DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_EK011 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor RNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Základy přírodních věd - ekologie Tématický okruh Ohrožování základních složek biosféry Téma Znečišťování ovzduší Ročník 1. M Datum tvorby 7.8. 2013 Anotace Prezentace se týká zdrojů znečištění ovzduší, skleníkového jevu, ozonosféry, inverze, smogu. Motivuje žáky k zájmu o tuto problematiku v běžném životě Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, navazují na ni další aktivity - pracovní list a referáty žáků k tématice znečištění ovzduší. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Znečištění ovzduší Emise, imise, kyselé deště Narušení ozonové vrstvy Skleníkový jev, globální oteplování
Přirozené zdroje plynů, které unikají do ovzduší : sopečná činnost, požáry lesů, zvětrávání hornin, půdní eroze, rozprašování slané mořské vody
Nepřirozené zdroje plynů : Činnost člověka: vypalování lesů, spalování fosilních paliv (doprava, průmysl, energetika), produkce potravin – pěstování rostlin, chov domácích zvířat. Emise = znečišťující látky unikající do ovzduší (SO2, CO, oxidy dusíku, sloučeniny chlóru, fluóru, těžké kovy, uhlovodíky. Zde dochází k chemickým reakcím se složkami vzduchu, emise mění své složení a vlastnosti, vznikají imise, které působí na živé organismy přímo nebo formou kyselých srážek. Koncentrace škodlivých látek v ovzduší se monitoruje – Český hydrometeorologický ústav. Udává se koncentrace SO2 a NOX v mikrogramech na metr krychlový.
Kyselý déšť ničí lesní porosty, okyseluje vodní plochy a řeky – ohrožení ryb, degradace půdy, narušování fasád staveb, poškozuje sochy, kulturní památky, způsobují korozi.
Ozonová vrstva a její narušování Ozonosféra omezuje pronikání UV záření na zemský povrch. Ztenčování ozonové vrstvy = ozonová díra díky působení freonů (největší nad Antarktidou). Důsledky :rakovina kůže (melanom) poškození zraku, škodlivé účinky na suchozemské i vodní rostliny.
Skleníkový jev, globální oteplování Přirozený skleníkový jev – princip: sluneční světlo ohřívá zemský povrch, teplo je dočasně zadržováno skleníkovými plyny (vodní pára, oxid uhličitý, metan), které působí podobně jako sklo kryjící skleník. Zesílení skleníkového jevu – činností člověka se zvyšuje obsah skleníkových plynů, tím dochází ke zvyšování teploty zemského povrchu, důsledkem toho je globální oteplování. Průvodní jevy: tání ledovců zvyšování hladiny světových moří, rozsáhlé změny klimatu. Skleníkový jev, globální oteplování
Smog = kouř +mlha vzniká v průmyslových oblastech a ve velkých městech. Zimní smog - vzniká za mlhavých dnů nebo při teplotní inverzi, kouř, popílek a znečišťující látky se zdržují v přízemní vrstvě atmosféry. Letní smog – vzniká za intenzivního slunečního svitu, ze zplodin spalovacích motorů, vlivem UV záření roste koncentrace přízemního ozónu.
Teplotní inverze V přízemní vrstvě atmosféry ( v údolích a kotlinách) se hromadí studený a znečištěný vzduch, nad ním je vrstva teplého vzduchu. Nejčastěji dochází k inverzi na podzim a v zimě.
Otázky a úkoly : 1.Jaké jsou přirozené zdroje znečištění ovzduší ? 2.Jakým způsobem je znečišťováno ovzduší lidskou činností ? 3.Proč je ve skleníku tepleji než venku ? Zjisti kolik stupňů činí rozdíl teplot ?
ZDROJE: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/18/Augustine_Volcano_Jan_12_2006.jpg http://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Northwest_Crown_Fire_Experiment.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Acid_rain_woods1.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Schema_sklenikovy_efekt.gif http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inverze_na_Je%C5%A1t%C4%9Bdu_002.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Antarcitc_ozone_layer_2006_09_24.jpg http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:SmogNY.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alder_showing_ozone_discolouration.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Melanoma.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PodzimniInverzeHrubyJesenik.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/75/Iceberg-Antarctica.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Liberec,_Botanick%C3%A1_zahrada,_Sklen%C3%ADky.jpg BRANIŠ, Martin: Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 1997. MUDRYCHOVÁ, Jitka, MUDRYCH, Karel: Maturitní otázky ekologie. Třebíč: Nakladatelství Radek Veselý, 1999.