastností zjišťování úrovně vlastností, potřebných k dané pracovní činnosti měření chování jaké chování se má nebo nemá v rámci pracovní činnosti projevovat  měření výsledků porovnávání s dohodnutými cíli PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

13 Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení.
Postup hodnocení/ a Tato metoda se dá využít v každé situaci: Formulujte přesně, která činnost byla správně provedena. Zdůrazněte, jak moc to pomohlo vám i celé organizaci. Vyjádřete své upřímné uznání. Kladné hodnocení zabere 30 vteřin, z mysli hodnoceného však nevymizí. Dokazujete, že vám dobrý výkon neunikl a že ho oceňujete. Vyberte si k ocenění to, co hodnocený zvládl – ať můžete být upřímní. Hodnocený bude své kladné chování opakovat. Když lidem ukážeme, co je na nich nejlepšího, půjdou za námi kamkoliv. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

14 Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení.
Postup hodnocení/ b Trvejte na vysokém standardu výkonnosti. Prosazujte 100 % kvalitu práce (budete-li požadovat 95 %, dostanete ještě méně). Povzbuzujte je k iniciativě. Nerozčilujte se nad chybou. Proberte ji a snažte se pomoci. Učte je efektivně reagovat v krizové situaci, pozitivně přistupovat k požadavku kvality. Sledujte a analyzujte úroveň absencí a fluktuací. Snažte se, aby pociťovali vaši důvěru, nepřekvapujte je nepřipravené. Jsou-li nespokojeni, musíte to vycítit první. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

15 Postup hodnocení/ c Platí pro všechny lidi a situace:
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Postup hodnocení/ c Platí pro všechny lidi a situace: Hodnoťte alespoň část výkonu. Formulujte přesně, co oceňujete. Zahrňte jen to, co opravdu chcete ocenit. Povzbuzujte jen jednu činnost v jedné době. Opakujte často (různé činnosti pro stejný cíl – až dosáhnete změny výkonu). Ani pak s povzbuzováním nekončete. Hodnocením organizace stanovuje směr svého vývoje – okamžitého i dlouhodobého. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,

16 Zpětná vazba Umění kritizovat:
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Zpětná vazba Umění kritizovat: Nekritizujeme samoúčelně, kritizujeme chování či výkon, ne člověka, vyhneme se slovům vždycky, nikdy, nemožně. Základem kritiky je zpětná vazba: KDYŽ TY DĚLÁŠ TO, TAK JÁ SE CÍTÍM TAKTO. Při poskytování nebo vyžadování zpětné vazby je nezbytná pozitivní a přínosná atmosféra. Cílem je, aby všichni účastníci pochopili, co lze zlepšit. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

17 Podávání zpětné vazby Cílem jsou změny, ne hodnocení samotné.
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Podávání zpětné vazby  Zpětná vazba musí být přijatelná. Cílem jsou změny, ne hodnocení samotné. Zeptejte se vždy nejdříve, jak příjemce vidí sám svůj výkon nebo chování. Soustřeďuje se spíše na chování nebo výkon než osobu. Musí být přesná, vychází z pozorování, ne domněnek. Hovoří se o konkrétních detailech, nikoliv obecně. Zpětnou vazbu musí příjemce zvládnout. Musí být dobře načasovaná. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

18 Přijímání zpětné vazby
Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení. Přijímání zpětné vazby Buďte pozitivní vůči tomu, kdo zpětnou vazbu poskytuje. Naslouchejte zpětné vazbě a ujasňujte se, že správně rozumíte. Ptejte se na další detaily. Zkontrolujte si zpětnou vazbu u ostatních. Rozhodněte se, jak zpětnou vazbu využijete. Poděkujte za zpětnou vazbu. Úkolem zpětné vazby je posilovat a motivovat a vést kupředu. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

19 Týmová práce TYMP1/ C5 – Motivace. Hodnocení.
Literatura Adair, J.: 100 tipů jak řídit a vést lidi, CP Books ISBN Belz, H., Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, s. ISBN Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi, Computer Press ISBN Kubeš, M. at all. Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing, s. ISBN Lojda, J. Manažerské dovednosti. Praha: Grada Publishing, s. ISBN Plamínek, J.: Vedení lidí, týmů a firem, Grada Publishing ISBN Wagnerová, I.: Hodnocení a řízení výkonnosti, Grada Publishing ISBN PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D.,


Stáhnout ppt "Motivace. Hodnocení. Pavla Kotyzová"

Podobné prezentace


Reklamy Google