Analýza nákladů a přínosů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
11 Osnova studie proveditelnosti a analýzy nákladů a přínosů 19. května 2008, Rožnov pod Radhoštěm.
Datum: Místo:Přerov Přednášející:Radek Eliáš Analýza nákladů a přínosů.
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Přednáška Obecné finanční metody hodnocení veřejných projektů Jana Soukopová
Vize propojení zdravotního a sociálního pojištění RNDr. Jiří Schlanger náměstek pro informatiku a mezinárodní věci.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Projekty vytvářející příjmy dle článku 55 Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 Praktické zkušenosti ŘSD ČR při přípravě projektů Ing. Tomáš Brázdil.
IROP předpokládaná podoba implementace.
JAN FABIANEK, CS-PROJECT spol. s r.o. Konference Centralizované zadávání veřejných zakázek Praha, VYUŽITÍ ČÍSELNÍKU NIPEZ.
KPM / PEPL1 Vyhodnocení efektivnosti investice Jan Cedl.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Mgr. Jiří Starý Odbor strategického rozvoje
Financování dopravní infrastruktury v období
IAS 17 Leasingy.
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
FINANČNÍ ŘÍZENÍ Z HLEDISKA ÚČETNÍ EVIDENCE
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
Rozhodování 1.
Seminář pro příjemce OPVK
Úloha bodového systému
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Téma 11: Finanční plánování
IAS 36 Snížení hodnoty aktiv.
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Financování přímých NIV
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
karel oliva Akademie věd ČR
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
Zdroje financování majetku - PASIVA
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Eva Tomášková Základní ekonomické pojmy Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 2. přednáška.
GDPR aneb to chceme.
Národní konference GDPR 2017, Praha, 23. listopadu 2017
Pozemkové úpravy.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
RIZIKO.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Tisková konference ČMKOS
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Vztahy mezi útvary charakter průběhu hlavní podnikatelské činnosti
INFORMACE TAJEMNÍKA PROFESNÍCH UNIÍ
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Analýza nákladů a přínosů Cost-benefit Analysis (CBA) Jana Soukopová soukopova@econ.muni.cz

Analýza nákladů a přínosů angl. Cost-benefit Analysis (CBA) Definice analytický rámec pro vyhodnocování investičních projektů ve vládním sektoru Metoda pro evaluaci čistého ekonomického dopadu projektů ve veřejném sektoru.

Základní rys CBA náklady a přínosy (vstupy a výstupy) vždy oceňuje v peněžních jednotkách

Náklady v pojetí CBA souhrnem peněžních výdajů a nepeněžních prvků nutných k využití různých zdrojů pro získání specifického produktu.

Nepeněžní prvky Mezi nepeněžní prvky lze zahrnout: omezení plynoucí ze státních regulačních opatření, škody pociťované jinými subjekty, znehodnocení životního prostředí, negativní externality a “náklady příležitosti”, které označují výhody plynoucí z alternativního použití týchž zdrojů.

Přínosy v pojetí CBA souhrnem uspokojení (užitků) jednotlivců, skupiny jednotlivců či komunity, které projekt generuje. Mohou mít primárně peněžní i nepeněžní formu.

Formy CBA 2 formy CBA: imanentní (vlastní) forma CBA, kde se náklady i přínosy vztahují pouze k dané investiční akci. společenská forma CBA, kde jsou uvažovány veškeré přínosy a náklady bez ohledu na to, kdo je jejich adresátem.

Kritéria hodnocení CBA NPV ≥0 IRR ≥r Ri ≥0 DN ≤ DŽ prostá reálná B/C ≥1

Postup hodnocení a výběru při CBA Krok 1 Identifikace nákladů a přínosů – prognóza efektů projektu Krok 2 Jejich kvantifikace podle vhodných postupů Jejich finanční vyjádření – ocenění nákladů a přínosů v peněžních jednotkách za použití různých metod podle zaměření projektu Krok 3 Výpočet ekonomické návratnosti na základě přesného indikátoru. Porovnání nákladů a přínosů s investicí (NPV, B/C, IRR, aj.).

Historie CBA První návrhy analýzy již v 19. století ve Francii Později se rozšířily do Spojeného království a USA zejména v oblasti dopravních a vodohospodářských staveb. CBA začaly systematicky používat také mezinárodní organizace, především Světová banka, i když s různou mírou úspěšnosti.

Současnost CBA Dnes hraje CBA významnou roli při evaluaci velkých infrastrukturních projektů, spolufinancovaných hlavně z ERDF, Fondu soudržnosti a ISPA, a je podle nařízení EU nezbytným předpokladem pro spolufinancování ze strany Evropských společenství.

Využití CBA Většinou při ex-ante hodnocení a výběru investičních projektů Možnost využití také jako ex-post měření dopadu intervence (zvláště pokud efekty intervence přesahují prosté finanční výnosy pro soukromý sektor) Vhodná také pro evaluaci projektů v oblasti zdravotnictví, vzdělávání a kulturního dědictví

Části CBA 3 hlavní části: Technická část – identifikace kontextu a technická charakteristika projektu Finanční analýza Ekonomická analýza - jádro CBA. Vychází z finanční analýzy sloužící k identifikaci všech příjmových a výdajových položek a příslušných tržních cen a aplikuje na ni řadu korekcí umožňujících přechod z hlediska soukromého investora na hledisko veřejného operátora.

1. krok – Identifikace projektu Zasazení projektu do kontextu jeho realizace Nutnost stanovit cíl evaluace a jednotku na kterou je CBA aplikována Zahrnuje také stanovení socioekonomických cílů – veřejný zájem

Technická analýza Cíl – zjistit proveditelnost navržených prací z technického hlediska Technické aspekty projektu Jeho řízení, umístění, marketing, organizace Musí prokázat, že jde o nejlepší variantní řešení: Nulová varianta Minimální varianta Alternativa většího rozsahu

2. krok – finanční analýza Základ pro následnou EA Obsahuje Všechna data ohledně vstupů a výstupů, jejich relativních cen a rozložení v čase Slouží k: Zpracování tabulek pro analýzu CF Evaluaci finanční proveditelnosti Evaluaci finančních výnosů výpočtem návratnosti z hlediska soukromého podnikatele

Finanční analýza se skládá ze 3 tabulek: Investiční náklady Provozní náklady a výnosy Zdroje financování Výsledná FA obsahuje Tabulku CF v době životnosti projektu Výpočet čisté současné hodnoty Výpočet IRR

3. krok – korekce fiskálních nástrojů Daňová korekce DPH Daně z příjmů (FO, PO) Sociální a zdravotní pojištění Vliv cel na ceny vstupů a výstupů Dotace Finanční analýza prováděná z hlediska soukromého investora zahrnuje některé položky, např. daň z příjmů, které z hlediska veřejných rozpočtů nejsou výnosem ani výdajem, jde spíše o převod prostedků z jedné sociální skupiny na jinou skupinu. Podobné efekty mají např. dotace.

4. krok – výpočet kladných a záporných externalit Jednoduché rozpoznání – obtížná kvantifikace Po provedení fyzické kvantifikace – přiřazení finanční hodnoty (mimotržní metody oceňování) Hodnota času Hodnota lidského života

5. krok – Převod tržních cen na stínové ceny Převod pomocí výpočtu koeficientu nákladů alternativních příležitostí Při korekci tržních cen vstupů používáme. Minimální náklady na neobchodovatelné zboží jako je pozemek, místní dopravní služby aj. Hraniční cenu obchodovatelného zboží Standardní koeficient pro započtení neobchodovatelného zboží Poslední korekce se provede výpočtem koeficientů nákladů alternativních příležitostí. Po jejich vynásobení tržní cenou získáme hodnotu stínových cen. Tato korekce je nutná, protože trhy nejsou dokonalé a tržní ceny vždy neodrážejí náklady alternativních příležitostí zboží. Pokud jsou ceny zdeformované, nejsou vhodné jako indikátor životní úrovně.

Standardní koeficient  

Mzdy a stínové ceny Zde u výpočtu koeficientu můžeme použít 2 metody: V případě vysoké nezaměstnanosti použijeme koeficient nižší než 1 Vypočteme násobitel vyjadřující pozitivní externí hodnotu vytváření pracovních míst (snížením výdajů na zaměstnance stoupne v porovnání s finanční analýzou čistá ekonomická hodnota projektu)

6. Krok – Výpočet ekonomické návratnosti projektu Sestavíme tabulku ekonomické návratnosti projektu Předpoklad Vyšší NPV Vyšší IRR

Metodika EU Postup CBA Analýza souvislostí, definice cílů Identifikace projektu Studie proveditelnosti a možností Finanční analýza Ekonomická analýza Analýza citlivosti a analýza rizik

Definice cílů, analýza souvislostí Prvním krokem při stanovení cílů projektu je porozumění sociálním, ekonomickým a institucionálním souvislostem ve kterých bude projekt implementován Jaké služby a zboží bude projekt generovat

Stanovení cílů Pro hodnocení veřejných projektů je důležité dodržení následujících požadavků podstatných pro výběr vhodné metody hodnocení: předmětnost cílů, tedy to, aby cíle byly odvozeny od očekávání veřejných projektů, od jejich užitků, verifikovatelnost cílů, která umožní zjistit, zda na konci sledovaného období bylo cíle dosaženo, reálnost cílů, tedy zda jsou splnitelné, konzistentnost cílů, tedy jejich vzájemná návaznost, kvantifikovatelnost cílů, zaručující, že přímo v zadání cíle jsou uváděny měrné jednotky umožňující měřit v jakém množství (kolik), v jaké kvalitě (jaké charakteristiky), v jakých termínech (kdy) a s jakými náklady byly cíle splněny a zda cíle pokrývají dané potřeby.

Nastavení cílů v souvislosti s metodikou EU NAVÍC DŮLEŽITÉ, ZVAŽOVAT KONSISTENTNOST CÍLŮ S LEGISLATIVOU EU I ČR BYL V KONSISTENCI S EU A NÁRODNÍM POLITIKOU V DANÉ OBLASTI

Identifikace projektu Projekt je definován souborem technických, organizačních, marketingových a finančních řešení, které tvoří logicky provázaný funkční celek, který má určitý dopad na socioekonomickou situaci určitých členů společnosti. Z hlediska investičního pak můžeme na projekt pohlížet jako na určité aktivum, které si pořizujeme proto, aby nám přinášelo užitek. Již jsme jednoznačně řekli, že k tomu, abychom se mohli rozhodnout o smysluplnosti realizace projektu, musíme znát důsledky jeho přijetí.

Identifikace projektu Při identifikaci projektu je nutné zvažovat: Investiční variantu Nulovou variantu

Studie proveditelnosti a možností Měl by být poskytnut důkaz, že vybraný projekt je z uvažovaných možností nejvhodnější alternativou. Tuto informaci by obvykle měly obsahovat výsledky studií proveditelnosti, které musejí být předkládány Komisi podle čl. 40 písm. c).

Finanční analýza Hlavním účelem finanční analýzy je výpočet ukazatelů finanční výkonnosti projektu. K posouzení finanční návratnosti projektu můžeme využít standardně finanční čistou současnou hodnotu (Financial Net Present Value – FNPV) a finanční vnitřní výnosové procento (Financial Internet Rate of Return – FIRR) a to ve formách výnosnosti projektu (FIRRC, resp. FNPVC) a výnosnosti kapitálu (FIRRK , resp. FNPVK).

Finanční analýza Finanční analýza prováděná v rámci analýzy nákladů a přínosů velkého projektu, která má být poskytnuta Komisi, by se měla zejména zaměřit na: zhodnocení finanční ziskovosti investice a vlastního (státního) kapitálu, stanovení vhodného (maximálního) příspěvku z fondů, kontrolu finanční udržitelnosti projektu.

Výše dotace Výše grantu EU se stanovuje v souladu s článkem 55. Je nutné řádně zohlednit příjmy projektu tak, aby se příspěvek z fondů upravil v závislosti na hrubém rozpětí samofinancování a aby nedošlo k nadměrnému financování.

Finanční udržitelnost Finanční udržitelnost projektu by se měla posuzovat kontrolou toho, že kumulované (nediskontované) čisté peněžní toky jsou po celé uvažované referenční období kladné. Čisté peněžní toky pro tyto účely by měly zohledňovat investiční náklady, veškeré finanční zdroje (státní i EU) a čisté příjmy. Zbytková hodnota se zde nezohledňuje, nejsou-li aktiva v posledním roce uvažované analýzy skutečně zlikvidována.

Ekonomická analýza Důvodem ekonomického hodnocení je skutečnost, že vstupy do projektu by měly být oceněny náklady příležitosti a výstupy z projektu ochotou spotřebitelů platit.

1. Krok ekonomické analýzy Výchozím bodem ekonomické analýzy jsou peněžní toky používané ve finanční analýze. Při určování ukazatelů hospodářské výkonnosti je třeba provést určité úpravy. Daňové opravy: je nutné odečíst nepřímé daně (např. DPH), subvence a čisté převody (např. platby na sociální zabezpečení). Do cen by však měly být započteny přímé daně. Měly by být také zahrnuty konkrétní nepřímé daně nebo subvence, pokud mají představovat opravu v důsledku externalit

Opravy v důsledku externalit: mohou se objevit některé dopady, které se z projektu rozšíří na další hospodářské subjekty bez jakýchkoliv náhrad. Tyto účinky mohou být záporné (nová silnice zvyšující úrovně znečištění) nebo kladné (nová železnice snižující dopravní zácpy na souběžných silničních komunikacích). Jelikož podle definice vznikají externality bez peněžní náhrady, nejsou obsaženy ve finanční analýze, a musejí být proto odhadnuty a oceněny.

Od cen tržních k cenám účetním (stínovým): kromě zkreslení způsobeného daněmi nebo externalitami mohou vzdálit ceny od rovnováhy konkurenceschopného (tj. efektivního) trhu i další faktory: systémy monopolů, obchodní překážky, regulace práce, neúplné informace atd. Ve všech takových případech jsou sledované tržní (tj. finanční) ceny zavádějící, a je proto třeba místo nich použít ceny účetní (stínové),

Analýza citlivosti Analýza citlivosti se zaměřuje se na zjištění kritických proměnných projektu. Provádí se tak, že se proměnné projektu postupně mění o určité procento a sledují se následné změny ukazatelů finanční i hospodářské výkonnosti. Z proměnných by se měla měnit vždy pouze jedna a ostatní parametry by měly zůstat neměnné. Návod pak doporučuje za „kritické“ považovat ty proměnné, u nichž změna o 1 % (kladná či záporná) způsobuje odpovídající změnu základní hodnoty NPV o 5 %. Je však možné přijmout odlišná kritéria. Jaká procentní změna by měla za následek NPV = 0

Analýza rizik Analýza rizik je posouzení dopadu daných procentních změn určité proměnné na výkonnostní ukazatele projektu nevypovídá o pravděpodobnosti toho, že taková změna nastane. Když se kritickým proměnným přidělí vhodné rozdělení pravděpodobnosti, lze odhadnout rozdělení pravděpodobnosti finančních a hospodářských ukazatelů výkonnosti. To analytikovi umožní poskytnout zajímavé statistické údaje o výkonnostních ukazatelích projektu: očekávanou hodnotu, standardní odchylku, variační koeficient atd.