Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
Reforma školství Centralistické školství Transformace školství vnitřní do 1989 Transformace školství vnitřní vnější
Reforma školství Alternativní výuky: Waldorfské školy Škola Montessori
Reforma školství Co se mění? efektivita vzdělávání celoživotní vzdělávání umění, chuť a příležitost se učit motivující hodnocení týmová spolupráce
Reforma školství Lisabonský summit 2010 Přizpůsobení společnosti Členské státy mají nabízet příležitosti vzdělávání a odborné přípravy v takové kvalitě, aby odpovídaly cílovým skupinám http://www.nuov.cz/lisabonsky-summit
Reforma školství BÍLÁ KNIHA (2001) - Národní program rozvoje a vzdělávání v ČR „systémový projekt vyjadřující myšlenková východiska, obec. záměry a rozvoj. programy, které mají být směrodatné pro vývoj vzdělávací soustavy…“ (Národní program… 2001, s. 5)
Reforma školství Efektivita vzdělávání Celoživotní vzdělávání Umět se učit, chuť se učit Motivující hodnocení Najít, zhodnotit a použít informace Samostatnost Komunikace (s jinými lidmi) Zdraví
Reforma kurikula Kurikulum je chápáno jako souhrn znalostí, které si má člen dané společnosti osvojit, je součástí společnosti a odráží úroveň rozvoje i potřeby života
Reforma kurikula vědomosti vs. praktické zkušenosti
Reforma kurikula osvojení kompetencí průřezová témata Novinky:
Reforma kurikula Kurikulum minulosti a současnosti vs. Kurikulum budoucnosti
Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP ZŠ – získání vědomostí, dovedností a návyků pro aplikaci ve výuce i v běžném životě RVP ZV – utváření a rozvíjení klíčových kompetencí pro všeobecný základ vzdělávání, orientovaných zejména k praktickému jednání; učivo je bráno jako prostředek pro získání kompetencí - cíl už není uvnitř tématu látky, ale ve výkonu žáka
Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Klíčové kompetence VP ZŠ - Co by měl žák umět (vědět) zde se POUZE hovoří o úrovni elementárních a specifických kompetencí RVP ZV - 6 konkrétních klíčových kompetencí zde se naplňují klíčové kompetence jiné plánování výuky
Koncepce vzdělávacího obsahu VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Koncepce vzdělávacího obsahu VP ZŠ 14 povinných předmětů učivo zpracováno – po ročnících nebo blok pro více ročníků RVP ZV 9 vzdělávacích oblastí tvořeny vzdělávacími obory učivo – vzděl. oblastí je závazné, ale rámcové, TV je oblastí Člověk a zdraví
Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Týdenní časová dotace VP ZŠ na 2. stupni je 115 hod. (různé u ročníků), TV má 8 hodin určuje ředitel školy RVP ZV dotace 122 hodin na 2. oblast Člověk a zdraví kalkuluje s minimální dotací 10 hodin 6. a 7. ročník 28 až 30 hod. disponibilní časová dotace dotace 8. a 9. ročník 30 až 32 hodin
Práce se vzdělávacími programy VP vs. RVP Vzdělávací Program vs. Rámcově Vzdělávací Program Práce se vzdělávacími programy VP ZŠ Státní dokument umožňující školám dotvářet program dle vlastních záměrů a podmínek RVP ZV stanovuje rámec vzdělávání
Současný systém kurikulárních dokumentů Státní úroveň: Národní program rozvoje vzdělávání v ČR (Bílá kniha) RVP Školní úroveň: ŠVP