Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

Státní úřad pro jadernou bezpečnost Odborný seminář pro intervenční radiology Praha, ILF, 13. – Ing.Karla Petrová.
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněné úřední.
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Dokumentace k zajištění BOZP
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Nástroje územního plánování
PRACOVNÍ REHABILITACE Osob se zdravotním postižením (§69 násl. Zák.č.435/2004 Sb.)
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
RLZ - Personalistika Romana Pavelková Skalský Dvůr
Požadavky na žádost k ověřování nových poznatků anebo při posuzování metod dosud nezavedených v klinické praxi,které jsou spojeny s ozářením.
VÝKON STÁTNÍHO POŽÁRNÍHO DOZORU
Organizační členění ÚO
Systém managementu jakosti
Právo na informace Tereza Danielisová,
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Průřezové problémové okruhy ke zkoušce
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Dokumentace k zajištění BOZP
HACCP.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Název opory – Řízení BOZP, instituce BOZP, jejich místo, úloha a pravomoci Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
1 prezentuje : Mgr. Helena Adamcová vedoucí odboru zprostředkování a poradenství Úřad práce v Liberci Postup resortu práce a sociálních věcí v oblasti.
Klinické audity a jejich smysl Vlastimil Polko Miloš Glatzner Zdeněk Kuběna Oddělení radiologické fyziky Masarykův onkologický ústav.
Zkušenosti se zaváděním vyhlášky MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb do praxe plk.Ing. Rudolf Kaiser plk.Ing. Rudolf Kaiser.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Účelová neinvestiční dotace z rozpočtu MV – GŘ HZS ČR na výdaje jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Technické prostředky v požární ochraně Řád technické služby.
Nový atomový zákon a prováděcí předpisy
Používání veterinárních rentgenových zařízení podle zákona č
Ústí nad Labem 4/2009 Ing. Jaromír Vachta
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon REGISTRACE
Nový atomový zákon a prováděcí předpisy
Nový atomový zákon vyhláška o radiační ochraně specifika pro NM
Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon
Systém managementu jakosti
změny zkoušky zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ)
Seminář pro držitele povolení (osobní dozimetrie)
Interní předpisy hotelu
Poznatky z kontrol agentur práce
změny zkoušky zvláštní odborné způsobilosti (ZOZ)
Správa sociálního zabezpečení
Novela zákona o místních poplatcích
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
ÚZEMNĚ ANALYTICKÉ PODKLADY (ÚAP)
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Požární prevence v bytových domech
Kontrola prací s cytostatiky
Novinky v předškolním vzdělávání
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Působnost Státní úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) při ověřování nových postupů, při klinickém hodnocení (KH) požadavky na žádost oprávněná úřední.
Činnost zvláštně důležitá z hlediska radiační ochrany (RO)
Transkript prezentace:

Zákon č. 263/2016 Sb., atomový zákon Ing. J.Nožičková Seminář NM, 5.12.2016

Přechod stávajících povolení na novou legislativu Žádost o povolení Cíl prezentace Přechod stávajících povolení na novou legislativu Žádost o povolení Dokumentace Povinnosti DP RO pracovníků Radiační mimořádné události

Přechod na novou legislativu § 229 (1) osoby, které vykonávají činnosti podle SAZ se považují za držitele povolení podle NAZ jsou povinny přizpůsobit své právní poměry tomuto zákonu do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona (činnosti v rámci expozičních situací) § 229 (3) byla-li povolení vydána na dobu určitou, platí po dobu, na kterou byla vydána, nejdéle však na dobu 10 let, byla-li povolení na dobu neurčitou, pozbývají platnosti uplynutím 10 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona § 229 (4) rozhodnutí o schválení dokumentace platí po dobu platnosti povolení , k němuž se dokumentace vztahuje rozhodnutí o schválení změn dokumentace pozbývají platnosti společně s rozhodnutím o schválení dokumentace, která byla změněna.

§ 231 (4) Systém jakosti zavedený podle SAZ se považuje za systém řízení podle NAZ. Osoba, která zavedla systém jakosti a která je podle tohoto zákona povinna zavést systém řízení, je povinna jej uvést do souladu s požadavky na systém řízení stanovenými NAZ do 3 let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona. § 231 (5) Program zabezpečování jakosti schválený podle SAZ pro činnosti, pro které NAZ zákon požaduje program systému řízení, se považuje za program systému řízení podle tohoto zákona § 231 (6) Program zabezpečování jakosti schválený podle SAZ pro činnosti v rámci expozičních situací, pro které tento zákon požaduje program zajištění radiační ochrany, se považuje za program zajištění radiační ochrany podle NAZ. § 232 (1) Sledovaná a kontrolovaná pásma, která byla vymezena podle SAZ se považují za sledovaná a kontrolovaná pásma podle NAZ. Osoba vymezující sledované nebo kontrolované pásmo je musí uvést do souladu s požadavky tohoto zákona do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.

§ 232 (6) Řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti NAZ se dokončí se posuzují podle SAZ (práva a povinnosti s ním související) § 233 (1) Kontrola zahájená přede dnem nabytí účinnosti NAZ se dokončí podle dosavadních právních předpisů.

§ 9 (2) Povolení k vykonávání činností v rámci expozičních situací b) provoz pracoviště III. kategorie nebo pracoviště IV. kategorie, c) provedení rekonstrukce nebo jiných změn ovlivňujících radiační ochranu, monitorování radiační situace a zvládání radiační mimořádné události pracoviště III. kategorie d) jednotlivé etapy vyřazování z provozu pracoviště III. kategorie a pracoviště IV. kategorie, f) bod. 7. používání zdroje ionizujícího záření Na dobu neurčitou, kromě bodu d) (10 let) § 11 (a) Ohlášení používání schváleného typu drobného ZIZ

§ 16 Žádost o povolení (změny) Odborná způsobilost (SŠ, praxe 3 roky) Dokumentace - většina dokumentace neschvalovaná (schval. pouze některá pro pracoviště III. a IV.kat.) Režim neschvalované dokumentace Povinnost ohlašovat změny 30 dní před začátkem plánovaného používání (resp. 72 hodin) Pokud nevyhovuje (nesoulad s NAZ, dobré praxe, skutečným stavem) – SÚJB vyzve k odstranění nedostatků a stanoví přiměřenou lhůtu k odstranění, DP nesmí podle ní postupovat

Dokumentace pro povolovanou činnost (příloha NAZ) Postupy optimalizace RO Přehled pracovníků, kteří budou vykonávat činnosti zvl. důl. z hlediska RO PM Analýza a hodnocení RMU při nakládání se ZIZ VHP na pracovišti II. a III. kat. Program zajištění RO, nejde-li o používání na prac. III.kat. Program systému řízení – prac. III. kategorie Plán zabezpečení radionuklidového zdroje 1. až 3. kategorie zabezpečení

Obsah dokumentace - v prováděcím PP Program zajištění RO – obecně + ORZ + LO §29 (1) a) Systém řízení K zajišťování a zvyšování úrovně jaderné bezpečnosti, radiační ochrany, technické bezpečnosti, monitorování radiační situace, zvládání radiační mimořádné události a zabezpečení musí být zaveden a udržován systém řízení držitelem povolení podle § 9 odst. 2 písm. f) bod 7, provozuje-li pracoviště III. kategorie Procesy a činnosti, odstupňovaný přístup,…. Obsah dokumentace - PP

Povinnosti DP § 69 (1) a) DP k nakládání se ZIZ je povinen provádět jednou ročně hodnocení způsobu zajištění radiační ochrany vykonávané činnosti a hodnocení zaslat Úřadu do 30. dubna následujícího kalendářního roku Rozsah a způsob hodnocení v PP Musí být schváleno DP nebo statutárním orgánem

Hodnocení způsobu zajištění RO zahrnuje popis posouzení optimalizace radiační ochrany na základě výsledků osobního monitorování nebo monitorování pracoviště, přehled a rozbor odchylek od běžného provozu a překročení monitorovacích úrovní nebo dávkových optimalizačních mezí a přijatých opatření, přehled plnění povinností držitele povolení, a to zajišťování pracovnělékařských služeb radiačním pracovníkům, vzdělávání radiačních pracovníků a ověřování způsobilosti radiačních pracovníků k bezpečnému výkonu radiační činnosti, hodnocení stavu zdroje ionizujícího záření na základě výsledků prováděných zkoušek, posouzení zabezpečení zdroje ionizujícího záření, hodnocení provedené inventurní kontroly uzavřených radionuklidových zdrojů, posouzení vybavenosti ochrannými prostředky a pomůckami, přehled a rozbor radiologických událostí a případů, kdy k radiologické události mohlo dojít, pokud by nebyly příčiny včas zjištěny a odstraněny, hodnocení bilance spotřebované aktivity otevřených radionuklidových zdrojů, přehled revizí místních diagnostických referenčních úrovní a popis hodnocení uskutečněného havarijního cvičení.

Zvláštní povinnosti DP § 90 (1) Držitel povolení, který má v držbě radionuklidový zdroj, pro který již nemá další využití, je povinen jej předat neprodleně jeho dodavateli, uznanému skladu, držiteli povolení k nakládání s radioaktivním odpadem nebo jinému oprávněnému uživateli. (3) Držitel povolení, který má v držbě jednoduchý nebo významný radionuklidový zdroj, jehož využití nepředpokládá po dobu delší než 12 měsíců, je povinen jej předat na své náklady ke skladování do uznaného skladu.

Optimalizace RO, monitorování § 66 (4) Povinnost stanovení DOM v programu monitorování (pro příslušný ZIZ) § 78 odst. d) povinnost stanovit monitorovací úrovně povinnost zajistit osobní monitorování RP pro vstup fyzické osoby (neRP) do KP nebo SP musí být stanoveny operativní hodnoty pro zajištění nepřekročení DOM pro obyvatele

Osobní monitorování RP kat. B je zajištěno osobním dozimetrem, výpočtem osobních dávek radiačního pracovníka z údajů o monitorování pracoviště, na kterém vykonává pracovní činnosti, a sledování doby pobytu na tomto pracovišti, nebo vybavením jednoho nebo více radiačních pracovníků kategorie B vykonávajících stejnou pracovní činnost na stejném pracovišti osobním dozimetrem a přiřazením osobní dávky získané jeho vyhodnocením ostatním radiačním pracovníkům bez osobního dozimetru na tomto pracovišti. Výsledky hodnocení osobních dávek radiačního pracovníka kategorie B musí být použity k prokázání správnosti zařazení radiačního pracovníka do kategorie a stálosti podmínek ozáření na pracovišti.

Radiační ochrana pracovníků § 60 (1) e) externím pracovníkem je radiační pracovník, který není zaměstnán provozovatelem sledovaného nebo kontrolovaného pásma, ale vykonává v tomto pásmu pracovní činnost, včetně žáka nebo studenta § 79 (2) c) Zajistit v plném rozsahu radiační ochranu externího pracovníka je povinen a) zaměstnavatel externího pracovníka, který je držitelem povolení, b) externí pracovník sám, je-li držitelem povolení nebo c) provozovatel sledovaného nebo kontrolovaného pásma, ve kterém externí pracovník vykonává práci, pokud zaměstnavatel externího pracovníka nebo externí pracovník sám není držitelem povolení § 79 (6),(7) - povinnosti

Zvládání radiační mimořádné události § 153 (2) kategorie RMU (pro účely odstupňované připravenosti k odezvě) RMU prvního stupně Radiační nehoda (kategorie ohrožení A – E) Radiační havárie (kategorie ohrožení A - E) §§ 154 – 157 Analýza a hodnocení RMU, připravenost k odezvě na RMU, zajištění připravenosti k odezvě na RMU, odezva na RMU Vyhláška č. 359/2016 Sb., o podrobnostech k zajištění zvládání radiační mimořádné události VHP a zásahové instrukce – aktualizace 1x/4 roky Pracoviště s KP – ověřování funkčnosti technických prostředků 1x/12 měsíců)

Děkuji za pozornost