PSYCHOLOGIE OBCHODNÍ ČINNOSTI PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY
PSYCHOLOGIE ZBOŽÍ, NABÍDKY A POPTÁVKY Zboží bývá vždy hodnoceno především podle funkce pro spotřebitele. Při realizaci zboží je nutné uvažovat čtyři fáze společenského reprodukčního procesu: * výrobu * distribuci * směnu * spotřebu Každý prodej a nákup je nutné chápat jako psychologický akt – jako výraz bezprostředního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím. Prodej je podmíněn: * vlastnostmi zboží * psychologickými vlastnostmi konzumentů Obchoduje se nejen s výrobky, ale i se službami.
POVAHA zboží je určována: použitým materiálem vlastnostmi a tvarem výrobků (zapojení smyslů) dále např. miniaturizací, ovladatelností designem VZTAŽNOST zboží vyjadřuje vázanost na vnější realitu: známost zboží (Coca-cola, Heinz, Puma, …) balení zboží dostatek zboží, dostupnost náhradních dlů cena ÚČELOVOST zboží vyjadřuje skutečnost, že výrobky mají jiné využití, než pro jaké byly určeny – např.: bavlněné dětské pleny jako prachovky, pánská trika jako minišaty, šperky pro mnohé znamenají jenom majetek, … EMOCIONÁLNÍ VLASTNOSTI zboží souvisejí s jeho určitou personifikací (zosobněním), případně až identifikací (ztotožněním se se zbožím). Např.: identifikace se mladých mužů se silnými automobily a motocykly, u žen e to oblíbená značka parfému, módní salón, styl oblékání, …