Sociálně vyloučení jako cílová skupina terénních sociálních služeb
Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol Název a číslo materiálu: VY_52_INOVACE_4.A_2/23 Téma sady: Specifické potřeby jednotlivých klientů v sociálních službách Název: Sociálně vyloučení jako cílová skupina terénních sociálních služeb Vytvořeno: 22.2. 2013 Autor: Mgr. Kateřina Svobodová Vyučovací předmět: Sociální péče Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: charakterizuje formy sociálních služeb ve vztahu k sociální situaci a specifickým potřebám jednotlivých skupin klientů Typ interakce: Výklad Druh výukového zdroje: Klíčová slova: Sociálně vyloučený, sociálně vyloučená lokalita, terénní práce Anotace: Prezentace představuje sociálně vyloučené lokality a jednotlivé oblasti problémů jejich obyvatel. Zároveň jsou zde připojeny informace o tom, jakým činnostem by se zde měl věnovat terénní pracovník.
Sociálně vyloučené lokality Charakteristika obyvatel: dlouhodobě nezaměstnaní, pobírají dlouhodobě soc. dávky mají horší přístup k institucionální pomoci, jsou odříznuti od společnosti a společenského života. Jde o místa, kam jsou vystěhováváni nájemníci, kteří měli problémy s placením nájemného nebo jiných služeb (elektřina apod.),
Sociálně vyloučené lokality Činnosti tsp v oblasti problematiky bydlení: Udržet stávající bydlení (vyjednávání splátkových kalendářů, vyjednávání s majiteli domů, vyjednat odpuštění penále z prodlení apod). Pomoc s vyřizováním nárokových dávek, které klient nepobírá a přitom na ně má nárok Pomoc s hledáním náhradního bydlení (azylové domy, ubytovny) Poskytování rad při podpisu nájemní či podnájemní smlouvy Vyjednávání s místní správou a samosprávou Medializace problematiky (se souhlasem klienta a zaměstnavatele)
Sociálně vyloučené lokality Činnosti tsp v oblasti financí: Pracovník udržuje přehled o službách lichvářů, informuje klienty o důsledcích využití takových půjček, v případě potřeby spolupracuje s Policií ČR. Radí klientům ohledně hospodaření s příjmy tak, aby si půjčovat nemuseli (plán hospodaření) Pracovník vede klienta k odpovědnosti za placení závazků – nájemného, stravného ve škole atp. Jedná se samosprávami a vlastníky bytů o nejvhodnějších přístupech k dlužníkůmJedná s věřiteli, ať už společně s klientem nebo sám na základě pověření od klienta (žádost o odklad splácení, žádost o prodloužení doby splácení…atp.)
Sociálně vyloučené lokality Činnosti tsp v oblasti zaměstnanosti: Podpora při vyhledávání zaměstnání (psaní žádostí o práci, životopis) Podpora při vyhledávání různých kurzů, motivačních programů, rekvalifikací Doprovod při jednání na úřad práce, se zaměstnavateli apod. Poskytování informací o dopadu a rizicích nezaměstnanosti, riziku práce „načerno“. Pracovník motivuje klienty k získání a udržení zaměstnání, Pracovník vyhledává s klientem možnosti podporovaného zaměstnání Pracovník napojuje klienta na další organizace, které mu mohou pomoci získat zaměstnání
Sociálně vyloučené lokality Oblast vzdělání příčiny vzniku problémů se vzděláváním dětí: Nízká míra motivace ke vzdělávání a následnému uplatnění na trhu práce Minimální podpora vzdělávání v rámci rodiny a absence pozitivního vzoru v rodině Časté zanedbávání povinné školní docházky Nedostatečná znalost českého jazyka – používání romského etnolektu češtiny Neúspěch romských žáků při zvládání základní školy a jejich následné přeřazení do speciálních škol – to může mít mnoho příčin – např. diskriminující chování pedagoga, zařazení dítěte do tzv. „horší školy“.
Sociálně vyloučené lokality Činnosti tsp v oblasti vzdělávání: Pracovník vytváří prostor pro spolupráci školy a klienty Pracovník se snaží vyjednávat s klienty možnosti dalšího rozvoje jejich dětí, případně motivuje ke studiu samotné děti Pracovník pomáhá rodinám, ve kterých nejsou podmínky pro domácí přípravu dětí do školy – např. pomáhá dětem s přípravou na vyučování, zajišťuje dobrovolníky pro doučování Pracovník zprostředkovává klientovi kontakt s dalšími organizacemi, které realizují vzdělávání dětí, organizují pro ně volnočasové aktivity apod.
Zdroje JANOUŠKOVÁ, Klára, et al. Metodické a koordinační dovednosti v sociálních službách : Sborník studijních textů pro metodiky sociální prevence a sociální kurátory pověřené koordinační činností. Ostrava, ZSF OU : PISTOPMETIA, 2007. 349 s. ISBN 978-80-7368-229-3.