Lhůta pro pořízení územní studie Porada s ORP 10.12.2015 Lhůta pro pořízení územní studie § 43 odst. 2 SZ Příloha č. 7 odst. 2, písm. c) vyhlášky č. 500/2006 Sb. Téma: „ Co je přiměřená lhůta pro pořízení ÚS ?“
ÚS vymezená v ÚP - podmínka pro rozhodování o změnách § 43 odst. 2 SZ – umožňuje (neukládá) vymezení ploch a koridorů, v nichž je rozhodování podmíněno zpracováním ÚS podmínky pro pořízení přiměřená lhůta pro vložení dat do ev. ÚPČ (marným uplynutím lhůty omezení změn zaniká) Příloha č. 7 vyhlášky č. 500/2006 Sb. (obsah ÚP) textová část, návrh - podmínky, lhůta; odůvodnění – řádné zdůvodnění vymezení grafická část, návrh - výkres základního členění „Co je přiměřená lhůta pro pořízení ÚS ?“
Příklad – ÚP z roku 2012 – přezkum soudem 2015 Návrh ÚP – vymezení provedeno takto: „…..Cílem ÚS je koordinace plošného, prostorového a funkčního uspořádání včetně řešení technické a dopravní infrastruktury, zeleně, vazeb na stávající sídlo a krajinu, přiměřená ochrana melioračních zařízení…..“ „…..Lhůta pro pořízení US a schválení pořizovatelem a vložení dat o ÚS do evidence ÚPČ se stanoví do 31.12. 2030…..“
Příklad – ÚP z roku 2012 – přezkum soudem 2015 Odůvodnění návrhu ÚP: „ …..pro zastavitelné plochy většího rozsahu....byla v územním plánu stanovena podmínka prověření ÚS…“ „ …..vzhledem k tomu, že jsou tyto plochy náročné na zajištění nové infrastruktury, byl termín stanoven ve velkém časovém rozpětí až do konce roku 2030…“ „ …..obec si vytvořila dostatečný prostor pro zajištění finančních prostředků na vypracování ÚS a na postupné vyhodnocování uplatňování ÚP…“
Příklad – ÚP z roku 2012 – přezkum soudem 2015 Návrh na zrušení části OOP (krajský soud) Navrhovatel (vlastník pozemků): napadá lhůtu do 31.12.2030 - nepřiměřený zásah do vlastnického práva, který znemožňuje využít pozemky výběr ploch pro pořízení ÚS bez srozumitelného klíče – projev libovůle požaduje zrušit OOP ve všech částech, které se týkají rozhodování o změnách v území za podmínky zpracování ÚS
Příklad – ÚP z roku 2012 – přezkum soudem 2015 Návrh na zrušení části OOP (krajský soud) Odpůrce (obec): v době vydání ÚP neobsahoval SZ požadavek na stanovení lhůty (pouze vyhláška č. 500/2006 Sb.) lhůta koresponduje s účinností ÚP – absence infrastruktury (ČOV), potřeba koordinace rozvoje, vyhodnocování ÚP,….. dopady zrušení podmínky ÚS – neřízený rozvoj stavební činnosti, zásah do veřejného zájmu na koordinovaném rozvoji obce,…. v rámci samosprávných kompetencí bude vymezovat pozemky určené k výstavbě (v čase) => podmínka pořízení ÚS se stala nástrojem etapizace ?!
Příklad – ÚP z roku 2012 – přezkum soudem 2015 Návrh na zrušení části OOP (krajský soud) Rozsudek krajského soudu: zrušil ÚP v částech, týkajících se pozemků navrhovatele v rozsahu, jež žádal (lhůtu i podmínku ÚS) - zůstaly nedotčeny části ÚP, týkající se obecně ÚS lhůta by neměla přesahovat dobu pro vyhodnocování ÚP ve smyslu § 55 odst. 1 SZ (max. v jednotkách let) lhůta 18 let – zcela nepřiměřená vykazuje prvky libovůle a diskriminace navrhovatele
Příklad – ÚP z roku 2012 – přezkum soudem 2015 Návrh na zrušení části OOP (krajský soud) Rozsudek krajského soudu: nesdílí obavu z nekontrolované výstavby územní řízení (umístění stavby v širších souvislostech) změna ÚP (stanovení nové zákonné lhůty k pořízení ÚS) ÚS má zásadně charakter podkladu pro pořizování ÚPD – nemá sloužit k nahrazení úkolů ÚPD samotné => není nástrojem etapizace
Etapizace v ÚP dle Přílohy č. 7 vyhlášky č. 500/2006 Sb. Pokud je to účelné – Textová část - stanovení pořadí změn v území (etapizace) Grafická část – dle potřeby výkres pořadí změn v území (etapizace)
Děkuji Vám za pozornost Pavel Šťovíček Tel.: +420 475 657 502 e-mail: stovicek.p@kr-ustecky.cz www.kr-ustecky.cz