TÉMA: Počítačové systémy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_05.
Advertisements

Problematika obrany proti DDoS útokům Ing. Tomáš Havlíček Produktový manažer 3 | 09 | 2015.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
I DENTIFIKACE NA INTERNETU Mgr. Marie Kardová Leden 2014.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Síťové operační systémy OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL MLADÝ ZÁCHRANÁŘ 2012 SOUTĚŽ PRO DĚTI ZÁKLADNÍH ŠKOL HZS Ústeckého kraje.
Informatika – Úvod do MS Excel Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Způsoby připojení k internetu
Odraz světla na rovinném zrcadle
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
TÉMA: Počítačové systémy
Inf Počítač a lidé s handicapem
TÉMA: Počítačové systémy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
TÉMA: Počítačové systémy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY
TÉMA: Počítačové systémy
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MS WORD 2010 – STYLY Název školy
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Počítačové systémy
Inf Ovládání operačního systému
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Počítačové systémy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Inf Princip fungování elektronické pošty
TÉMA: Počítačové systémy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
TEMA: Homonyma, synonyma, antonyma, paronyma
TÉMA: Počítačové systémy
Transkript prezentace:

TÉMA: Počítačové systémy NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office Orlová, spol. s r.o AUTOR: Bc. Petr Poledník NÁZEV PROJEKTU: Podpora výuky v technických oborech NÁZEV ŠABLONY: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 TÉMA: Počítačové systémy

Útočník = Hacker Cílem jeho snahy je zaútočit na počítačovou sít pro svůj prospěch. Základní cíle útoku: Data Funkce systému Funkce zařízení

Útočník = Hacker Využívá slabá místa v síti!!! Mohou to být: Špatné návyky uživatelů Autentizace a autorizace Nedostatečně nastavené zabezpečení Nedostatky hardwaru

Hacker vs. Admin Během let vymysleli nebo objevili spoustu způsobů, jak obejít bezpečnostní postupy a technologie. Pokud osoba odpovědná za bezpečnost nemá dostatečné znalosti o metodách a nástrojích vedení útoků, mohou bezpečnostní postupy a technologie ztratit na účinnosti.

Základní typy útoků Útoky na počítačové sítě z hlediska principů jejího fungování. (Bez využití škodlivého softwaru = virů) MAC, ARP IP, pakety DNS, DHCP

MAC flooding Generovaní zdrojové a cílové MAC adresy Přehlcení ARP tabulky Fail-open mód – SWITCH se chová jako HUB Obsazení záznamů uživatele hackerem při vymazaní tabulky Obrana: Služba DHCP snooping (kontrola IP a MAC)

Falšování IP adres a únosy relace Paket s jinou zdrojovou IP adresou Vydává se za důvěryhodného uživatele První krok při rozsáhlých útocích Obrana: Využívaní VPN

Odposlech paketů = sniffing Využívání nástrojů snifferů (HW i SW) Sniffery odposlouchávají síťový provoz v místě jejich připojení Musí být v místní síti (ethernet/wifi) Zkoumá nešifrovaný provoz (FTP, Telnet, SMTP, IMAP, POP3) a jejich jednoduchou autentizaci Obrana: Nevpustit do sítě Nepoužívat stejná hesla

Man In The Middle ARP spoofing Nejjednodušší ARP není zabezpečený Pozměnění již existujících záznamů Obrana: Statická ARP tabulka switche

Man In The Middle DHCP spoofing Útočníkův „rychlý“ DHCP server Jednocestný – podstrčení brány Obousměrný – podstrčení brány a DNS Obrana: Důvěryhodné porty pro DHCP server

Man In The Middle DNS spoofing Složité – znalost protokolů, portů a ID překladu Přetížení původního DNS Uživatel příjme nejrychlejší odpověď Lze přesměrovat mimo LAN

Denial of Service (DoS) Odepření služeb z důvodu přetížení sítě Útok s více lokalit „zombie“ počítačů Útok zneužívá slabá místa v architektuře Záplava paketů ICMP (zesílení útoku pomocí změny zdroje = cíl/broadcast) Záplava paketů SYN (rezervace prostředků na spojení pro odpověď synchronizace) Obrana: Omezení provozu (špatné = dvousečné)

Zdroje informací: [1] www.wikipedia.cz [2] www.samuraj-cz.com [3] www.earchiv.cz Citace:

Metodický list č. 10 – Útoky na počítačové sítě Zpracoval: Bc. Petr Poledník Cílová skupina: žáci středních škol Rok vytvoření: 2012 Anotace a cíl: Útoky na počítačové sítě Předpokládaný přínos (výstup): žáci se seznámí s druhy útoků na počítačové sítě Pomůcky: dataprojektor, počítač Předpokládaný čas: 30 minut Postup: Prezentace slouží pro výklad nového učiva, s možností použít ji i jako učebnici. Souhlasím se zveřejněním mého příspěvku v knižní či elektronické podobě, jako metodického materiálu.