Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr"— Transkript prezentace:

1 Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr. Helena Špinarová Název: VY_32_INOVACE_01 3Š Čeština-mateřský jazyk Téma: Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/

2 Co je mateřský jazyk? - první jazyk, kterému se dítě učí
- jazyk, který se používá na území daného státu

3 Jaké jsou mateřské jazyky v jiných městech Evropy?
Zkus přiřadit, jaký jazyk je podle tebe v daných městech mateřský. Klepni na dvojice, které k sobě patří – v případě správného výběru budou mít stejnou barvu.

4 Londýn němčina Paříž slovenština Berlín řečtina Bratislava francouzština Řím angličtina Athény italština

5 Vyzkoušejte si to! Spojte slova, která myslíte, že znamenají to samé.
Některé z jazyků jsou si podobné, např. slovenština, čeština a polština. Víte proč? Vyzkoušejte si to! Spojte slova, která myslíte, že znamenají to samé.

6 Místa Kúriť Proč Mačka Ak Prečo Topit Teraz Kočka Miesta Teď Jestli

7 Jiné způsoby dorozumívání
I když používáme jazyka v mluvené a psané řeči, můžeme se domlouvat jinými způsoby. Víte jak? - Gesty = tj. pohybem rukou, nohou a těla při mluvení - Mimikou = tj. výrazem a pohybem tváře

8 Vyzkoušejte si to! Zkuste gesty a mimikou (bez mluvení) vyjádřit následující:
Nějaké sloveso Nějaké podstatné jméno Nějaké citoslovce Pocit nebo náladu

9 A teď malá obměna. Zkuste odpovědět beze slov:
Půjdeš odpoledne na hřiště? Kudy se jde do obchodu? Dej spolužákovi nějaký příkaz, tak, aby ho mohl splnit. Beze slov!

10 K dorozumívání slouží také obrázky a kreslené značky
K dorozumívání slouží také obrázky a kreslené značky. Přiřaď, co znamenají. Kde se s nimi setkáváme? Umývárna Toalety Ubytovna Zákaz vstupu psů.

11 Co napsal o češtině J.Seifert?
Vraťme se ještě k básníkovi. Poví nám něco? Jistě poví! A řekne to v té krásné řeči, již děcko slyší poprvé a kterou v době nebezpečí bránili jsme vždy do krve.

12 Řeč našich matek, věčně živá, zní v jeho písni: jenom slyš
Řeč našich matek, věčně živá, zní v jeho písni: jenom slyš! A když se v básník rozezpívá, pro slzy v očích nevidíš. Vraťte se k textu a podtrhněte výrazy, ze kterých je patrný vztah básníka k češtině. Zpět k básni

13 A zase zpět k textu. Vyzkoušejte si, jestli jste nezapomněli slovní druhy. Určete je v první sloce.
Zpět k básni

14 V druhé sloce je pár podstatných jmen a sloves
V druhé sloce je pár podstatných jmen a sloves. Zkuste u nich určit mluvnické kategorie. Zpět k básni

15 A čeká vás poslední úkol
A čeká vás poslední úkol. Zamyslete se nad tím, která řeč se vám nejvíce líbí a pár větami napište proč. Která řeč u většiny z vás vyhrála?

16 Použitá literatura: CHÝLOVÁ, Helena, et al
Použitá literatura: CHÝLOVÁ, Helena, et al. Český jazyk 5 : učebnice pro 5.ročník. Brno : Nová škola, s. Obrázky použity ze sady Microsoft Office.


Stáhnout ppt "Název školy: ZŠ a MŠ Zvole Autor: Mgr"

Podobné prezentace


Reklamy Google