e-Sbírka a e-Legislativa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní elektronický nástroj (NEN)
Advertisements

Úřad vlády České republiky Modernizace elektronických knihoven Informačního systému ODok Úřadu vlády Úřad vlády České republiky.
Přístupnost jako komplexní problematika eGovernmentu Michal Rada Iniciativa informatiky pro občany.
Přístupnost informací Michal Rada Seminář Podvýboru ISVS v PSP
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Správní právo Pojem správního práva.
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Rezortní interní protikorupční program Ministerstva obrany.
Základní registry veřejné správy
Legislativa a dokumenty Informační systémy ve státní správě a samosprávě.
Analýza dopadu zákona č. 300/2008 Sb. do území JUDr. Kateřina Černá Ing. Václav Koudele.
Realizace projektu - ČR Centrum pro regionální rozvoj.
Základní registr obyvatel
Nový zákon o ochraně ovzduší. Schválen Poslaneckou sněmovnou ČR dne 10. února 2012 Projednán Senátem ČR dne 15. března 2012 a vrácen Poslanecké sněmovně.
Odbor veřejné správy a eGovernmentu v roce 2013
Legislativní proces J.Kožiak.
Legislativní záměry v oblasti e-Governmentu Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Ing. Jaroslav Krupka předseda podvýboru pro VS a IS.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Elektronická publikace Vydavatel: Triada, spol. s r.o. SOLÓN informační systém o veřejné správě Ing. Barbora Mertová.
Téměř sto miliard korun pro konkurenceschopné české podniky Praha Národní dům Na Smíchově 3. října 2006 Nové přístupy implementačních agentur k žadatelům.
Návrh zákona o elektronických úkonech, osobních číslech a autorizované konverzi dokumentů Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Vladimír Smejkal Legislativní.
Právo na informace Tereza Danielisová,
? Územní (prostorové) plánování ÚP
Elektronická publikace
Registry veřejné správy Koncepce a legislativní zabezpečení Konference ISSS března 2001 Hradec Králové Ing. Ebbo Petrikovits Úřad pro veřejné.
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
EGovernment Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica 1 Datum: Aktuální informace k zavádění eGovernmentu Zpracoval: Ing. Tomáš Vašica Dne:
Příprava zákona o elektronických komunikacích Jaromír Šiška, CSc. náměstek ministra - ředitel sekce elektronických komunikací a poštovních služeb Konference.
Novela zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím Mgr. David Kotris ISSS 2005 Hradec Králové
ISSS 2003 Koncept využitelných stávajících datových zdrojů pro Portál veřejné správy ISSS 2003 Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor informatiky Václav Koudele.
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
JEDEN CÍL, SPOLEČNÁ CESTA Ministerstvo vnitra České republiky Příspěvek Ministerstva vnitra k informatizaci územních samospráv Ing. Tomáš Holenda ředitel.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Portál veřejné správy © 2002 IBM Corporation ISSS 2003 Portál veřejné správy portal.gov.cz Ing. Dana Bérová
Evropská občanská iniciativa
ISSS 2003 PORTÁL VEŘEJNÉ SPRÁVY Ing. Dana Bérová Ministerstvo informatiky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
182. Žofínské fórum Co přinese nově chystaná legislativa z Ministerstva pro místní rozvoj? 8. září 2015 Ing. Miloslav Mašek, CSc. generální ředitel.
Interaktivní personální portál
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Elektronizace veřejné správy eGovernment 20. duben 2009, 10 min. nové zákony, povinnosti a možnosti pro obce CzechPOINT, datové schránky, spisová služba.
NOVINKY V ZÁKONĚ O PŘESTUPCÍCH Změny k
Koncepce rozvoje eGovernmentu Strategický rámec Mgr. Bohdan Urban Chomutov,
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa Moderní systém pro přístup k právu a pro jeho tvorbu 12. června 2013 seminář Osvěta Aleš Gola odbor legislativy a koordinace.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Krajský úřad Jihomoravsk ého kraj e odbor územního plánování a stavebního řádu 20. března 2012 Výzva č. 08 k předkládání žádosti o finanční podporu v rámci.
O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK
Biomedicíncký výzkum s podporou evropských zdrojů v nemocnicích 2012 Perspektivy elektronizace ve zdravotnictví v ČR 12. dubna 2012.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin Workshop – ČASP, PK – Ing.
Certifikace informačních systémů veřejné správy (ISVS) ve smyslu zákona č. 365/2000 Sb. - atest-
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly Transpoziční novela zákona o svobodném přístupu k informacím Mgr. et Mgr. Tomáš Jirovec odbor veřejné.
PREZENTUJÍCÍ Registry ve veřejné správě Mgr. David Marek
Nová koncepce systému odměňování za výkon funkce členů zastupitelstev ÚSC Ing. Tomáš Pösl Vedoucí oddělení kontroly Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly.
Vodohospodářské aktuality
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Nový zákon o ochraně ovzduší
Důvodová zpráva a RIA 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Legislativní pravidla vlády II - věcný záměr, návrh zákona
Obecně k legislativě 18. října 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Projekt e-Sbírka a e-Legislativa snazší přístup k právu a k informacím o jeho změnách pro podnikatele JUDr. Vít Šťastný a Mgr. Aleš Gola Ministerstvo.
Transkript prezentace:

e-Sbírka a e-Legislativa Projekt e-Sbírka a e-Legislativa je prioritou vlády i Ministerstva vnitra. Náleží do širšího rámce strategických cílů vlády v oblasti eGovernmentu, zvyšování konkurenceschopnosti České republiky, demokratizace výkonu veřejné moci a boje proti korupci. Jeho cílem je vyšší dostupnost a srozumitelnost práva ČR a jeho kvalitnější a efektivnější tvorba. moderní publikace a tvorba práva

Důvody realizace projektu Rapidní nárůst objemu práva, frekvence jeho změn a propojení práva ČR s právem EU. Ve většině zemí EU se právní předpisy vyhlašují v závazné elektronické podobě. Občané mají současně bezplatně k dispozici úplné texty právních předpisů zobrazující jejich minulá či aktuální změní. Tvůrci práva pracují obvykle s moderními a specializovanými nástroji tvorby práva, které legislativní práci usnadňují a zároveň zkvalitňují. Elektronizaci právních informací v rámci zemí EU následuje intenzivní mezinárodní spolupráce. EU a jednotlivé členské státy propojují navzájem své systémy, zpřístupňují svým občanům právo EU a usnadňují spolupráci při jeho tvorbě. Na nevyhovující situaci upozornil již v roce 2006 i Ústavní soud, který konstatoval, že bez takových nástrojů není orientace v platném právu možná. Stát má podle Ústavního soudu povinnost poskytnout nástroje, které umožní orientaci v právním řádu. Současně musí zajistit takové nástroje a postupy tvorby práva, aby jejich výsledkem bylo dobré právo, tj. právo bezrozporné, pojmově konzistentní a ve srozumitelné podobě.

Principy a cíle – e-Sbírka Dostupné právo právně závazné v elektronické i listinné podobě platná i minulá úplná znění - ověřená a bezplatná přístupné v elektronické podobě na úřadech územních samospráv přístupné pro osoby se zrakovým postižením Srozumitelné právo právně závazné úplné znění právního předpisu text spojený s odůvodněním, metodikou a právem EU Projekt v části e-Sbírky usiluje o nástroje, které informace o platném právu učiní dostupnějšími. Právní předpisy budou vyhlašovány v snadno dostupné elektronické podobě. Zároveň bude těm, kteří preferují listinnou verzi dokumentů, zachována možnost seznamovat se se závaznou podobou právního předpisu v listinné podobě. Občané získají bezplatný přístup k databázi ověřených platných i minulých úplných znění právních předpisů. Závazná elektronická verze právních předpisů, stejně jako celý systém e-Sbírka, budou pro adresáty práva dostupné bezplatně 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Vedle zlepšení dostupnosti je nezbytné zajistit, aby nástroje a podoba zveřejňovaného práva byly pro adresáta práva srozumitelnější. Z tohoto důvodu se součástí závazného znění předpisu stane i jeho přehledný platný konsolidovaný text (úplné znění), takže adresátu práva bude zřejmé, jaká práva má a jaké povinnosti jej zavazují k okamžiku vyhlášení právního předpisu. Text právního předpisu bude současně v e-Sbírce spojen s odůvodněním jeho tvůrců, procesem jeho projednání, existující metodikou jednotlivých ministerstev a ústředních správních úřadů a souvisejícími předpisy Evropské unie.

Systém e-Sbírka poskytne moderní přehledné rozhraní, které bude založeno na snadném a přesném vyhledávání spolu s dynamickou nápovědou při zadávání vyhledávané fráze. To umožní tezaurus českého právního řádu (CzechVoc) a právního řádu Evropské unie (EuroVoc).

V detailním náhledu na vyhledaný předpis získá uživatel informaci o všech podstatných údajích a vazbách dokumentu. Bude informován o právní závaznosti toho kterého znění, zda se jedná o znění vyhlášené, nebo informativní znění účinné ke zvolenému datu atd. Výsledky bude možné dále filtrovat podle přednastavených nebo vlastních kritérií.

Zobrazení úplných znění právních předpisů a rozdílů mezi časovými verzemi velmi významně usnadní občanovi orientaci ve změnách předpisů. To, co by dříve znamenalo projít desítky či stovky dokumentů nebo platit předplatné právního informačního systému, získá pomocí několika kliknutí. Současně bude mít přístup k souvisejícím dokumentům – jednak ke zmocňujícím či prováděcím předpisům, jednak k metodickým a výkladovým dokumentům ústřední státní správy.

V neposlední řadě si uživatel bude moci systém e-Sbírka přizpůsobit podle svých požadavků a preferencí. Bude moci nastavit, na jaké změny má být upozorňován, účastnit se veřejných připomínkových řízení k právním předpisům, a vyměňovat si s ostatními uživateli informace o právní úpravě. Podnikatelé jistě uvítají možnost být informováni o návrzích změn či nových právních předpisech v oblasti, ve kterých podnikají.

Principy a cíle – e-Legislativa Kvalitnější tvorba práva tvorba právního předpisu v úplném znění – přehlednější a systematičtější tvorba práva v jeho „přirozené podobě“ tvorba v kontextu práva EU, terminologie právního řádu (CzechVoc) využití šablon a automatických kontrolních mechanizmů Naplnění požadavku Ústavního soudu na „kvalitní právo“ vyžaduje realizaci těchto opatření: V současné době neposkytuje text novely právního předpisu v podobě jednotlivých novelizačních bodů uspokojivý a srozumitelný přehled o navrhovaných změnách právního předpisu. Úplné znění právního předpisu se proto stane nedílnou a povinnou součástí jeho textu. Nově tak bude každá novela obsahovat kromě novelizačních bodů také přehledné, právně závazné úplné znění právního předpisu s vyznačením přijatých změn. To jednak zpřehlední legislativní práci, jednak umožní, aby takové znění bylo později vyhlášeno jako právně závazné. Dále bude nezbytné, aby se k tvorbě právních předpisů využíval pouze systém e-Legislativa. Zajistíme tak, že autoři budou mít vždy k dispozici jako výchozí texty ověřená úplná znění právních předpisů, tvorba bude probíhat pod dohledem kontrolních mechanizmů e-Legislativy a nebude docházet ke zbytečným legislativně technickým chybám. Systém e-Legislativa poskytne moderní nástroj, který umožní tvorbu právního předpisu v úplném znění a ve všech souvislostech.

e-Legislativa Demonstrace e-Legislativy, stará podoba novely tvořená pomocí manuálního psaní novelizačních bodů vs. nová podoba založená na editaci úplného znění a na práci v snadno dostupných souvislostech právního řádu ČR i EU.

Tvorba právního předpisu probíhá v konsolidovaném znění. Vidíme staré znění ustanovení označené červeně a jeho nové znění jako neoznačený text. Vidíme též, že zpracovatel má navrženy 2 verze ustanovení (interní konzultace). Tyto dvě verze se od sebe liší pokusem o upřesnění, které představuje zeleně zvýrazněné slovo „každém“. Autor předpisu volí verzi 1 a přechází ke generování novely. Další funkcionality – záložky na fragmentech.

Pro kontrolu jsme nechali zobrazit pojmy CzechVoc obsažené v textu ustanovení. Rozhodli jsme si ověřit pojem „právnická osoba“. CzechVoc zobrazí legální definici pojmu, včetně odkazu na její zdroj. V budoucnu bude CzechVoc více výkladovým slovníkem a jako takový bude pomocníkem při tvorbě i při výkladu právního předpisu.

Zde je ukázáno generování novelizačního bodu Zde je ukázáno generování novelizačního bodu. Logika práce v e-Legislativě obrací stávající podobu práce – primární je změna úplného znění textu zákona, kterou pak nástroje e-Legislativy za spoluúčasti autora převádějí do podoby novelizačních bodů. V tomto případě autor vzhledem k rozsahu změn volí prvou variantu, která v novelizačním bodu obsáhne novou verzi ustanovení.

Autor si od této chvíle může navrženou změnu může vizualizovat v textu novely jako finalizovaný novelizační bod. Jak novelizační bod, tak konsolidované znění budou součástí právně závazné podoby právního předpisu.

A současně jako konsolidované znění novelizovaného ustanovení tak, jak se objeví v právně závazné podobě právního předpisu.

e-Legislativa usnadní i legislativní řešení velmi problematických uzlových bodů legislativního procesu, jakými je předkládání a projednání pozměňovacích návrhů. Demonstrujeme konflikt mezi dvěma pozměňovacími návrhy. Senátor A.B. vizualizuje, co Senátor C.D. vlastně navrhuje. Systém zobrazuje (a odlišuje) alternativní návrhy obou pánů senátorů a ukazuje barevnou formou rozdíly mezi nimi a navrhovaným textem. Senátor C.D navrhuje, aby bylo zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodování o návratných finančních výpomocech až od 200 000 Kč. Současně si přeje, aby zastupitelstvu nebylo vyhrazeno rozhodovat o dotacích, ale pouze o nevratných finančních výpomocích.

Principy a cíle – e-Legislativa Efektivní legislativní proces text spojený s odůvodněním, metodikou a právem EU plně elektronický legislativní proces Naplnění požadavku Ústavního soudu na „kvalitní právo“ vyžaduje realizaci těchto opatření: Systém e-Legislativa pokryje celý legislativní proces od samého počátku a až po předání schváleného právního předpisu k vyhlášení v e-Sbírce. V oběhu legislativních návrhů bude e-Legislativa spolupracovat se systémy Úřadu vlády, Poslanecké sněmovny a Senátu. e-Legislativa bude pracovat s ověřenými texty z e-Sbírky, poskytne šablony právních předpisů, upozorní na chyby, souvislosti a jiné navrhované změny, poskytne přehled o zákonných definicích dotčených pojmů a zpřístupní existující metodické dokumenty.

eLegislativa, eŠablona a e-Sbírka Bude budována na základě specifických potřeb jednotlivých uživatelů a účastníků legislativního procesu Při tvorbě právního předpisu umožní práci online/offline Mobilní verze portálu e-Legislativa pro nahlížení do eSbírky. Reflektujeme existenci moderních technologií a specifické požadavky a limity pro práci v legislativním procesu základní verze nástrojů pro počítač mobilní verze pro sledování probíhajících jednání, jejich dopadů na text zákona, schvalování předložení pozměňovacích návrhů

Řešení projektu e-Sbírka a e-Legislativa Kombinace technických a legislativních opatření Návrh právní úpravy Zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv schválen a vyhlášen jako zákon č. 222/2016 Sb. Změnový zákon je projednáván Senátem (tisk 276) Systém e-Sbírka a e-Legislativa ověřená databáze informací o platném a minulém právu ČR a EU moderní elektronické nástroje pro přístup k právu a tvorbu, projednání a vyhlašování práva v úplném znění spojené řešení oblasti tvorby a vyhlašování práva Realizace projektu, zejména zavedení úplného znění jako právně závazného zdroje informace o textu právního předpisu a nové postupy tvorby práva si vyžádají kombinaci legislativních a technických opatření.   Legislativní část projektu tvoří návrh zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a o tvorbě právních předpisů vyhlašovaných ve Sbírce zákonů a mezinárodních smluv a vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv. Cílem obou návrhů je provedení nezbytných změn právního řádu souvisejících se zásadní modernizací a elektronizací tvorby a vyhlašování právních předpisů, a to při zachování základních principů, kterými se tvorba a vyhlašování právních předpisů řídí v současnosti. Zákon o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv Parlament schválil v červnu 2016 a byl 14. července 2016 vyhlášen jako zákon č. 222/2016 Sb. Změnový zákon je nyní projednáván Senátem Parlamentu České republiky jako tisk 276. Aktualizované řešení využívá možnosti právní informatiky k vytvoření ověřené a strukturované datové báze informací o právních předpisech a sofistikovaných nástrojů pro přístup k právu a tvorbu, projednání a vyhlašování práva v úplném znění. Současně využíváme úspěšně realizované projekty a infrastrukturu eGovernmentu z minulého programového období (JIP-KAAS, CMS a další).

Projekt e-Sbírka a e-Legislativa Náklady – cca 482 mil. Kč s 81% kofinancováním IROP komplexní tvorba a ověření datové báze pokročilé řešení nástrojů elektronické tvorby práva Úzká spolupráce s partnery (Úřad vlády, Poslanecká sněmovna, Senát a další účastníci legislativního procesu) Využití výstupů 1. fáze projektu (2013 – 2014), aktualizace architektury Projekt e-Sbírka a e-Legislativa byl v lednu 2017 schválen k financování IROP. Projekt si vyžádá celkovou investici ve výši cca 482 mil. Kč s 81% kofinancováním IROP. K této částce je třeba poznamenat, ze jednak překlenuje absenci investic do přístupu k platnému právu a do nástrojů tvorby práva v posledních 23 letech. Současně reflektuje náročný proces tvorby a verifikace hluboce strukturované databáze právních předpisů a tvorbu moderních nástrojů elektronického legislativního procesu. Jedná se o částku stropní, přičemž očekáváme, že otevřená veřejná zakázka zajistí nejen kvalitního implementátora systému e-Sbírka a e-Legislativa, ale i její snížení. Ministerstvo vnitra na realizaci projektu úzce spolupracuje s partnery projektu, kterými jsou Úřad vlády, Poslanecká sněmovna, Senát a další účastníci legislativního procesu. Podmínky kofinancování dohodnuté mezi Ministerstvem vnitra a Ministerstvem pro místní rozvoj umožňují, aby byly práce Senátu, Poslanecké sněmovny a Úřadu vlády na propojení existujících systémů se systémem e-Legislativa též kofinancovány z prostředků Evropské unie. Projekt navazuje na práce z období 2010 – 2014, kdy byla vytvořena podrobná architektura systému. Ta byla aktualizována a zahrnuta do zadávací dokumentace projektu. Stejně tak byly využity i dokumenty tvořící součást žádosti o kofinancování projektu z IROP.

Projekt e-Sbírka a e-Legislativa Konec projektu 12/31/2019 Dodávka nástrojů systému a dat Schválení žádosti IROP 1/23/2017 8/31/2019 Schválení zákona Zahájení dodavatelské implementace 6/5/2016 11/1/2017 Jednotlivé milníky. Předpokládáme, že systém bude uveden do ostrého provozu k 1. 1. 2020, kdy současně nabude účinnosti nová právní úprava. bře čvc lis bře čvc lis bře čvc lis bře čvc lis Today 3/1/2016 Příprava veřejných zakázek 4/21/2017 4/21/2017 Veřejné zakázky 10/31/2017 11/1/2017 Dodávka systému a dat; testování a verifikace 12/31/2019 Školení a testování 8/15/2019 12/31/2019

Děkuji za Vaši pozornost a dotazy Mgr. Lukáš Horňák odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Lukas.hornak@mvcr.cz