ZÁKLADNÍ PRÁVA SPOTŘEBITELE Mgr. Michal Oblouk
na trhu zboží a služeb stojí na straně poptávky - poptává statky (čím větší cena, tím menší množství bude spotřebitel poptávat) osoba, která nakupuje výrobky nebo užívá služby za jiným účelem než pro podnikání právní postavení spotřebitele upravuje: občanský zákoník - kupní smlouva, spotřebitelské smlouvy, odpovědnost za vady zákon o ochraně spotřebitele - povinnosti při prodeji výrobků SPOTŘEBITEL
POVINNOSTI PRODÁVAJÍCÍHO prodávat výrobky nebo poskytovat služby ve správné hmotnosti, míře nebo množství, v předepsané nebo schválené jakosti, za sjednané ceny a ceny správně účtovat řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby zákaz užívání nekalých obchodních praktik při nabízení nebo prodeji výrobků, při nabízení nebo poskytování služeb či práv - klamavé a agresivní obchodní praktiky zákaz diskriminace prodávané výrobky musí být viditelně a srozumitelně označeny označením výrobce nebo dovozce, názvem výrobku, údaji o hmotnosti, množství nebo velikosti, údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s ním seznámit nesmí odstraňovat ani měnit označení výrobků ani jiné údaje uvedené výrobcem, dovozcem nebo dodavatelem při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků a výrobků s vadou musí na tyto skutečnosti spotřebitele předem upozornit - takové výrobky musí být prodávány odděleně od ostatních výrobků informovat o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb označením výrobku cenou řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb umožňuje-li to povaha výrobku, je povinen na žádost spotřebitele výrobek předvést povinnost řádně vyplnit záruční list POVINNOSTI PRODÁVAJÍCÍHO
POVINNOSTI PRODÁVAJÍCÍHO povinnost vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data, druhu a ceny, spolu s identifikačními údaji prodávajícího povinnost výrobky prodávat v hygienicky nezávadných obalech nebo je do takových obalů při prodeji zabalit povinnost přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání povinnost vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace v provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace rozhodne o reklamaci ihned, ve složitých případech do tří pracovních dnů, reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace POVINNOSTI PRODÁVAJÍCÍHO
KLAMAVÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY neoprávněně používá značku jakosti nebo jiné obdobné označení nabízí ke koupi výrobky nebo služby za určitou cenu, aniž by zveřejnil důvody, na jejichž základě se může domnívat, že nebude schopen zajistit dodávku uvedených výrobků nebo služeb - vábivá reklama nepravdivě uvádí, že výrobek nebo služba budou nabízeny pouze po omezenou dobu nebo že budou nabízeny pouze po omezenou dobu za určitých podmínek s cílem přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí tvrdí nebo vytváří dojem, že prodávaný výrobek nebo poskytovaná služba jsou dovolené, i když tomu tak není vytvoří, provozuje nebo propaguje program, ve kterém odměna pro spotřebitele závisí především na získání dalších spotřebitelů do programu, nikoli na prodeji nebo spotřebě výrobku - pyramidový program prohlašuje, že jím nabízené nebo prodávané výrobky nebo služby usnadní výhru ve hrách založených na náhodě nepravdivě prohlašuje, že výrobek nebo poskytnutá služba může vyléčit nemoc, zdravotní poruchu nebo postižení poskytuje nesprávné informace o tržních podmínkách nebo o možnosti opatřit si výrobek nebo službu, aby tak přiměl spotřebitele koupit si tento výrobek nebo nabízenou službu za méně výhodných podmínek, než jsou běžné tržní podmínky uvádí u výrobku nebo služby slova „gratis", „zdarma", „bezplatně" nebo slova podobného významu, pokud spotřebitel musí za výrobek nebo službu vynaložit jakékoli náklady přiloží k propagačnímu materiálu výzvu k provedení platby s cílem vyvolat u spotřebitele dojem, že si nabízený výrobek nebo službu již objednal, ačkoli tomu tak není KLAMAVÉ OBCHODNÍ PRAKTIKY
AGRESIVNÍ OBCHODNÍ PRAKTIKY podnikatel vytváří dojem, že spotřebitel nemůže opustit provozovnu nebo místo, kde je nabízen nebo prodáván výrobek nebo poskytována služba, bez uzavření smlouvy osobně navštíví spotřebitele v jeho bydlišti, ačkoli ho spotřebitel vyzval, aby jeho bydliště opustil a nevracel se, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků přenosu na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků prostřednictvím reklamy přímo nabádá děti, aby si nabízené výrobky nebo služby koupily nebo aby k jejich koupi přesvědčily dospělou osobu požaduje na spotřebiteli okamžitou nebo odloženou platbu za výrobky nebo služby, které mu dodal, ačkoli si je spotřebitel neobjednal nebo požaduje vrácení či uschování nevyžádaných výrobků prohlašuje, že pokud si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci vytváří klamný dojem, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistuje nebo pro získání výhry nebo výhody musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky AGRESIVNÍ OBCHODNÍ PRAKTIKY
právní úkon - smluvní strana závazkového vztahu uplatňuje odpovědnost za vady je třeba ji uplatnit v tzv. reklamační lhůtě (může být stejně dlouhá jako lhůta záruční) přesný postup, jak reklamovat věc nebo službu - zákon o ochraně spotřebitele č. 634/1992 Sb. reklamovanou věc nebo službu je prodávající povinen přijmout ve své provozovně - záruční servis slouží pro provedení opravy, výměna zboží nebo vrácení peněz je povinností prodávajícího prodávající je povinen vystavit písemné potvrzení o převzetí a popisu reklamace, musí uvést datum vyřízení reklamace, způsob reklamace a vydat potvrzení o provedení opravy, zamítnutí reklamace musí být rovněž písemné REKLAMACE
REKLAMACE - 3 možnosti vyřízení reklamace: řádné uplatnění reklamace - vadný výrobek + doklady, ze kterých vyplývá, že jste si danou věc pořídili v prodejně nebo v obchodní síti, kde reklamační nárok uplatňujete (pokladní paragon - adresa prodejce, popis zboží a datum nákupu) prodejce má ze zákona danou 30denní lhůtu na vyřízení reklamace o reklamaci rozhoduje prodávající vady výrobků a služeb podléhají dvouleté reklamační lhůtě prvních 6 měsíců musí prodejce dokázat, že jde o porušení ze strany kupujícího od 7 měsíce jestliže je vada odstranitelná, musí ji prodávající bezplatně odstranit, v opačném případě můžete požádat o slevu nebo od smlouvy odstoupit - 3 možnosti vyřízení reklamace: vrácení peněz – neodstranitelná vada nebo opakovaný výskyt vady oprava zboží – max. 3x, pak vrácení peněz nebo výměna zboží výměna zboží - neodstranitelná vada nebo opakovaný výskyt vady REKLAMACE
odpovědnost prodávajícího za vady, které se projeví po převzetí věci v záruční době záruční doba začíná běžet okamžikem, kdy kupující převezme věc od prodávajícího po skončení záruční lhůty není prodejce povinen bezplatně odstranit vadu, vyměnit zboží za jiné nebo vrátit peníze, není ani povinen mít k dispozici náhradní díly ke zboží záruka se nevztahuje na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním vadu výrobku nelze zaměňovat s jeho životností vedle běžného opotřebení nemůžete reklamovat ani závadu, kterou jste způsobili vlastním zaviněním nevztahuje se na vady, pro které bylo zboží prodáno se slevou ZÁRUKA
DÉLKA ZÁRUČNÍ LHŮTY u prodeje spotřebního zboží v obchodě - 24 měsíců u potravinářského zboží - 8 dní u prodeje krmiv - 3 týdny u prodeje zvířat – 6 týdnů u zhotovení věci na zakázku - 6 měsíců u zhotovení stavby - 3 roky u opravy a úpravy věci - 3 měsíce u stavebních prací - 18 měsíců EXPIRAČNÍ LHŮTA - speciální lhůta, do které musí být zboží použito, je vyznačena na prodávané věci, prodlužuje záruční dobu (záruční doba nemůže nikdy skončit dříve než uplyne expirační doba - při potravinách musí být vyznačeno datum minimální trvanlivosti, a jde-li o potraviny podléhající rychlé zkáze, datum použitelnosti) DÉLKA ZÁRUČNÍ LHŮTY
doba, po kterou je možné vadné zboží reklamovat (min. 24 měsíců) pokud je na obalu zboží vyznačena lhůta k použití věci, skončí záruční doba po uplynutí této lhůty u potravin: datum minimální trvanlivost – u tzv. suchých potravin (nepodléhají rychlé zkáze), po uplynutí této doby je zboží zdravotně nezávadné, potraviny mohou být prodávány odděleně a musí být označené datum použitelnosti „spotřebujte do“ – u tzv. mokrých potravin (podléhají rychlé zkáze), po tomto datu se nesmí prodávat potraviny bez vyznačeného data spotřeby – všechny údaje musí být pro spotřebitele srozumitelné, snadno čitelné ZÁRUČNÍ DOBA
ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE orgán státní správy podřízený Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR kontrola: dodržování podmínek stanovených k zabezpečení jakosti zboží nebo výrobků (kromě potravin) včetně jejich zdravotní nezávadnosti, podmínek pro skladování a dopravu zda se při prodeji zboží používají ověřená měřidla a zda používaná měřidla odpovídají příslušným předpisům, technickým normám či patřičnému schválení zda při uvádění výrobků na trh byly tyto výrobky opatřeny náležitým povinným označením, zda vlastnosti stanovených výrobků uvedených na trh odpovídají příslušným technickým požadavkům zda výrobky uváděné na trh jsou bezpečné zda jsou při sjednávání spotřebitelského úvěru dodržovány povinnosti stanovené právními předpisy Za porušení uvedených zákonů může ČOI v některých případech uložit kontrolovanému subjektu pokutu až do výše 50 milionů Kč, za méně závažná porušení zákona mohou inspektoři ČOI uložit příkazem na místě kontrolované osobě blokovou pokutu do 5000 Kč. Kromě finančních sankcí uplatňuje ČOI i zákazy prodeje výrobků, resp. zákazy uvádění výrobků na trh, a to v případě, že tyto neodpovídají požadavkům právních předpisů. ČESKÁ OBCHODNÍ INSPEKCE
Státní zemědělská a potravinářská inspekce = organizační složka státu zřízená Ministerstvem zemědělství České republiky, dohlíží na bezpečnost a zdravotní nezávadnost potravin neživočišného původu, chrání spotřebitele před klamavě označenými produkty a také před těmi výrobky, které mají prošlé datum použitelnosti nebo jsou neznámého původu Státní veterinární správa = organizační složka státu zřízená Ministerstvem zemědělství České republiky, vykonává dozor nad zdravím zvířat, nad tím, aby nebyla týrána, nad zdravotní nezávadností potravin živočišného původu, nad ochranou státního území před možným zavlečením nebezpečných nákaz nebo jejich nositelů a dovozem zdravotně závadných živočišných produktů ze zahraničí
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Spot%C5%99ebitel http://business.center.cz/business/pravo/zakony/spotrebitel/ http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/ http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8COI http://cs.wikipedia.org/wiki/Reklamace http://www.mesec.cz/clanky/naucte-se-spravne-a-dobre-reklamovat/ http://www.sagit.cz/pages/lexikonheslatxt.asp?cd=151&typ=r&levelid=O C_037.HTM http://www.sagit.cz/pages/lexikonheslatxt.asp?cd=151&typ=r&refresh=y es&levelid=oc_085.htm http://finexpert.e15.cz/reklamace-zarucni-lhuty-aneb-brante-se-mate-na- to-pravo http://business.center.cz/business/pojmy/p690-zaruka.aspx http://www.blesk.cz/clanek/radce-penize/127185/reklamace-jak-resit- spory-s-obchodniky.html https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1kon_o_ochran%C4%9B_spot%C5 %99ebitele https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_zem%C4%9Bd%C4 %9Blsk%C3%A1_a_potravin%C3%A1%C5%99sk%C3%A1_inspekce https://cs.wikipedia.org/wiki/St%C3%A1tn%C3%AD_veterin%C3%A1rn %C3%AD_spr%C3%A1va_%C4%8Cesk%C3%A9_republiky ZDROJE