Strategické plánování Komunikace, vyjednávání a spolupráce v oblasti strategického plánování Jan Holeček Strategické plánování Přednáška č. C.4 Zlínský kraj – květen 2012
Vstupní otázky Využíváte možnosti vtažení širokého spektra aktérů do strategického plánování? Pokud ano, aplikujete i jiné metody než jen účast v pracovní skupině a možnost připomínek k tvorbě koncepčního dokumentu? Komunikujete s aktéry v rámci celého procesu strategického plánování? 2 2
Hlavní body přednášky Aktéři a jejich specifika Příklady z praxe Zapojování veřejnosti do strategického plánování 3 3
Formální členění aktérů Aktér = „aktivní účastník“ V obecné rovině můžeme rozlišit několik typů subjektů podle vztahu k řešenému problému či k připravovanému projektu: Shareholders = podílníci, tj. subjekty, které jsou hlouběji zapojení do procesu řešení či přípravy (např. obce a podnikatelé), Stakeholders = zainteresovaní, tj. subjekty, na které bude jistá aktivita působit (např. občané a jejich sdružení, návštěvníci aj.), Placeholders = dotčení (myšleno na územním principu), tj. subjekty, v jejichž zájmovém území se aktivita realizuje (např. krajský úřad, správa CHKO, ministerstvo) Zařazení subjektů do jedné ze zmíněných skupin není absolutní, nýbrž závisí na tématu či situaci. Dochází také k prolínání jednotlivých pozic. 4
Prostorová úroveň vs. druh sektoru SEKTORY veřejný soukromý neziskový ÚROVEŇ evropská evropská komise nadnárodní zájmová uskupení koncerny sítě národní ministerstva celostátní zájmová uskupení spolky, svazy, sítě krajská kraj krajem zřizované organizace vysoké školy podnikatelská sdružení nezisková sdružení lokální obce obcí zřizované organizace svazky obcí podnikatelé zájmová sdružení, spolky
Subjekty zapojené do strategického plánování na obecní úrovni obec a obcí zřizované či založené organizace (školy, kulturní a sportovní zařízení aj.), významní místní podnikatelé/zaměstnavatelé, významné místní instituce sídlící přímo nebo v relevantní blízkosti obce (např. SŠ nebo VŠ), neziskové organizace, občané, svazky obcí, místní akční skupiny, kraj, zpracovatel (v případě externího realizátora). 7 7
Schéma možné tvorby koncepčního dokumentu na obecní úrovni www stránky Veřejnost Pracovní skupiny (koordinační, tematické…) Informování o www prezentaci pomocí médií Rada obce, případně komise Oslovení emailem či dopisem Aplikace na www stránkách Dotčené subjekty Způsob uplatnění připomínek Způsob informování Pracovní verze se zapracováním připomínek Zastupitelstvo obce 8 8
Subjekty zapojené do strategického plánování na krajské úrovni politická reprezentace kraje (schvalovatel) krajský úřad – odbory a oddělení (realizátoři) odborné poradenské struktury kraje (kontroloři) – výbory a komise relevantní subjekty kraje (pracovní skupiny) – municipality, svazky obcí, hospodářské komory, úřady práce, vysoké školy, rozvojové a poradenské instituce a další široká veřejnost stát – např. MŽP jako schvalovatel SEA zpracovatel (v případě externího realizátora) 9 9
Zapojení aktérů v Jihomoravském a Pardubickém kraji při tvorbě programu rozvoje kraje Ke každé části řádově 200 – 300 připomínek. 10
Zapojení aktérů (1/2) Aktéři se po formální stránce zapojují poměrně intenzivně – míra jejich reálné schopnosti ovlivnit rozvojová opatření a aktivity je poměrně vysoká (skutečná realizace?). Nejaktivněji vystupují aktéři napojení na rozpočet – identifikace „vlastních“ rozvojových úkolů a požadavků na financování z veřejných rozpočtů. Aktéři se vyjadřují častěji k návrhové části. Zapojení širší struktury aktérů je silně ovlivněno iniciativou ze strany pořizovatele dokumentu. Záleží i na tom, zda je např. daný dokument prezentován jako dokument instituce, nebo spíše jako dokument týkající se sladění rozvojových aktivit (aktérů) působících na území instituce. Aktéři se vyjadřují nejčastěji k návrhové části, což je logické vzhledem k tomu, že zde jsou formulovány budoucí podporované aktivity. Pouze správní úřady komentovaly především analýzy (poukazovaly na skutečnosti z jejich oboru), návrhové části se věnovaly relativně málo (i proto, že jejich působnost je vymezena legislativou a neovlivňují ji strategické dokumenty). Struktura připomínek podle aktérů a jejich rozsah se mění podle pojetí analytické a návrhové části (jejich rozsahu, struktury apod.) 11
Typy připomínek aktérů při tvorbě programu rozvoje v Jihomoravském a Pardubickém kraji kraje V případě Jihomoravského kraje se zvýšila mezi roky 2006 a 2010 kvalita zapojení jednotlivých aktérů – připomínky byly přesnější byl akceptován výrazně větší podíl připomínek. 12
Zapojení aktérů (2/2) Existuje velký rozdíl v „kvalitě“ připomínek – dán spíše schopnostmi konkrétních osob než typem aktéra. Připomínky k analytické části je vhodnější uplatňovat písemnou formou X k návrhové části raději na jednáních. Zapojit okruh hlavních aktérů, kteří mají zájem podílet se nejen na formulaci, ale i na realizaci. Rezervy v zapojení podnikatelského a neziskového sektoru. Důsledné metodické vedení aktérů, aby jejich připomínky byly relevantní. Političtí reprezentanti kraje se z vlastní iniciativy zapojují velmi málo x politické priority potom interpretují a na základě „signálů“ ovlivňují úředníci (střet politického a úřednického přístupu k rozvoji). Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 13
Možnosti zapojování veřejnosti do strategického plánování PS Vytvoření různých typů pracovních skupin (koordinační, tematické…), které budou složeny z různých aktérů. PS by se měly setkat v průběhu tvorby koncepčního dokumentu minimálně 3x Nutnost aktivní komunikace se členy i mimo samotná setkání PS Průběh PS by měl řídit moderátor Jednání PS musí mít předem daný scénář a časový rozsah PS by měly mít adresný seznam členů, který by se neměl měnit Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 14
Možnosti zapojování veřejnosti do strategického plánování WEB Internetové aplikace obce, která bude zaměřena na strategické plánování pro zveřejňování dílčích částí dokumentu a pro zajištění přímého vyjádření veřejnosti (http://vyzva.partnerstvi-jmk.cz) (např. http://vyzva.partnerstvi-jmk.cz) Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 15
Další možnosti zapojování veřejnosti do strategického plánování Informování veřejnosti prostřednictvím tisku Tiskové konference a širší medializace Veřejné projednání např. finální verze daného dokumentu Sociální sítě … Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 16
Regionální rozvoj a praxe
Způsoby komunikace v rámci tvorby strategického dokumentu Osobní setkání – za účelem projednávání rozhodujících kroků a výsledků „Papírová“ komunikace – za účelem zjištění názorů (dotazníky, ankety…) od cílové skupiny aktérů E-mailová komunikace – za účelem výměny informací a připomínkovacího řízení k dílčím částem dokumentu Webová podpora – za účelem zveřejňování dílčích částí dokumentu a informací, které budou souviset s organizací jeho naplňování Veřejné projednání – za účelem představení a propagace dokumentu a jeho následného schválení Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 18
Neobvyklé způsoby pro vtažení veřejnosti do procesu strategického plánování Mapování oblasti dětskýma očima Oblíbená místa / Nedotknutelná místa Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 19
Neobvyklé způsoby pro vtažení veřejnosti do procesu strategického plánování Okružní cesty – inspirace dobrou a špatnou praxí Mapování činnosti v daném území – monitoring Plánovací víkend Otevřený dům … Ti, kdo se zapojují „proto, že byli osloveni“ mívají spíše formální či okrajové připomínky. 20
Děkuji za pozornost a toto už je opravdu úplný 21