Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Skladba – odchylky od pravidelné větné stavby
Advertisements

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
Digitální učební materiál
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Nepravidelnosti větné stavby
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
T ENTO DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL (DUM) VZNIKL NA ZÁKLADĚ ŘEŠENÍ PROJEKTU OPVK, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.5.00/ S NÁZVEM „V ÝUKA NA GYMNÁZIU PODPOROVANÁ.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. dubna 2012 Název: VY_32_INOVACE_
Jazykový rozbor všestranný
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zvláštnosti větné stavby
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Figury II Marcela Jurková.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Jazykovědné pojmy M - Z Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Jazykové pojmy A - G Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
holé, rozvité, několikanásobné
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_113  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_115 Licence : CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_89 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Anakolut Chlapci, když přišli ráno do školy, byla jim zima. Poslední podmínkou je zhlédnutí pěti filmů, z toho tři filmy české a dva zahraniční. Víme,
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_058 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_299 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_98  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odchylky od pravidelné stavby věty Název sady: Český jazyk.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_292  Licence: CC BY-NC-SA 3.0 
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
 Datum:  Projekt: Kvalitní výuka  Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/  Číslo DUM: VY_32_INOVACE_106  Licence: CC BY-NC-SA 3.0  Jméno.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Stylizace kresby figury a detailů
Zvláštnosti větné stavby
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Odchylky od větné stavby, které jsou syntaktickými chybami
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_13
Transkript prezentace:

Datum: 19. 10. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_291 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Odchylky od větného schématu Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s odchylkami od větného schématu, je schopen rozlišit, jestli jsou, nebo nejsou chybami. Dovede opravit chybnou stavbu věty. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky.

Odchylky od větného schématu

Zvláštnosti větné stavby některé výrazy nejsou součástí věty, stojí mimo rámec věty NENÍ TO CHYBA! oslovení: Mami, co bude k večeři? citoslovce: Jé, to je nádhera! samostatný větný člen: Petr, ten byl ve fotbale nejlepší. vsuvka: Ještě jsem o tom, musím se přiznat, vůbec nepřemýšlel. osamostatněný větný člen: Budeme psát test. Z literatury. Zítra. elipsa (výpustka): Umíš (mluvit) anglicky? apoziopeze (nedokončená výpověď): Nejradši bych tě ....

Chyby ve větné stavbě zanedbání dvojí vazby (zeugma) některé odchylky hodnotíme jako chyby častěji v mluvených projevech, ale vyskytují se i v psaných textech vybočení z větné stavby (anakolut) větné schéma se uprostřed věty změní, věta je zakončena jinak, než začala Náš Karel, když se učil, všechno mu vadilo. Nutné je splnění pěti úkolů, z toho tři teoretické a dva praktické. zanedbání dvojí vazby (zeugma) např. dvě slovesa vyžadují různé vazby, ale rozvíjející slovo odpovídá jen jedné vazbě Celá rodina obdivovala a fandila Spartě.

Chyby ve větné stavbě směšování vazeb (kontaminace) správná vazba slov je zaměněna s jinou, která má podobný význam Proti nedostatkům v chování lidí je třeba čelit výchovou. skladebná spodoba (atrakce) tvary sousedních členů věty se sobě navzájem chybně přizpůsobují Není dobré člověku být samotnému. Vzhledem k nedostatku chemikáliím to nestihneme.

Opravte chyby: Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali. Domácí nejvíce chválili a spoléhali na brankáře. Mnoho návštěvníků stále přicházelo a odcházelo z hradu Karlštejna. Některé přírodní jevy jsou dosud zcela nebo jen málo probádané. Jiřina, když nemá náladu, všechno ji rozčiluje. Lukáš, když byl malý, nechtělo se mu chodit do školky. Učitel nemůže zjistit a zabránit všem nedostatkům v projevech žáků. Který klub zvítězí, jeho jméno bude vyryto na putovním poháru. Úkolem pracovníků vývojové skupiny je uvažovat a navrhovat nové výrobní postupy. Někteří sportovci, kteří trochu v něčem vynikli, stoupne jim sláva do hlavy.

Návrh řešení: Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali ho. Domácí nejvíce chválili brankáře a spoléhali na něj. Mnoho návštěvníků stále přicházelo na hrad Karlštejn a odcházelo z něj. Některé přírodní jevy dosud nejsou vůbec probádané, nebo jsou probádané jen málo. Jiřina, když nemá náladu, je ze všeho hned rozčilená. Lukáš, když byl malý, nechtěl chodit do školky. Učitel nemůže zjistit všechny nedostatky v projevech žáků a zabránit jim. Jméno vítězného klubu bude vyryto na putovním poháru. Úkolem pracovníků vývojové skupiny je uvažovat o nových výrobních postupech a navrhovat je. Některým sportovcům, kteří trochu v něčem vynikli, stoupne sláva do hlavy.

Použitá literatura: Kolektiv autorů: Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2007. Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. SPN: Praha, 2002.