Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
PT – obecná charakteristika
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Systém kurikulárních dokumentů
Vzdělávání a jeho kategorie
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
„RESTART ŠKOLNÍCH METODIKŮ“. Aktuální situace Koncepce státu  ICT koordinátor  Enviromentalista  Koordinátor ŠVP Kariérní řád.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Finanční gramotnost v počátečním vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy RNDr. Jindřich Kitzberger náměstek ministra.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
RVP ZUV: VZDĚLÁVACÍ OBSAH UM. OBORŮ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Potřebujeme Národní program vzdělávání? Petr Novotný KULATÝ STŮL KE VZDĚLÁVACÍ POLITICE
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
Zahájení tvorby ŠVP co nás čeká co je základem kurikulární reformy základní přístup sestavení pracovních týmů časový harmonogram.
Vzdělávání žáků s mentálním postižením
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Podpora počátečního a dalšího vzdělávání prostřednictvím ESF.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
"N OVÁ " MATURITA A I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE New school-leaving exam and ICT Vladimír Očenášek 1.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Reforma školství v ČR.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM INFORMAČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Bílá kniha Národní program rozvoje vzdělávání v ČR.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Setkání expertní skupiny v rámci partnerské sítě TTnet Téma - polytechnické vzdělávání Ing. Tomáš CIMBÁLNÍK Mgr. Petr Paníček Praha,
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Zkušenosti z tvorby ŠVP PhDr. Maria Bezchlebová NÚOV Září 2008.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů Lukáš Wodecki
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Setkání v cyklu Střední školy a zřizovatel
Reforma školství v ČR.
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Teorie a metodika výchovy seminář 1
Kurikulum: obsah školní edukace
Polytechnické vzdělávání v praxi
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Mgr. Zuzana Šalamounová, Ph.D.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů

Reforma školství Centralistické školství Transformace školství vnitřní do 1989 Transformace školství vnitřní vnější

Reforma školství Alternativní výuky: Waldorfské školy Škola Montessori

Reforma školství Co se mění? efektivita vzdělávání celoživotní vzdělávání umění, chuť a příležitost se učit motivující hodnocení týmová spolupráce

Reforma školství Lisabonský summit 2010 Přizpůsobení společnosti Členské státy mají nabízet příležitosti vzdělávání a odborné přípravy v takové kvalitě, aby odpovídaly cílovým skupinám http://www.nuov.cz/lisabonsky-summit

Reforma školství BÍLÁ KNIHA (2001) - Národní program rozvoje a vzdělávání v ČR „systémový projekt vyjadřující myšlenková východiska, obec. záměry a rozvoj. programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávací soustavy…“ (Národní program… 2001, s. 5)

Reforma školství Efektivita vzdělávání Celoživotní vzdělávání Umět se učit, chuť se učit Motivující hodnocení Najít, zhodnotit a použít informace Samostatnost Komunikace (s jinými lidmi) Zdraví

Reforma kurikula Kurikulum je chápáno jako souhrn znalostí, které si má člen dané společnosti osvojit, je součástí společnosti a odráží úroveň rozvoje i potřeby života

Reforma kurikula vědomosti vs. praktické zkušenosti

Reforma kurikula osvojení kompetencí průřezová témata Novinky:

Reforma kurikula Kurikulum minulosti a současnosti vs. Kurikulum budoucnosti

Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP ZŠ – získání vědomostí, dovedností a návyků pro aplikaci ve výuce i v běžném životě RVP ZV – utváření a rozvíjení klíčových kompetencí pro všeobecný základ vzdělávání, orientovaných zejména k praktickému jednání; učivo je bráno jako prostředek pro získání kompetencí - cíl už není uvnitř tématu látky, ale ve výkonu žáka

Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Klíčové kompetence VP ZŠ - Co by měl žák umět (vědět) zde se POUZE hovoří o úrovni elementárních a specifických kompetencí RVP ZV - 6 konkrétních klíčových kompetencí zde se naplňují klíčové kompetence jiné plánování výuky

Koncepce vzdělávacího obsahu VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Koncepce vzdělávacího obsahu VP ZŠ 14 povinných předmětů učivo zpracováno – po ročnících nebo blok pro více ročníků RVP ZV 9 vzdělávacích oblastí tvořeny vzdělávacími obory učivo – vzděl. oblastí je závazné, ale rámcové, TV je oblastí Člověk a zdraví

Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Týdenní časová dotace VP ZŠ na 2. stupni je 115 hod. (různé u ročníků), TV má 8 hodin určuje ředitel školy RVP ZV dotace 122 hodin na 2. oblast Člověk a zdraví kalkuluje s minimální dotací 10 hodin 6. a 7. ročník 28 až 30 hod. disponibilní časová dotace dotace 8. a 9. ročník 30 až 32 hodin

Práce se vzdělávacími programy VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Práce se vzdělávacími programy VP ZŠ Státní dokument umožňující školám dotvářet program dle vlastních záměrů a podmínek RVP ZV stanovuje rámec vzdělávání

Současný systém kurikulárních dokumentů Státní úroveň: Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha) RVP Školní úroveň: ŠVP