Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Finanční gramotnost Autor: Mgr.Eva Burdová Určeno pro 2. stupeň ZŠ speciální.
Advertisements

Vznik a vývoj peněz Funkce peněz Současné peníze
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada42 Anotace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky Pavel Seknička.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Národní hospodářství Měnová politika. Centrální banky půjčky panovníkovi monopol - emise oběživa „věřitel poslední instance“ dohled nad bankami provádění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Téma č. 4: Peníze a bankovní soustava Petr Musil Základy ekonomie II.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Ing. Veronika Dostálková MBA
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchod, trh Základy hospodaření.
EU_62_A_sada 2_18_M_Termínovaný vklad_Duch
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
EU_62_A_sada 2_02_M_Finanční produkty_Pol
Digitální učební materiál
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Trh peněz a finančních aktiv
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Peníze a peněžní trh Pavel Seknička.
Kód vzdělávacího materiálu:
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Ekonomika– národní hospodářství
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Digitální učební materiál
Základy účetnictví změny rozvahových položek
PENĚŽNÍ ÚSTAVY -BANKY Občanská výchova, 9.roč. Mgr. Renata Šimková.
Peníze a peněžní trh TNH 2 (S-6)
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Seminář o stavebním spoření
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
INVESTICE.
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Peníze

Funkce peněz Prostředek směny Měřítko cen, účetní jednotka Uchovatel hodnoty

Historie peněz Peníze - projev lidského jednání Nemají konkrétního objevitele Sloužily jako prostředek směny Před tím: barterová směna, nutnost „dvojí náhody“ směny Peníze vznikaly jako komoditní peníze Papírové peníze nejprve jako potvrzení o vlastnictví určitého množství komoditních peněz

Historie peněz Postupná státní monopolizace Postupné omezování směnitelnosti za zlato, zcela zrušeno 1971-73. Fiat peníze Soudobé peníze emitují centrální banky Měna Nezávislost centrální banky, důvody proč Důvěra k penězům (měně)

Komerční banky Přijímají peníze (vklady), poskytují půjčky Pokud půjčí přijaté peníze, už je nemohou vyplatit vkladateli. Požadavky vkladatelů na výplatu (výběr v hotovosti, poslání jiné osobě) menší než vklady vkladatelů => banky mohou nějakou část vkladů půjčovat. Vkladatelé nejsou schopny banky kontrolovat, musí k nim mít důvěru. Co se stane, když ji ztratí? Run na banku. Morální hazard bank.

Jak předcházet runům na banku Pravidla pro vznik a existenci bank Povinná míra minimálních rezerv Pravidla obezřetného podnikání bank Dohled ze strany státu, trestání bank, pokud zde uvedené porušují Pojištění vkladů

Nabídka peněz Hotovost a bezhotovostní peníze (depozita) Množství hotovosti: určeno centrální bankou (CB) Množství depozit: - CB poskytuje peníze komerčním bankám (ty ji prodávají aktiva, za ně dostávají peníze) - subjekty si peníze ukládají u komerčních bank - vychází z pravidel pro fungování bank, je dáno multiplikačním procesem vkladů

Multiplikační proces vkladů Kolik peněz, z toho, co si vkladatelé u banky uložily, lze půjčit Optimální míra bankovních rezerv (OMR) Multiplikační růst vkladů a multiplikační pokles vkladů OMR u jednotlivých bank Krize a hodnota OMR, chování bank za krize

Poptávka po penězích Transakční: na transakce Opatrnostní: na nenadálé události Spekulační: peníze jako jedno z aktiv Aktivum = v čem máme uloženo bohatství Portfolio = množina našich aktiv

Na čem poptávka po penězích závisí HDP (množství vyprodukovaných statků) Úroková míra Cenová hladina Rychlost obratu peněz Náklady na výběr a držbu peněz Finanční inovace

Peněžní agregáty Dělí peníze dle likvidity Likvidita = jak rychle a snadno lze něco (např. peníze) směnit za něco jiného likvidní = lze to rychle a snadno Agregáty: M1 = hotovost, účty M2 = M1 + termínované vklady

Kupní síla peněz Jaké množství ostatních statků lze koupit za jednotku peněz. Pokud množství peněz roste (a nic jiného se neděje), kupní síla klesá = za jednotku peněz lze koupit méně statků Roste-li poptávka po penězích (a nic jiného se neděje), tak jsou peníze vzácnější, kupní síla peněz roste (za jednotku peněz jsou lidé ochotni více zaplatit)

Úroková míra Kolik stojí peníze, pokud si je půjčujeme Roste-li množství peněz, úroková míra klesá. Roste-li poptávka po penězích (lidé si chtějí půjčovat více peněz), úroková míra roste.