Myšlení a myšlenkové operace DUM_17
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_17 Vytvořeno: 13. 2. 2014 Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák objasní podstatu myšlení, na konkrétních příkladech vysvětlí základní formy myšlení a myšlenkové operace. Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Myšlení, myšlenkové operace, pojem, soud, úsudek, analýza, syntéza, indukce, dedukce Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál,
Myšlení = zprostředkovaný způsob poznání skutečnosti Poznáváme vzájemné souvislosti příčin a následků jednotlivých jevů Myšlení je na rozdíl od vnímání zprostředkované
Formy myšlení Základním stavebním kamenem myšlení je POJEM: - obsahuje podstatné znaky určené skupiny jednotlivých předmětů či dějů, je jejich zobecněním. (např. strom, ovoce)
SOUD = vyjádření vztahu mezi dvěma pojmy. Např.: „Kovy jsou vodiče“. „Dům má střechu a okna“.
ÚSUDEK = odvození nového soudu z jiných známých soudů např. Kovy jsou vodiče (1. soud) Železo je kov (2. soud) Železo je vodič (úsudek)
Typy úsudků: Indukce – vyvozování obecného tvrzení z jednotlivých případů. Př.:Chalupa má komín, vila má komín, činžák má komín = domy mají komíny. Dedukce - aplikace obecného poznatku na konkrétní případ. Př.: Ovoce obsahuje vitamíny = hruška má vitamíny.
Základní myšlenkové operace Analýza = myšlenkové dělení celku na části. Syntéza = spojování částí v celek.
Další myšlenkové operace Abstrakce = vyčleňování, vybírání podstatných vlastností, jevů či předmětů. Konkretizace = od abstraktních pojmů ke konkrétním. Např.: živý organismus – obratlovec – savec – člověk.
Analogie = vypozorování poznatků o nějakém předmětu, či jevu na základě podobnosti s jinými předměty a jevy. např. Je stejně vysoký jako jeho otec. Zobecnění (Generalizace) = spojování předmětů a jevů do určitých tříd, skupin podle shodných, společných znaků. např. Písemnou práci psala celá třída.
Rozhodněte, o jakou myšlenkovou operaci se jedná: Úkol č.1 Rozhodněte, o jakou myšlenkovou operaci se jedná: V obchodě už neměli rohlíky, proto jsem koupila housky. GENERALIZACE/ ANALOGIE Strom je růstová forma vyšších rostlin. Prýt (nadzemní část) stromu se skládá ze zdřevnatělé nevětvené spodní části - kmene, který se v určité výšce nad zemí dělí na jednotlivé větve. Horní část stromu, kde dochází k větvení, se nazývá koruna. ANALÝZA / SYNTÉZA
Úkol č. 2 Vytvořte úsudek tak aby obsahoval tato tři slova: jablko, ovoce, vitamíny. ……….. obsahuje………….. ……….. je ………….. __________________________ …………………………………
Zdroje AUTOR NEUVEDEN. Wikipedia.cz [online]. [cit. 18.5.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Strom DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN 978-80-7358-122-0. HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : 80-7168-406-6.