Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE AUTOR: MGR. JANA ZELINKOVÁ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_01_VEŘEJNÝ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Co je právní řád a jeho historie Kdo může v ČR vydávat právní akty Právní odvětví ČR Soudy.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice - Spořilov AUTOR: Hana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_VÝCHOVA K OBČANSTVÍ _18.MOC SOUDNÍ TEMA: MOC SOUDNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
VY_32_INOVACE_08/3/8 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Právo v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ Úvod do práva.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_ZV_3_KRE_19_SPRAVNI_PRAVO.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
TEST 7. POLITOLOGIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_ INOVACE_16-19
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název vzdělávacího materiálu
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291
Název projektu: Moderní škola
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
Moc ve státě VY_32_INOVACE_03-44 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.05_Opakovací testík.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost (Výchova k občanství)
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Transkript prezentace:

Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo výzvy: 34 Předmět: Občanská výchova Ročník: 3 Tematická oblast: OV3 Anotace: Tento materiál slouží k výuce a opakování učiva pro žáky, kteří byli v souladu s § 9 vyhlášky číslo 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí,žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění, zařazeni do třídy odborného učiliště, kde se vzdělávají dle ŠVP v oborech 65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby, 66-51-E/01 Prodavačské práce a 75-41-E/01 Pečovatelské služby. Autor: Mgr. Marcela VLASATÍKOVÁ Období vytvoření: Srpen 2013

Téma: Člověk v demokratickém státě 3. Ústava České republiky

Co je to Ústava České republiky? Od kdy platí? Nejvyšší zákon republiky. Současná Ústava ČR platí od 1. 1. 1993.

Kolik má hlav a článků? Je v ní 8 hlav, obsahují 113 článků.

Co obsahuje Ústava ČR? Určuje název a charakter státu , státní symboly. Jako nejvyšší zákon státu stanoví formu a organizaci veřejné moci a územní samosprávu. Obsahuje práva, povinnosti a svobody občanů. Je základem pro zákony a právní řád.

Jak je v ní charakterizována Česká republika? Česká republika je demokratický právní stát.  

Jak se dělí podle Ústavy ČR státní moc? Moc v ČR se dělí na ZÁKONODÁRNOU MOC– parlament VÝKONNOU MOC– vláda, prezident SOUDNÍ MOC– soudy

Moc v České republice ZÁKONODÁRNÁ MOC VÝKONNÁ MOC SOUDNÍ MOC

Proč se dělí státní moc na tři díly? Je to ochrana před soustředění moci v jedněch rukou – zneužití moci. (tak tomu bývá za vlády totalitních režimů)

Co vše kolem parlamentu, vlády a soudů vymezuje naše Ústava? Parlament – ústava vymezuje pravomoci a odpovědnost představitelů. Stanoví počet komor a v nich počet poslanců. Vláda – stanoví ministerstva, pravomoci a odpovědnost představitelů vlády. Soudy – popisuje soustavu soudů.

O kterých dalších důležitých úřadech se Ústava ČR zmiňuje? Další úřady Nejvyšší kontrolní úřad Česká národní banka.

Dává Ústava ČR občanům právo spolurozhodovat o svých záležitostech v místě bydliště? Obce spravují volení zástupci občanů Dbají na zájmy a připomínky občanů Radnice v Holešově

Jak jsou v Ústavě ČR zabezpečena práva, povinnosti a svobody občanů? Obyvatelé se cítí bezpečně, mají zákony a policii. Nemusí sami pátrat po vinících a trestat je. Všechna ministerstva se starají o záležitosti občanů. energii, průmysl, zdravotnictví, školství, ochranu životního prostředí, pomoc v době neštěstí. Máme armádu - obrana státu, diplomatická jednání. Stát se stará o silnou měnu a bankovnictví Dává moc lidem z obcí a měst spolurozhodovat. Radnice dbá na zájmy a připomínky občanů.

Která součást ústavy pojednává o ochraně lidských práv? Součástí ÚSTAVY ČR je i Listina lidských práv a svobod.  

Listina lidských práv a svobod. Porušování Listiny ve světě i u nás Svoboda náboženství Svoboda slova Ponižování Pomoc v hmotné nouzi Týrání

ÚSTAVA Jak se nazývá nejvyšší zákon republiky? Nazývá se ÚSTAVA ČR. Jsou zde zakotvena lidská práva? Ano. Lidská práva jsou uznávána a chráněna. Co to je Ústava ČR? Od kdy platí ta současná? Nejvyšší zákon republiky. Současná Ústava ČR platí od 1. 1. 1993. Jak je v ní charakterizována Česká republika? Jako demokratický právní stát. Jak se dělí podle Ústavy ČR státní moc? Moc v ČR se dělí na ZÁKONODÁRNOU – parlament, VÝKONNOU – vláda, prezident SOUDNÍ – soudy Proč se dělí státní moc na 3 díly? Je to ochrana před soustředění moci v jedněch rukou – zneužití moci. (tak tomu bývá za totality) Co vše kolem parlamentu, vlády a soudů vymezuje naše ústava? Parlament – ústava vymezuje pravomoci a odpovědnost představitelů. Stanoví počet komor a v nich počet poslanců. Vláda – stanoví ministerstva, pravomoci a odpovědnost představitelů vlády. Soudy – popisuje soustavu soudů. Další úřady - Nejvyšší kontrolní úřad, Česká národní banka. Kolik má hlav a článků? Je v ní 8 hlav, obsahují 113 článků. Jsou zde zmíněny i státní symboly? Ano. Jejich používání upravuje zákon. Která součást ústavy pojednává o lidských právech? Součástí ÚSTAVY ČR je i Listina lidských práv a svobod.

Použitá literatura a zdroje PaeDr. Hana Kovaříková, Občanská výchova III/pro odborná učiliště, Praha: Septima, s.r.o., 2006 Sokol J. a kol. , Občanské minimum, Praha: ÚIV, 20002 Emmert F. a kol., Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2004 Ústava České republiky, 1/1993 Sb. Zákon České národní rady č. 3/1993 Sb. O státních symbolech ČR Zákon 213/2006 Sb., kterým se mění zákon 352/2001 Sb. O užívání státních symbolů České republiky a o změně některých zákonů Zákon č. 200 o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů Zákon č. 40/1993Sb. České národní rady o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky Zákon Č. 253/2006 Sb., kterým se mění zákon Č. 141/1961 Sb. O trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. http://www.hrad.cz/cz/stat_symboly Platné zákony a vyhlášky lze najít na internetové adrese: http://www/aspi.cz ( ASPI = Automatizovaný systém právních informací)

Adresy www.bing.com/images/search?q=Mapa+čr&qs=n&form=Q http://www.bing.com/images/search?q=%C5%99eka+morava&qs=n&form=QBIR&pq=%C5%99eka+morava&sc=0-2&sp=-1&sk= www.bing.com/images/search?q=Parlament+ČR&qs=n&form=QBIR&pq=parlament+čr&sc=0-10&sp=-1&sk=#view=detail&id=865A3B4E841D 82D65CFF35EE497A4A62EB9E00C2&selectedIndex=1 dokumenty.holesov.cz/files/image/news_cs/248/big/dc0ce29d3972030b4f100a8eb411476b.jpg