Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh a jeho zákony.
Advertisements

Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
VÝROBNÍ PROCES TRH KONKURENCE
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
Trh a jeho zákonitosti.
HOSPODÁŘSKÝ PROCES Hospodářský proces je koloběh hospodářských činností. Zahrnuje fáze: Výroba Rozdělování Směna Spotřeba Zdroj obr. Wikimedia Commons.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
 VY_32_INOVACE_16_10  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Mikroekonomie I Formování trhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_62_INOVACE_15_FINANCE Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Ing. Pavla.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
Charakteristika tržního systému Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
2. září 2013VY_32_INOVACE_100206_Trh_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha. Obchodní akademie a Střední.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingové řízení Ročník / obor studia:III.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
EKONOMIKA TRH Ing. Hana Kročová
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový Informační systém Ročník / obor.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.10 Ročník1. ročník.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti:Zánik a zrušení podniku Ročník / obor studia:II. –
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Národní hospodářství Ročník / obor studia:I. –
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ing. Veronika Dostálková MBA
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Ekonomika– národní hospodářství
Rozhodování jako manažerská funkce
Živnostenský zákon a rejstřík II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání
Hospodářská politika státu
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Subjekty trhu VY_32_INOVACE_40_802
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Tržní mechanismus Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Management a řízení hotelu
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Ing. Veronika Dostálková MBA
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Transkript prezentace:

Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Ekonomika pro kuchaře Název vyučovací oblasti: Trh a jeho okolí Ročník / obor studia: I. – III. r./Kuchař - číšník Vypracoval: Ing. Kovač Lukáš Škola: Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Litoměřice (do 31.08.2012 – SŠHGS) Ověřeno : I. a II. pololetí šk. r. 2012/2013 DUM Klíčová slova:  trh, tržní subjekty Anotace: Odborná prezentace pro podporu výkladu učitele na téma trh a jeho okolí.

Trh a jeho okolí

Zdroj: http://vnf1jsc.vn/en/index.php?/content/view/444/35/ Trh Výměna zboží mezi podniky a obyvatelstvem a podniky navzájem se uskutečňuje na trhu. Trh je místo, kde se střetává nabídka s poptávkou a uskutečňuje se směna statků a služeb. Zdroj: http://vnf1jsc.vn/en/index.php?/content/view/444/35/

Podstata trhu Sestává se z aktů koupě a prodeje bez ohledu na to, jakou formou jsou uskutečňovány. Může jít o koupě a prodeje v tržnici, v prodejně, v obchodním domě, v kanceláři, po telefonu, přes počítačovou síť apod. Podstatou je nalézt optimální cenové řešení pro nabízené a poptávané statky a služby. Zdroj: http://ekonomie-maturitni-otazky.blogspot.cz/2011/05/2-trh-trzni-mechanismus.html

Rozdělení trhu z hlediska územního trh místní (případně oblastní, regionální) představovaný bud jarmarkem, nebo několika obchůdky v malém městečku. Může se týkat potravin s krátkou dobou skladování, případně některých krajových specialit závislých na tradici nebo místních zdrojích (poděbradské oplatky, moravské sudové víno, ovčí sýry apod.), trh národní, který vznikl na základě rozvoje dělby práce, ale také zvýšením dopravních možností, kdy postupně splynuly místní trhy. Národním trhem rozumíme trh v rámci státu. Národní trhy vedle sebe existují již mnohá desetiletí. Příčinou určité samostatnosti národních trhů je ochranářská politika státu ve vztahu ke svým národním výrobcům, trh světový, který je projevem skutečnosti, že autonomie národních trhů je jen částečná. S vývojem dělby práce dochází ke specializaci nejen v rámci jednotlivých národních ekonomik, ale i v mezinárodním měřítku. Výsledkem je mezinárodní obchod a světový trh;

Rozdělení trhu podle počtu zboží, které na trhu sledujeme, na trh dílčí, na kterém se prodává a kupuje jediný druh zboží (trh kabelek, trh sýrů apod.), trh agregátní, který je trhem veškerého zboží; podle předmětu obchodu, se kterým se na trhu obchoduje trh výrobků a služeb, trh výrobních faktorů, který zahrnuje trh práce, půdy, kapitálu, trh peněz.

Tržní subjekty Na trh vstupují různé tržní subjekty s různými cíli. Z hlediska ekonomické teorie rozlišujeme tři základní subjekty trhu: domácnosti, firmy stát. Zdroj: http://www.finance.cz/zpravy/finance/189049-subjekty-ceskeho-kapitaloveho-trhu/

Tržní subjekty Domácnosti Firmy (podniky) Stát jsou subjekty přicházející na trh za účelem uspokojení svých potřeb. Chtějí si zde opatřit statky a služby pro svoji spotřebu. Vystupují jako kupující na trhu výrobků a služeb a jako prodávající na trhu výrobních faktorů. Jsou totiž výhradními vlastníky výrobních faktorů (práce, půdy a kapitálu). Na trhu výrobních faktorů je prodávají firmám, aby posléze mohly za příjmy (důchody) z výrobních faktorů nakupovat výrobky pro svou spotřebu. Cílem domácností je maximalizovat svůj užitek. Firmy (podniky) jsou subjekty vyrábějící za účelem prodeje. Na trhu výrobků a služeb vystupují jako prodávající. Přicházejí sem, aby své výrobky přeměnily v peníze, za které by mohly nakoupit výrobní faktory za účelem další výroby. Z toho vyplývá, že firmy také nakupují práci, půdu a kapitál. Nejprve nakupují (výrobní faktory), aby posléze mohly prodávat (výrobky a služby). Cílem jejich účasti na trhu je maximaliza­ce zisku. Stát Specifickým subjektem trhu je stát, resp. vláda. Stát vstupuje na trh s cílem ovlivnit jej, usměrňovat jeho působení, odstranit některé jeho negativní dopady na ekonomiku a jeho pozitivní vliv naopak stimulovat.

Použitá literatura PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy. 4. vyd. Praha: EDUKO. ISBN 978-808-7204-375. KOČÍ, Jana a Lenka ŠAMŠOVÁ. Základy ekonomiky: pro střední a vyšší hotelové školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2009, 143 s. ISBN 978-80-7373-059-8.