17) Pracovní náměty, materiály, techniky Výtvarná příprava 1. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 17) Pracovní náměty, materiály, techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 1.6.2012 – 30.6.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „ Pracovní náměty, materiály, techniky“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jaké náměty, materiály a techniky se používají. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ.
Pracovní náměty, materiály, techniky DĚLENÍ PODLE NÁMĚTU: náboženské světské alegorie, lidopisný žánr akt a portrét ornament - florální – květinový) vegetabilní – rostlinný zoomorfní – zvířecí abstraktní – geometrický
Náměty Náboženské Světské
První paleolitické sochařské díla - náměty -nejvíce zvěř -lidské tělo jen málo -Venuše -amulety-jsou drobné sošky -material: kámen ,kost,hlína Rytiny a řezby Do: -kamene -kostí -paroží -mušle -zvířecí zuby -jantar(doklad dálkového obchodu) Vrchol :náčelnické hole a vrhače oštěpů,šperky …
Skákající kůň (vrhač oštěpů), sobí paroh; jiţní Francie, Bruniquel, 10-30 tisíc př.n.l.
Rozdíl mezi skulpturou (sochou) a plastikou rozeznáváme dle tvůrčího postupu. To znamená, jestliže máme materiál, z kterého při tvůrčím procesu tento odebíráme (kámen – osekáváme…, dřevo – řežeme, dlabeme atd.), výsledné dílo nazýváme skulpturou, česky sochou. Naopak, jestliže tvůrčím procesem je přidávání materiálu (keramika – před vypálením modelujeme z hlíny, bronzové dílo před odlitím do kovu nejdřív modelujeme z vosku nebo hlíny), nazýváme plastikou.
Soška koně ze slonoviny; jeskyně Vogelherd (horní tok Dunaje), 32 000 let př.n.l.
Buvol olizující si ránu, ryté paroţí, d 10,5 cm; Francie, jeskyně La Madeleine, 10-30 tisíc př.n.l. Lví člověk, mamutovina, Německo, 32 000 př.n.l.
Dívčí hlava z Brassempouy, mamutovina, v 3,5 cm; Francie, 20 000 let př.n.l. Venuše z Lespuque, mamutovina, v 14,7 cm; Francie Venuše z Willendorfu, vápenec, v 10,5 cm; Rakousko
Náhrdelník ze zvířecích kostí; Morava, Pavlov. Náhrdelník z ulit; Morava, Pavlov.
Modelování v sádře představuje střední etapu při tvorbě sochařského díla. Většinou je to poslední krok, který realizuje sám umělec. Po zhotovení sádrového modelu můžeme dílo považovat za hotové. Dále je možné toto dílo pomocí různě složitých forem z různých formovacích hmot odlít do bronzu nebo jiného kovu.
Bronz je slitina mědi a cínu kterou používali řečtí a římští sochaři, ale také Afričané, Číňané a další. Dveře portálu S. Ranieri bronz; Itálie, Pisa, Bonanno z Pisy, Etruskové, Kapitolská vlčice Řím 12. stol.
Olympijské hry v Soči 2014 bronz,
OTÁZKY NA ZÁVĚR Jaké materiály používáme k tvorbě plastiky? Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. OTÁZKY NA ZÁVĚR Jaké materiály používáme k tvorbě plastiky? Popiš paleolitické ženské plastiky. Co je kontrapost? Jaké materiály používáme k tvorbě plastiky?
Zdroje pro textovou část HÉGR, Miloslav. Technika sochařského umění. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959. PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN 80-723-6049-3. Svet umenia. Ikar. ISBN 80-551-0397-6 PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1984. MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, 2002. ISBN 80-859-7039-2.
Seznam zdrojů pro použité obrázky Snímek 4 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Michelangelo%27s_Pieta_ 5450_cropncleaned.jpg?uselang=cs ˃ ˂ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Otto_Gutfreund_%28Cellista%29.jpg ˃ Snímek 6 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/02paleolit/pa68.JPG˃ Snímek 8 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://mistr-bucket.sdeluje.cz/img/6298.jpg˃ Snímek 9 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://athena.zcu.cz/kurzy/dum1/000/HTML/14/Ob7.jpg˃ ˂ http://jomontaro.web.fc2.com/HP-Lion_Lady_Die_Lowenfrau-1.jpg ˃ Snímek 10 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://athena.zcu.cz/kurzy/dum1/000/HTML/14/Ob11.jpg ˃ ˂http://www.brooklynmuseum.org/eascfa/dinner_party/wiki/images/2.310.jpg˃ ˂ https://pf.ujep.cz/~velimskyt/pravek/02paleolit/pa66.JPG˃
Snímek 11 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://pohanstvi.files.wordpress.com/2011/09/axamit1.jpg?w=600 ˃ ˂ http://www.jicinsko.cz/images/mistopis/excerpta/pravedc/343-13.jpg ˃ Snímek 13 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ http://farm5.static.flickr.com/4130/5038067519_9fb17b1da9.jpg˃ ˂ http://www.malinovysvet.cz/dejiny/starrim_soubory/image003.jpg ˃ Snímek 14 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂http://i3.cn.cz/1369906098_P201305300277401.jpg˃