Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Trh a jeho okolí Ročník / obor studia: I. – III. r./Kuchař - číšník Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM Klíčová slova: trh, tržní subjekty Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele na téma trh a jeho okolí.
Trh a jeho okolí
Zdroj: http://vnf1jsc.vn/en/index.php?/content/view/444/35/ Trh Výměna zboží mezi podniky a obyvatelstvem a podniky navzájem se uskutečňuje na trhu. Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a uskutečňuje se směna statků a služeb. Zdroj: http://vnf1jsc.vn/en/index.php?/content/view/444/35/
Podstata trhu Sestává se z aktů koupě a prodeje bez ohledu na to, jakou formou jsou uskutečňovány. Může jít o koupě a prodeje v tržnici, v prodejně, v obchodním domě, v kanceláři, po telefonu, přes počítačovou síť apod. Podstatou je nalézt optimální cenové řešení pro nabízené a poptávané statky a služby. Zdroj: http://ekonomie-maturitni-otazky.blogspot.cz/2011/05/2-trh-trzni-mechanismus.html
Rozdělení trhu z hlediska územního trh místní (případně oblastní, regionální) představovaný bud jarmarkem, nebo několika obchůdky v malém městečku. Může se týkat potravin s krátkou dobou skladování, případně některých krajových specialit závislých na tradici nebo místních zdrojích (poděbradské oplatky, moravské sudové víno, ovčí sýry apod.), trh národní, který vznikl na základě rozvoje dělby práce, ale také zvýšením dopravních možností, kdy postupně splynuly místní trhy. Národním trhem rozumíme trh v rámci státu. Národní trhy vedle sebe existují již mnohá desetiletí. Příčinou určité samostatnosti národních trhů je ochranářská politika státu ve vztahu ke svým národním výrobcům, trh světový, který je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná. S vývojem dělby práce dochází ke specializaci nejen v rámci jednotlivých národních ekonomik, ale i v mezinárodním měřítku. Výsledkem je mezinárodní obchod a světový trh;
Rozdělení trhu podle počtu zboží, které na trhu sledujeme, na trh dílčí, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh kabelek, trh sýrů apod.), trh agregátní, který je trhem veškerého zboží; podle předmětu obchodu, se kterým se na trhu obchoduje trh výrobků a služeb, trh výrobních faktorů, který zahrnuje trh práce, půdy, kapitálu, trh peněz.
Tržní subjekty Na trh vstupují různé tržní subjekty s různými cíli. Z hlediska ekonomické teorie rozlišujeme tři základní subjekty trhu: domácnosti, firmy stát. Zdroj: http://www.finance.cz/zpravy/finance/189049-subjekty-ceskeho-kapitaloveho-trhu/
Tržní subjekty Domácnosti Firmy (podniky) Stát jsou subjekty přicházející na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Chtějí si zde opatřit statky a služby pro svoji spotřebu. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb a jako prodávající na trhu výrobních faktorů. Jsou totiž výhradními vlastníky výrobních faktorů (práce, půdy a kapitálu). Na trhu výrobních faktorů je prodávají firmám, aby posléze mohly za příjmy (důchody) z výrobních faktorů nakupovat výrobky pro svou spotřebu. Cílem domácností je maximalizovat svůj užitek. Firmy (podniky) jsou subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Přicházejí sem, aby své výrobky přeměnily v peníze, za které by mohly nakoupit výrobní faktory za účelem další výroby. Z toho vyplývá, že firmy také nakupují práci, půdu a kapitál. Nejprve nakupují (výrobní faktory), aby posléze mohly prodávat (výrobky a služby). Cílem jejich účasti na trhu je maximalizace zisku. Stát Specifickým subjektem trhu je stát, resp. vláda. Stát vstupuje na trh s cílem ovlivnit jej, usměrňovat jeho působení, odstranit některé jeho negativní dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vliv naopak stimulovat.
Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN 978-808-7204-375. KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80-7373-059-8.