Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Obchodně závazkové vztahy podniku Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví a turismus Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM 619 Klíčová slova: Obchod, závazek, kupní smlouva, smlouva o dílo. Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele ekonomiky na téma: Obchodně závazkové vztahy.
Obchodně závazkové vztahy podniku
Obchodně závazkové vztahy Obchodní závazkový vztah je právní vztah, který vzniká především mezi podnikateli, případně dalšími subjekty, vždy ale o nějakém konkrétním obchodním závazku. Regulován je třetí částí obchodního zákoníku. Typy obchodněprávních závazkových vztahů Typy závazkových vztahů v obchodním právu se obvykle označují tradičními (v obchodním zákoníku však neuvedenými) názvy: Relativní obchod Absolutní obchod Fakultativní obchod Absolutní neobchod
Relativní obchod Relativní obchody jsou vztahy mezi podnikateli navzájem v rámci jejich podnikatelské činnosti (kupní smlouva, smlouva o dílo), vztahy mezi podnikateli a státem v rámci jejich podnikatelské činnosti při uspokojování veřejných potřeb (veřejné zakázky). Tyto obchody se řídí obchodním zákoníkem a ponechávají volný prostor pro dohodu specifických podmínek, pro každý jejich případ unikátní.
Kupní smlouva Kupní smlouva se uzavírá: Ústně – její výhodou je rychlost, ale neexistuje doklad o jejím uzavření Písemně na základě objednávky (od odběratele) a potvrzení této objednávky (od dodavatele), lze zasílat poštou, faxem uzavřením kupní smlouvy, jakožto listiny Elekronicky – objednávku zašleme elektronickou poštou (e-mailem) a stejnou cestou obdržíme potvrzení
Kupní smlouva Náležitosti kupní smlouvy: kdo smlouvu uzavírá – název a adresy obou stran povinnosti prodávajícího: jaké množství, jakou jakost a jaké provedení dodat, v jaké dodací lhůtě, za jakou cenu povinnosti kupujícího: převzít dodávku, zaplatit další ujednání – záruka za jakost, jak budou řešeny problémy při dodávání datum a místo vyhotovení, podpisy obou stran.
Smlouva o dílo Touto smlouvou si objednavatel zajišťuje provedení určitého díla od zhotovitele. Nejčastěji jde o údržbu, opravy a úpravy nebo zhotovení určité věci (např. podnik provede stavbu rodinného domku, haly atd.).
Absolutní obchod Sem spadají taxativně vyjmenované závazkové vztahy, které podléhají obchodnímu zákoníku bez ohledu na povahu účastníků, patří sem vztahy především mezi podnikateli. Např. vztahy mezi zakladateli obchodních společností (a družstev), vztah mezi společností a jejím statutárním orgánem. Dále také vztahy z burzovních obchodů, smlouvy o bankovních převodech (využívají i nepodnikatelé). Tyto obchody se řídí obchodním zákoníkem a neponechávají volný prostor pro dohodu specifických podmínek, všechny parametry už jsou přesně a jednoznačně stanoveny, žádné další ani nelze přidat. Typicky jde například o sjednocenou splatnost.
Fakultativní obchod Pod tento pojem patří závazkové vztahy, pro něž si smluvní strany písemně ve smlouvě sjednaly použitelnost obchodního zákoníku. Tyto obchody se řídí obchodním zákoníkem pouze proto, že si ho strany vybraly. Pak má charakter relativního obchodu.
Absolutní neobchod Absolutní neobchod (nebo zkráceně neobchod) je závazkový vztah, který se řídí vždy ustanoveními občanského zákoníku, bez ohledu na povahu účastníků. Tyto obchody se tedy obchodním zákoníkem nikdy neřídí, používají jiný předpis. Jde např. o právní vztahy vznikající z pojistné smlouvy.
Kontrolní otázky Kterými zákony se řídí obchodně právní vztahy podniku? Jaké typy závazkových vztahů rozlišujeme? Popište podmínky pro uzavření kupní smlouvy a smlouvy o dílo? Jaké náležitosti jsou povinné pro kupní smlouvu a smlouvu o dílo?
Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN 978-808-7204-375. KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80-7373-059-8. http://cs.wikipedia.org/wiki/Obchodn%C3%AD_z%C3%A1vazkov%C3%BD_vztah http://business.center.cz/business/pravo/zakony/obchzak/