Datum: 19. 10. 2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_291 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora: Mgr. Jana Hávová Škola: Střední uměleckoprůmyslová škola Jihlava-Helenín Název práce: Odchylky od větného schématu Předmět: český jazyk a literatura Ročník: 3. Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: Žák se seznámí s odchylkami od větného schématu, je schopen rozlišit, jestli jsou, nebo nejsou chybami. Dovede opravit chybnou stavbu věty. Pomůcky: ICT technika, projektor Inovace: Zapojení audiovizuální techniky do výuky.
Odchylky od větného schématu
Zvláštnosti větné stavby některé výrazy nejsou součástí věty, stojí mimo rámec věty NENÍ TO CHYBA! oslovení: Mami, co bude k večeři? citoslovce: Jé, to je nádhera! samostatný větný člen: Petr, ten byl ve fotbale nejlepší. vsuvka: Ještě jsem o tom, musím se přiznat, vůbec nepřemýšlel. osamostatněný větný člen: Budeme psát test. Z literatury. Zítra. elipsa (výpustka): Umíš (mluvit) anglicky? apoziopeze (nedokončená výpověď): Nejradši bych tě ....
Chyby ve větné stavbě zanedbání dvojí vazby (zeugma) některé odchylky hodnotíme jako chyby častěji v mluvených projevech, ale vyskytují se i v psaných textech vybočení z větné stavby (anakolut) větné schéma se uprostřed věty změní, věta je zakončena jinak, než začala Náš Karel, když se učil, všechno mu vadilo. Nutné je splnění pěti úkolů, z toho tři teoretické a dva praktické. zanedbání dvojí vazby (zeugma) např. dvě slovesa vyžadují různé vazby, ale rozvíjející slovo odpovídá jen jedné vazbě Celá rodina obdivovala a fandila Spartě.
Chyby ve větné stavbě směšování vazeb (kontaminace) správná vazba slov je zaměněna s jinou, která má podobný význam Proti nedostatkům v chování lidí je třeba čelit výchovou. skladebná spodoba (atrakce) tvary sousedních členů věty se sobě navzájem chybně přizpůsobují Není dobré člověku být samotnému. Vzhledem k nedostatku chemikáliím to nestihneme.
Opravte chyby: Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali. Domácí nejvíce chválili a spoléhali na brankáře. Mnoho návštěvníků stále přicházelo a odcházelo z hradu Karlštejna. Některé přírodní jevy jsou dosud zcela nebo jen málo probádané. Jiřina, když nemá náladu, všechno ji rozčiluje. Lukáš, když byl malý, nechtělo se mu chodit do školky. Učitel nemůže zjistit a zabránit všem nedostatkům v projevech žáků. Který klub zvítězí, jeho jméno bude vyryto na putovním poháru. Úkolem pracovníků vývojové skupiny je uvažovat a navrhovat nové výrobní postupy. Někteří sportovci, kteří trochu v něčem vynikli, stoupne jim sláva do hlavy.
Návrh řešení: Rodiče mu pořád něco vytýkali a napomínali ho. Domácí nejvíce chválili brankáře a spoléhali na něj. Mnoho návštěvníků stále přicházelo na hrad Karlštejn a odcházelo z něj. Některé přírodní jevy dosud nejsou vůbec probádané, nebo jsou probádané jen málo. Jiřina, když nemá náladu, je ze všeho hned rozčilená. Lukáš, když byl malý, nechtěl chodit do školky. Učitel nemůže zjistit všechny nedostatky v projevech žáků a zabránit jim. Jméno vítězného klubu bude vyryto na putovním poháru. Úkolem pracovníků vývojové skupiny je uvažovat o nových výrobních postupech a navrhovat je. Některým sportovcům, kteří trochu v něčem vynikli, stoupne sláva do hlavy.
Použitá literatura: Kolektiv autorů: Odmaturuj z českého jazyka. Didaktis: Brno, 2007. Čechová, Marie a kol. Český jazyk pro 3. ročník středních odborných škol. SPN: Praha, 2002.