Následky porušení povinností při správě daní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Advertisements

Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Jan Bartoš Listopad 2010 Hodnocení smluv o poskytování služeb Liberecké informatické fórum.
Změny s účinností od /2009 Sb.. Přehled novelizujících zákonů  zákon č. 267/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z.
Mgr. Karel Šimek Registrační řízení 2. Obecně k nalézacímu řízení 3. Tvrzení daně 4. Stanovení daně 5. Lhůta pro stanovení daně Registrace.
Bezpečnostní opatření Policie ČR se Státní plavební správou „VODA 2016“
Metodická porada zpracovatelů přestupkové agendy
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. října 2015.
NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE NOVELA ZÁKONÍKU PRÁCE Liberec 15. prosince 2011 JUDr. Helena VAŠKOVÁ.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP obecná část Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
SPRÁVA DANÍ Petr Mrkývka. Definice správy daní Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Vyměřovací řízení Michal Radvan. Řádné daňové přiznání Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Zásada dispoziční vs. zásada oficiality Výhradně tiskopis.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Schvalovací proces + hodnoticí kritéria Jakub Krátký Praha, 5. května 2016.
Správní trestání. Tzv. správní trestání (správněprávní odpovědnost) - správní trestání v případech přestupků, - správní trestání v případech tzv. jiných.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Placení daní Michal Radvan
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Stipendijní řád MU Jiří Nantl 17. května 2006.
Správa daní 26. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zpráva o uplatňování ÚP
Vklad Obchodní zákoník definuje vklad jako peněžní prostředky nebo jiné penězi ocenitelné hodnoty, které se společník zavazuje vložit do základního kapitálu.
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Téma 2 Odměňování Mzdy a platy v odměňování zaměstnanců.
Prostředky ochrany při správě daní
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Správní právo trestní JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Místní poplatky (kontrolní činnost KÚZK za období )
Etapy procesu a řízení.
Řádné opravné prostředky
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
kpt. Ing. Tomáš Hoffmann HZS Karlovarského kraje
Právo sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Soutěsky civilního procesu
Přehled nejdůležitějších novinek
Správa sociálního zabezpečení
Registrace a nalézací řízení
Správa daní AVR Současné daňové předpisy
Novela zákona o místních poplatcích účinná od
Seminář SoMoPro III. - Právní část Mgr. Klára Benišová/1258
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Právo sociálního zabezpečení
Řádné opravné prostředky
Právní prostředky ochrany při správě daní
Školení obcí Olomouckého kraje
Daňové přiznání k dani z příjmů fo
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 23. října 2017
Transkript prezentace:

Následky porušení povinností při správě daní

Koncepce sankčních ustanovení: Následky porušení povinností při správě daní(=sankční ustanovení): jsou nově umístěny v ucelené části zákona (lze je však nalézt i jinde) týkají se následků porušení povinnosti ze strany: A) DS, a to: a) daňového charakteru (Př.: penále, úrok z prodlení) b) při porušení povinností nepeněžitého charakteru (Př.:pokuta za porušení mlčenlivosti, pořádková pokuta) B) SD, a to: úrok z neoprávněného jednání SD Sankční ustanovení „daňového charakteru“nedávají SD ohledně výše sankce pravomoc k subjektivnímu uvážení (diskreci) výše peněžitého plnění je dána přímo zákonem (ex lege)

Následky porušení povinností při správě daní Nalézací rovina Rovina platební Pokuta za opožděné tvrzení daně (§ 250) Úrok z prodlení (§ 252) Úrok z posečkané částky (§ 157) Penále (§ 241) Úroky na účet správce daně Úrok z neoprávněného jednání SD (§ 254) Úrok z vratitelného přeplatku (§ 155) Pořádková pokuta (§ 247) Při jednání Mimo jednání Pokuta za porušení mlčenlivosti (§ 246)

§ 246 – Porušení povinnosti mlčenlivosti Porušení povinnosti mlčenlivosti je přestupkem  týká se pouze FO: úřední osoba osoba zúčastněná na správě daní Procesně se postupuje podle přestupkového zákona a správního řádu. nejde o výkon správy daní ! uložená pokuta není příslušenstvím daně ! Iniciace k projednání přestupku: - podnět DS či třetí osoby - ex offo Rozsah sankce: 0 až 500.000 Kč Správní orgán příslušný k projednání přestupku: SD nejblíže nadřízený správci daně, k jehož činnosti se povinnost mlčenlivosti vztahuje (nejenom FŘ jako tomu bylo dle ZSDP) V případě, že se povinnost vztahuje k činnosti více SD, je to ten nadřízený SD, který zjistil podezření z mlčenlivosti jako první

§ 247 až 249 – Pořádková pokuta Pořádkovou pokutu lze (osobě zúčastněné na řízení) uložit za: Delikty při jednání se správcem daně, taxativní výčet: a) navzdory předchozímu napomenutí je rušen pořádek b) neuposlechnutí úřední osoby, která jednání vede c) urážlivé chování k úřední osobě nebo osobě zúčastněné na správě daní navzdory předchozímu napomenutí 2. Jiné ztěžování či maření správy daní: spočívající v nesplnění procesní povinnosti nepeněžité povahy stanovené zákonem či rozhodnutím SD, pokud: zákon nespojuje s jejím porušením jiný důsledek  subsidiární použití nedošlo k dostatečné omluvě  předchozí omluva liberuje Rozsah sankce: opakovaně, nově pouze do 50.000,- Kč (byly: 2 mil.) Prekluzívní lhůta pro uložení: Ad 1: rozhodnout o uložení PP lze pouze při jednání vedeném SD (pokud delikvent odejde před předáním rozhodnutí  zaprotokolovat  lze tak fakticky vydat i po jednání) Ad 2: 1 rok (ode dne deliktního jednání)  do té doby musí být uloženo pravomocně

Pokračování: § 247 až 249 – Pořádková pokuta Základní mantinely diskrece při ukládání: SD dbá, aby výše pokuty nebyla v hrubém nepoměru k významu porušené povinnosti a k závažnosti následku Opravný prostředek: odvolání do 30 dnů, má odkladný účinek Splatnost: nově 15 dnů od právní moci rozhodnutí o odvolání SD, který pořádkovou pokutu uložil  ji vybírá a vymáhá, je příjmem veřejného rozpočtu financujícího činnost SD. Zjednodušený proces ukládání (dříve tzv. blokové řízení), podmínky: - pořádková pokuta do 5.000,- Kč - souhlas osoby zúčastněné na jednání + ochota a připravenost uhradit pokutu na místě - rozhodnutí do protokolu:  tím nastává splatnost, odvolání: NE  důvody a výše do protokolu (= odůvodnění)  stejnopis osobě bez vyžádání - stvrzenka (vydává MF) o úhradě obsahuje odkaz na č.j. protokolu Nová koncepce předpokládá opuštění institutu blokové pokuty, ke kterému má dojít i na úseku přestupků a jiných správních deliktů. Fakticky však jde o obdobu.

§ 250 – Pokuta za opožděné tvrzení daně Tato pokuta: nahrazuje institut zvýšení daně dle úpravy ZSDP se týká všech ŘDT a DDT podaných pozdě nebo vůbec vzniká přímo ze zákona, pokud je zpoždění > 5 pracovních dní její výše již není závislá na uvážení SD (= % z částky, min. 500, max. 300 tis. Kč) Stanovení pokuty: samostatným platebním výměrem (PV) Splatnost pokuty: 30 dnů od oznámení PV Sazba 500 Kč se uplatní nejen v případech drobných částek, kde procentuelní výpočet vyjde pod tuto limitní hranici, ale též u tvrzení, na jejichž základě je stanovena daň nulová nebo není stanovena vůbec (hlášení). Výše pokuty sleduje osud daně, ale osud daně se bude vztahovat pouze ke konkrétnímu vyměřovacímu či doměřovacímu řízení ( ne k poslední známé dani!!) Tuto pokutu nelze prominout ani jinak moderovat  vzhledem k tomu, že minimální sazba je 500 Kč, může v určitých případech působit „tvrdě“.

§ 251 – Penále Tato sankce vzniká obligatorně přímo ze zákona za nesplnění povinnosti tvrzení (= nejde o delikt v platební rovině), v důsledku čehož dojde k doměření ex offo: výše penále – jasně stanovená bez možnosti diskrece: 20 %, je-li daň zvyšována 20 %, je-li snižován daňový odpočet 1 %, je-li snižována daňová ztráta (bylo 5 %) zmírnění sankce za vyšší daňovou ztrátu: penále = a) – c) Povinnost penále nevzniká, pokud DS podá DoDAP nebo DoVY. DŘ explicitně neřeší, zda povinnost uhradit penále vznikne i v důsledku vyššího stanovení daně po provedeném přezkumném či obnoveném řízení zahájeném ex offo  penále v tomto případě nevniká. Stanovení penále: dodatečným platebním výměrem  nejde o samostatné rozhodnutí, nýbrž součást rozhodnutí o doměření daně. Splatnost penále: stejný den jako doměřená daň.

§ 252 až 253 – Úrok z prodlení DS je v prodlení, pokud neuhradí daň do dne její splatnosti. Úrok z prodlení vzniká: ze zákona za každý den prodlení počínaje 5-tým pracovním dnem (nově!) do dne platby včetně (pětidenní liberace souvisí s novou konstrukcí dne platby - § 166 DŘ) odvozován vždy od původního dne splatnosti daně, tj. i pokud je stanoven náhradní den splatnosti daně! Výše: = repo sazba ČNB zvýšená o 14 procentních bodů platná pro první den příslušného kalendářního pololetí Úrok z prodlení přestává vznikat: - po 5 letech prodlení zvláštní režim: ZÁLOHA: úrok běží jen do splatnosti zálohované daně Předepisování úroku na ODÚ: měsíčně – nejpozději do 10. dne následujícího měsíce dle potřeby  vymáhání, zjištění vratitelnosti přeplatku, aktuální stav ODÚ pro DS

Pokračování: § 252 až 253 – Úrok z prodlení Možnost vyrozumění (=doručením) DS formou PV: kdykoli, dle uvážení SD nejde o konstitutivní akt  není tím podmíněna splatnost či vymahatelnost úroku Splatnost úroku z prodlení: splnění zákonných podmínek Povinnost hradit úrok z prodlení nevzniká, pokud je < 200 Kč : - za zdaňovací období - za jeden kalendářní rok - u jednorázových daní Úrok z prodlení nevzniká: u nedoplatku na příslušenství daně (nepřípustnost anatocismu) u peněžitého plnění placené v rámci dělené správy u nedoplatku zůstavitele od jeho úmrtí do konce běhu lhůty podání ŘDT dědicem u splatné daňové pohledávky, která není pohledávkou za majetkovou podstatou ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku (§ 243 odst. 3) u prodlení ručitele (§ 172 odst. 4) po dobu obnoveného řízení (§ 120) nebo přezkumného řízení (§ 123)

§ 254 – Úrok z neoprávněného jednání SD Podmínky pro přiznání úroku (při pochybení SD v rovině nalézací) : nezákonnost rozhodnutí o stanovení daně nesprávný úřední postup ve věci stanovení daně Nepostačí jakékoli zrušení nebo změna rozhodnutí, ale musí k němu dojít v souvislosti s konstatací nezákonnosti původního rozhodnutí, která je způsobena pochybením na straně SD (konáním či nekonáním) Začátek úročení: - den splatnosti nebo - den úhrady (je-li uhrazeno až po splatnosti) Konec úročení: den vrácení (tj. den odepsání z účtu SD) Výše: = repo sazba ČNB zvýšená o 14 procentních bodů platná pro první den příslušného kalendářního pololetí Pochybení v rovině platební: neoprávněné vymáhání  dvojnásobný úrok Výjimka: nevzniká pokud je neoprávněnost exekuce způsobena pozdějším: vyslovením neúčinnosti doručení rozhodnutí navrácením lhůty v předešlý stav

Pokračování: § 254 – Úrok z neoprávněného jednání SD Předepisování úroku na ODÚ: do 15 dnů od účinnosti rozhodnutí, kterým bylo rozhodnutí o stanovení daně zrušeno, změněno nebo prohlášeno za nicotné, anebo ode dne prohlášení neoprávněného vymáhání (správcem daně nebo soudem) Vznikne-li vratitelný přeplatek: (přeplatek se posuzuje dle § 154, částka získaná daňovou exekucí dle § 185 odst. 2 !!!) vrací se do 15 dnů od účinnosti rozhodnutí nebo prohlášení neoprávněného vymáhání  Zohledněna zásada procesní ekonomie  automaticky budou vráceny pouze prostředky, které převyšují nedoplatky DS u daného SD (byť tyto prostředky SD získal nezákonným způsobem). Opravný prostředek proti postupu SD (tj. přiznání či nepřiznání úroku): námitka dle § 159 DŘ, odvolání proti rozhodnutí o námitce: ANO Úrok se započítává na případnou náhradu škody. Obecná úprava je v zákoně č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. Smyslem tohoto institutu je poskytnout předem předvídatelnou náhradu škody.