Strategie MD v oblasti rozvoje dopravní infratruktury Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek ministra dopravy, státní tajemník Ministerstvo dopravy
Legislativní a metodické prostředí Finanční zabezpečení Lidské zdroje 3 pilíře: Legislativní a metodické prostředí Finanční zabezpečení Lidské zdroje
Legislativní a metodické prostředí Stavební zákon (vláda 21/9) EIA (meziresotní připomínkové řízení) Možná novela 416/2009 Účinná novela SFDI – zjednodušení finančních toků Metodiky – CBA, Variace, Bílá a Žlutá kniha FIDIC
Finanční zabezpečení Národní zdroje (SFDI) Spolufinancování z Evropských fondů rezortní Operační program Doprava pro období 2014-2020: OPD II kombinace prostředků Fondu soudržnosti (FS) a Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). finanční nástroj CEF (Connecting Europe Facility / Nástroj pro propojení Evropy) Zpoplatnění sítě – výkonové zpoplatnění – strategie, videotoling PPP
Operační program Doprava II (2014-2020) Prioritní osy Prioritní osa (PO) Specifický cíl (SC) Podíl celkového příspěvku EU pro OPD dle fondu Celková alokace v EUR EFRR FS PO1 - Infrastruktu ra pro železniční a další udržitelnou dopravu 1.1 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití železniční dopravy 0 % 52 % 2,45 mld. 1.2 - Zlepšení infrastruktury pro vyšší konkurenceschopnost a větší využití vnitrozemské vodní dopravy v hlavní síti TEN-T 1.3 - Vytvoření podmínek pro větší využití multimodální dopravy 1.4 - Vytvoření podmínek pro zvýšení využívání veřejné hromadné dopravy ve městech v elektrické trakci 1.5 - Vytvoření podmínek pro širší využití železniční a vodní dopravy prostřednictvím modernizace dopravního parku PO 2 - Silniční infrastruktu ra na síti TEN-T 2.1 - Zlepšení propojení center a regionů a zvýšení bezpečnosti a efektivnosti silniční dopravy prostřednictvím výstavby, obnovy a modernizace dálnic, rychlostních silnic a silnic sítě TEN-T včetně rozvoje systémů ITS 28,3 % 1,55 mld. 2.2 - Vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti 2.3 - Zlepšení řízení dopravního provozu a zvyšování bezpečnosti dopravního provozu ve městech PO 3 - Silniční infrastruktu ra mimo síť TEN-T 3.1 - Zlepšení dostupnosti regionů, zvýšení bezpečnosti a plynulosti a snížení dopadů dopravy na veřejné zdraví prostřednictvím výstavby, obnovy a zlepšení parametrů dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy mimo síť TEN-T 19,2 % 0,9 mld. Operační program Doprava II (2014-2020) Prioritní osy
Městská drážní infrastruktura Město/aglomerační oblast Alokace SC 1.4 (mil. Kč) Plzeň 630 Brno 1606,5 Olomouc 715,5 Ostravská aglomerace 990 Ústecko-chomutovská aglomerace 432 Hradecko-pardubická aglomerace 126 Zlín 25,6 Jihlava 20,1 České Budějovice 26,5 Liberecká aglomerace 827,7 Celkem 5400
CEF: Nástroj pro propojení Evropy odlišná implementační pravidla oproti OPD II administrován Výkonnou agenturou pro inovace a sítě (INEA) – z pověření generálního ředitelství pro dopravu – DG MOVE (zejm. výběr podpořených projektů, stanovení kritérií jednotlivých výzev je na EK) role MD v rámci implementace CEF koordinační finanční obálka pro ČR: 1,1 mld. EUR – zaměřeno tematicky především na vrstvu Core Network Corridors (podvrstva hlavní sítě TEN-T), okrajově i pro hlavní a globální síť TEN-T finanční prostředky pro CEF fakticky převedené z Fondu soudržnosti (FS) (tzn. takto určené přímo a jen pro oblast dopravy, telekomunikací a energetických infrastruktur) 1. výzva CEF (2014), 2. výzva CEF (listopad 2015) vyhlášení 3. výzvy CEF avizováno během října 2016
PPP jako jeden z alternativních zdrojů financování Pilotní projekt D4: Mimo síť TEN-T nelze využít zdroje FS, financování z ERDF by znamenalo nerealizaci jiných staveb na silnici I. třídy dle DSS, 2.fáze Vhodný ucelený úsek k dostavbě v délce 32 km mezi II/118 a obcí Mirotice + přidružení údržby 12 km existující D4 resp. čtyřpruhové I/20 Vláda ČR projednání odůvodnění významné veřejné zakázky (proběhlo 01/2016) Aktuální stav: původní tendr na poradce zrušen ÚOHS přípravy stavby nadále pokračují (majetková, inženýring,…) opětovná příprava nového zadávacího řízení MD další kroky nové zadání tendru Kulatý stůl (předběžná tržní konzultace dle nového ZVZ) Zvolený PPP model: Stát zajistí stavební povolení, tedy i majetkoprávní přípravu – hlavní riziko státu, nutné funkční vyvlastňovací úřady Platební mechanismus: platba za dostupnost
Stabilizace investorských organizací Lidské zdroje Stabilizace investorských organizací Stabilizace zaměstnanců pod služebním zákonem výběrová řízení Odměňování Minimalizace výkyvů v investiční a stavební činnosti (stabilizace dodavatelského řetězce) Spolupráce s universitami
Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Čoček, Ph.D.