TVORBA STRATEGIE HARM BORGERS Notes DCMR ENVIRONMENTAL AGENCY
Strategy building H. Borgers, 2004 Tvorba strategie Na co by se měla prosazovací strategie zaměřit? Zaměřená na instrumenty ? Zaměřená na problémy ? Zaměřená na instrumenty i problémy ? Strategy building H. Borgers, 2004
Stavební kameny strategie Definování prosazovací strategie Strategický pohled managementu Cyklus enviromentální politiky Minimální kritéria EU pro inspekce Prosazovací úkoly a enviromentální problémy Strategy building H. Borgers, 2004
Strategický pohled managementu (1) Proces– Obsah – Kontext management Proces: jak, kdo, kdy ? Strategické kroky (SWOT; formulování plánu; implementace) Formulování strategie (sepsání plánu, zahrnuje způsob implementace) Samostatné taktiky a dohody o spolupráci (sám/s ostatními) Strategická rozhodnutí (odsouhlasení plánu; alokace zdrojů) Hodnocení strategie (zpráva o cyklu plánuj-dělej-kontoroluj-jednej) Strategy building H. Borgers, 2004
Strategický pohled managementu(2) Proces– Obsah – Kontext management Obsah: co ? Z venku do vnitř (environmentální témata) a Zevnitř ven (zdroje) Politická debata a veřejná diskuse Kontext: kde ? Deterministické plánování nebo kreativní přístup k okolnostem Strategy building H. Borgers, 2004
Cyklus environmentální politiky Legislativa Hodnocení Povolování Soulad & Prosazování Úkoly Pravomoce Cíle politiky Prosazovací cyklus Strategy building H. Borgers, 2004
Strategické cíle inspekce Databáze protokolů & monitoring Prosazovací cyklus Strategické cíle inspekce Příprava inspekce Databáze protokolů & monitoring Kontrola vedení Plánovací dokument Pravidelné hodnocení Inspekční zprávy Zdroje Úkoly & autorizace Kontrola v terénu Teréní průzkum Strategy building H. Borgers, 2004
Minimální kritéria EU(1) Proces (kritérium 2.2) Příprava plánovaných kontrol a ad hoc inspekcí Sběr informací (vlastní teréní průzkumy a kontroly) Analýza výsledků a určení dalšího postupu Pravidelná hodnocení a zprávy Strategy building H. Borgers, 2004
Minimální kritéria EU(2) Obsah (kritérium 2.3) Inspekční plán by měl pokrývat vymezené období platnosti specifických prosazovacích cílů pro určitou oblast nebo organizaci Kontroly na místě mají být integrované, mají zkoumat celkový dopad na životní prostředí, jak to umožňují organizační opatření Kontext (kritérium 2.6) Inspekční činnosti (implementování výsledků plánu) musí být vyhodnoceny a zveřejněny Strategy building H. Borgers, 2004
Strategy building H. Borgers, 2004 Plánované a Ad hoc (1) Plánované inspekce (2.4) Konrola dodržování zákonů, předpisů a povolení Působit na provozovatelovo chování pomocí objasňování Ověřovat vliv zařízení na životní prostředí Strategy building H. Borgers, 2004
Strategy building H. Borgers, 2004 Plánované a Ad hoc (2) Ad hoc inspekce (2.4) Prošetřování vážných stížností Vyšetřování závažných nehod a přestupků Návštěvy v případě obnov nebo změn povolení Strategy building H. Borgers, 2004
Instrumenty a problémy (1) Instrumentální orientace: prosazovací úkoly a instrumenty Filosofie: plánování užití jednotlivých instrumentů předchází jejich kombinování při řešení konkrétních situací. Strategické kroky, užití politiky živ. prostředí a prosazovacího cyklu Alokace zdrojů a určení operativních cílů Definice ukazatelů výkonosti Strategy building H. Borgers, 2004
Instrumenty a problémy(2) Problémová orientace: stav životního prostředí a vlivy Filosofie: prozkoumání problému předchází hledání vhodných instrumentů, které závisí na typu a riziku problému Strategické šetření možných vlivů zařízení na životní prostředí Definice ukazatelů kvality životního prostředí Strategy building H. Borgers, 2004