Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Rozhodovací procesy Ročník / obor studia: IV. ročník / Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 629 Klíčová slova: Rozhodování, paretova nalýza, rozhodovací strom, brainstorming, brainwriting. Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele na téma – Rozhodovací procesy.
Rozhodovací procesy
Rozhodovací procesy podle stupně informovanosti rozhodování ZA JISTOTY – známe přesně důsledky rozhodování a budoucí stav okolí rozhodování ZA RIZIKA – známe důsledky rozhodování a pravděpodobný (možný) stav okolí rozhodování ZA NEURČITOSTI – NEJISTOTY – nejsme schopni ani pravděpodobně stanovit budoucí stav okolí.
Postoj rozhodovatele k riziku SKON K RIZIKU – vyhledává značně rizikové varianty, které mají naději na dobrý výsledek AVERZE K RIZIKU – strach riskovat, smíří se s nižším užitkem, bez rizika NEUTRÁLNÍ POSTOJ K RIZIKU
Fáze a metody rozhodovacího procesu v jednotlivých fázích rozhodovacího procesu lze využít různé metody, které usnadňují realizaci Fáze INDENTIFIKACE ROZHODOVACÍHO PROBLÉMU PARETOVA ANALÝZA „pravidlo 20:80“ = zaměřit se na podstatné prvky, kterých nebývá mnoho (často ne více jak 20%), ale rozhodujícím způsobem (mnohdy z 80%) ovlivňují realitu
Fáze a metody rozhodovacího procesu Fáze ANALÝZY A FORMULACE PROBLÉMU ANALÝZA SILOVÉHO POLE = grafická technika – umožňuje určit činitele, který působí příznivě a nepříznivě DIAGRAM PŘÍČIN A DŮSLEDKŮ (rybí kostra) grafická metoda, vede ke zjištění příčin problému
Fáze a metody rozhodovacího procesu Fáze TVORBY VARIANT ROZHODOVÁNÍ metody tvůrčího myšlení: KREATIVNÍ PRO ŘEŠENÍ SLOŽITÝCH, JEDINEČNÝCH PROBLÉMŮ dělí se na: INTUITIVNÍ SYSTEMATICKÉ
Intuitivní rozhodovací metody BURZA NÁPADŮ – BRAINSTORMING generování nápadů, řešení určitých problémů ve skupině řeší se ústně a zapisují se jen poznámky BRAINWRITING písemná forma brainstormingu myšlenka se neříká nahlas, je to (více) anonymní
Intuitivní rozhodovací metody DELPHI METODA získávání námětů se zaměřuje na odborníky stanoviska se získávají prostřednictvím dotazníku vyjadřují se k určitému problému výsledky se zobecní, upřesní se problém a znova se k tomu vyjádří… využití: pro odhad budoucího vývoje GORDONOVA METODA členové týmu jsou vybíráni tak, aby byli schopni zabývat s problémy z hlediska celé organizace účelem této metody je formulace problému v jeho nejobecnější rovině (abychom nedělali předčasné závěry atd.) ŘÍZENÁ DISKUZE je tam nějaký moderátor, který usměrňuje názory, diskuzi = koordinuje diskuzi získávání námětů od účastníků diskuze výsledek této metody dost závisí na schopnostech moderátora
Fáze a metody rozhodovacího procesu vnesení uspořádajícího přístupu do tvůrčího procesu využívají se při tvorbě nových řešení, po menší či větší úpravě METODY ANALOGIE je univerzální, aplikovatelná ve všech oblastech není náročná, nevyžaduje zvláštní schopnosti předpoklady pro uplatnění: kvalitní a rozsáhlé informace o analogických předmětech zkušenost pracovníků a odbornost MATEMATICKO-LOGICKÉ MODELY (MORFOLOGICKÉ) METODY ALTERNATIVNÍCH DOTAZŮ
Fáze a metody rozhodovacího procesu Fáze VYHODNOCOVÁNÍ VARIANT METODA prosté, jednokriteriální hodnocení (např. rozhodovací stromy) vícekriteriální hodnocení složitější metody, využívají se např. v modelování shromažďování informací o konkurentech, distributorech atd.; uplatňuje se při něm výpočetní technika
Rozhodovací strom
Kontrolní otázky Jaké rozhodovací procesy rozeznáváme? Vyjmenujte fáze rozhodovacího procesu. Jaké intuitivní metody pro podporu rozhodování rozlišujeme? Jaké analogické metody pro podporu rozhodování rozlišujeme?
Použitá literatura PITRA, Zbyněk. Základy managementu: (management organizací v globálním světě počátku 21. století). 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2007, 350 s. ISBN 978-80-86946-33-7. ZLÁMAL, Jaroslav, Petr BAČÍK a Jana BELLOVÁ. Management: základy managementu. Vyd. 1. Kralice na Hané: Computer Media, 2011, 104 s. ISBN 978-80-7402-083-4.