Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1."— Transkript prezentace:

1 SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Pavel Gabrhel ak. soch. Název prezentace (DUMu): 5) Pokročilé techniky Název sady: Výtvarná příprava Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2 Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem „Pokročilé techniky“, je ukázat žákům, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak lze využít základních znalostí v jejich rozšířené formě. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu výtvarné přípravy na naší SŠ.

3 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. POKROČILÉ TECHNIKY Mnohé umělecké formy jsou náročné a vyžadují velkou dovednost, ale také spoustu možností pro zábavu a rozvíjení fantazie. Jedním z těchto způsobů je vytváření obrázků otisknutím skvrny. Používá se tuš nebo barva, kdy se na listu papíru vytvoří skvrna a otiskne se na jiný papír. Popiš některou z pokročilejších technik

4 Jedním z těchto způsobů je vytváření obrázků otisknutím skvrny.

5 Taky se list papíru s nějakým tvarem přeloží a obě půlky přitisknou k sobě, čímž vzniká zrcadlový obraz barevné skvrny. Možností je, tyto skvrny následně dokreslit se zapojením fantazie a představ kdy skvrna může připomínat cokoli.

6

7 Portrét Kresba portrétu by neměla zaznamenávat jen viděnou skutečnost. Mnoho umělců dokázalo vyjádřit tzv. „vnitřní pravdu“. Klíčem k této tvorbě je pronikavé pozorování modelu, seznámení se s jeho povahou zálibami, profesí atd. Toto záleží na zkušenosti výtvarníka. Neméně důležité je zvolení techniky a prostředku – materiálu k vystižení charakteru portrétovaného.

8 K nejoceňovanějším dílům v historii patří autoportrét.
Podle dobového oblečení, detailů v pozadí, zvolenou technikou, výrazu obličeje nám odhaluje svět v jakém umělec žil. Někteří umělci jsou proslulí řadou svých a utoportrétů v různých životních obdobích.

9

10

11

12

13 Umazávaná kresba uhlem
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Umazávaná kresba uhlem Uhel je jedním z nejstarších a nejuniverzálnějších kreslících materiálů. Uhel možno nanášet odstín a tón na velké plochy a jeho stopy lze snadno upravovat nebo odstraňovat hadříkem, prstem nebo plastickou gumou. Techniky umazávání se hodí k vytváření úzkých a členitých osvětlených míst. Kromě toho lze uhel z papíru sprášit hadříkem, což umož-ňuje umělci obraz libovolně měnit a přepracovávat. Popiš

14 Uhel je jedním z nejstarších
kreslících materiálů

15 Liniová kresba Liniová kresba představuje jednu z nejvytříbenějších koncepcí výtvarného umění – nezaměňovat s obrysovou kresbou. Obrysová kresba nedokáže dát objektu plastickou podobu na rozdíl od liniové kresby která dokáže zachytit pomocí přítlaku na kreslící materiál trojrozměrný obraz.

16 Vosková rezervář Hledání zajímavých způsobů vizuální interpretace vedlo nejen k pouhému zanechávání stop tužkou, perem apod. Jednu z jednoduchých technik představuje použití rezervy. Za použití například parafinu na papíře, který zamezuje vytváření stopy. Tato technika propůjčuje povrchům bohatou strukturovanost.

17 Zobrazení v perspektivní zkratce
Kouzlo dobré kresby spočívá ve schopnosti dokonale a přesvědčivě zobrazit iluzi skutečnosti. Nejdůležitější věcí je věřit spíše naměřeným rozměrům, než spoléhat na známé proporce předmětů. Jedna z osvědčených metod je poměřování za pomoci vizírky v natažené paži. U kresby v popředí je nutno použít intenzivnější tóny a v pozadí světlejší.

18

19 Nejtmavší a nejostřejší kresbu použijeme na části které jsou nejblíže našemu oku.
Také stínování pomáhá vytvořit klam – jemně pro-pracované detaily na partiích v popředí zaujmou oko, zatímco zjednodušené zobrazení ustupujících částí přispěje k požadovanému efektu.

20 OTÁZKY NA ZÁVĚR Popiš některou z pokročilejších technik
Kdy využívám intenzivnější tóny při kresbě Rozdíl mezi liniovou a obrysovou kresbou

21 Zdroje pro textovou část
SMITH, Stan. Kurs kresby: krása písma. 1. vyd. Praha: Ikar, 1995, 159 s. Výtvarné techniky (CP Books). ISBN PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. České vyd. 2. Překlad Magdalena Pechová. Praha: Jan Vašut, 1998, 112 s. Jak na to (Jan Vašut). ISBN Svet umenia. Ikar. ISBN PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha: Odeon, 1984. 1) MRÁZ, Bohumír a Odborná spolupráce Marie ČERNÁ. Dějiny výtvarné kultury. 4. vyd., V Idea servis 3. vyd. Praha: Idea servis, ISBN

22 Seznam zdrojů pro použité obrázky
Snímek 4 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 6 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˂ ˃ Snímek 9 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ ˂ uselang=cs ˃ ˂ ˃ Snímek 10 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ Snímek 11 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃

23 Snímek 11 [cit. 2012.05.12.]. Dostupný pod licencí Public Domain na www:
˂ Albrecht_D%C3%BCrer,_from_Prado_in_Google_Earth.jpg ˃ Snímek 12 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃ ˂ Snímek 14 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˂ Snímek 18 [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na www: ˂ ˃


Stáhnout ppt "SŠ-COPT Uherský Brod Pavel Gabrhel ak. soch. Výtvarná příprava 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google