INTERREG IVC 2007-2013, Kontrola prvního stupně Národní informační den pro zájemce, 13.1.2011
Kontrola prvního stupně obsah prezentace Kontrola prvního stupně úkol kontroly prvního stupně co je třeba předložit zpráva o průběhu projektu časová náročnost kontroly a co ji ovlivňuje kontrola na místě na co je třeba dávat pozor Právní rámec způsobilosti výdajů Způsobilost výdajů Náležitosti dokladování
Kontrola prvního stupně Úkolem kontroly prvního stupně je ověřit, že: realizace projektu probíhá v souladu s pravidly programu (programové dokumentace), projektovou žádostí a smlouvou (partnerskou dohodou) a Pokyny pro české partnery na www.crr.cz (tzv. „Country specific information“) výdaje jsou způsobilé, zaúčtovány v oddělené účetní evidenci pro projekt, uhrazeny a řádně podloženy aktivity projektu byly skutečně provedeny, produkty a služby skutečně dodány byla dodržena Pravidla pro zadávání veřejných zakázek, zásady rovných příležitostí, ochrany ŽP, …
Kontrola prvního stupně Kontrolorem pro české partnery je: Centrum pro regionální rozvoj ČR (CRR ČR) Kam předložit výdaje ke kontrole?: na regionální pobočky CRR ČR dle sídla partnera (NUTSII) (viz příloha Pokynů č. 5 - Kontakty) Kdy je vhodné kontaktovat Kontrolora? zadávání veřejných zakázek pochybnosti o způsobilosti výdaje pochybnosti o dokladování výdaje předkládání výdajů ke kontrole
Kontrola prvního stupně k první kontrole výdajů český partner předloží: Podklady specifikované v Pokynech pro české partnery ke kontrole 1.stupně (uveřejněny na www.crr.cz), kopii projektové žádosti (Application form), smlouvu (Subsidy contract), partnerskou dohodu (Partneship agreement) a doklad o metodě použité pro přepočet CZK na EUR odsouhlasený LP DPH: neplátce - čestné prohlášení, že není plátce DPH plátce – doklad o registraci
Kontrola prvního stupně k první a každé další kontrole výdajů český partner předloží: zprávu o průběhu projektu finanční zprávu kopie účetních dokladů a podpůrných dokumentů pokud byla upravena AF její aktuální verzi v případě dalších změn (rozpočet, DPH, …) doklad o aktuálním stavu (např. dodatek, aktuální rozpočet) příloha č. 7 – přehled realizovaných a předpokládaných zadávacích řízení
Kontrola prvního stupně zpráva o průběhu projektu: základní údaje o projektu, LP, PP stručný popis cílů projektu, úloha partnera v projektu popis aktivit, které partner v daném období realizoval dle pracovních celků výsledky aktivit, stupeň rozpracovanosti dle pracovních celků způsob propagace projektu problémy při realizaci, důvody jejich vzniku, opatření k nápravě plán akcí na další období zpráva je předložena v ČJ, nebo v AJ, pokud jsou zachovány stejné obsahové náležitosti
Kontrola prvního stupně INTERREG IVC: LP je povinen každých 6 měsíců předložit JTS progress report progress report musí být předložena nejpozději 3 měsíce od konce monitorovacího období v elektronické i papírové formě monitorovací období jsou stanovena takto: leden – červen / progress report předložit k 1. říjnu červenec – prosinec / progress report předložit k 1. dubnu progress report obsahuje popis aktivit, finanční část a confirmations of expenditure potvrzené kontrolory PP
Kontrola prvního stupně Časová náročnost kontroly prvního stupně: CRR ČR provede kontrolu výdajů do 4 týdnů od předložení všech potřebných podkladů (tzv. dokladová kontrola) Jaké faktory ovlivňují průběh kontroly: kvalita zpracování přeložených podkladů (zprávy o realizaci, finanční zprávy) řádné doložení/vykázání výdajů dle Pokynů pro české partnery spolupráce partnera s kontrolorem Komunikace partnera se svým Vedoucím partnerem
Kontrola prvního stupně Kontrola na místě: cílem je ověřit, zda je projekt skutečně realizován zda byly produkty a služby skutečně dodány může být i dokladová kontrola na místě provádí se u vybraného vzorku projektů během realizace projektu, nejpozději do poslední certifikace (vždy však v případě pořízení vybavení a majetku) předem upozornění min 48 hodin před návštěvou partner je povinen umožnit kontrolorovi nahlédnout do veškeré dokumentace (včetně účetnictví) spojené s projektem
Kontrola prvního stupně Na co je třeba dát pozor: veřejné zakázky archivace dokumentů minimálně: do 31.12.2020 dodržování pravidel publicity časová a věcná způsobilost výdajů příjmy projektu Pokud máte pochybnosti, přijďte na konzultaci!
Právní rámec způsobilosti výdajů Nařízení EP č. 1080/2006 (článek 7) o Evropském fondu pro regionální rozvoj Nařízení Rady (ES) č. 1083/2006 (článek 56) o obecných ustanoveních o Evropském fondu pro regionální rozvoj, Evropském sociálním fondu a Fondu soudržnosti Nařízení Komise (ES) č. 1828/2006 (článek 48 až 53), kterým se provádí pravidla nařízení Rady č. 1083/2006 (tzv. prováděcí nařízení) Pravidla způsobilých výdajů pro programy spolufinancované ze SF a FS na období 2007-2013 (dle čl. 56 Obecného nařízení č.1083/2006) (www.strukturalni-fondy.cz ), (dále MPZV) Programová dokumentace uveřejněná na stránkách příslušného programu ( www.interreg4c.eu), Pokyny pro české partnery na www.crr.cz 12
Způsobilost výdajů Kategorie způsobilých výdajů z časového hlediska: Přípravné výdaje - výdaje vynaložené v souvislosti s přípravou a předložením projektové žádosti Výdaje na realizaci - výdaje vynaložené v průběhu realizace projektu uvedeného ve Smlouvě 13
Způsobilost výdajů Obecná pravidla způsobilosti Soulad s evropskou a českou legislativou a operačními programy Přiměřené (odpovídat cenám v místě a čase obvyklém) a vynaloženy v souladu s principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti Vynaloženy v souvislosti s projektem a aktivitami uvedenými v žádosti o projekt Musí být identifikovatelné (doklady označené číslem, názvem projektu a programu), prokazatelné, doložitelné potvrzenými účetními doklady, tzn. musí být definitivní, zachycené v účetnictví partnera, uhrazeny Splňovat věcnou a časovou způsobilost 14
Náležitosti dokladování Uveřejněny na www.crr.cz jako součást Pokynů pro příjemce Náležitosti dokladování dle druhů výdaje: -osobní výdaje, sociální a zdravotní pojištění, cestovní náhrady, pořízení služeb, pořízení majetku, odpisy, věcné příspěvky, režijní výdaje, DPH Obecné informace k náležitostem dokladování - doložení výstupů projektu, doložení dodržení pravidel pro VŘ, splnění publicity, vedení oddělené účetní evidence pro projekt 15
Ing. Petra Holíková holikova@crr.cz Děkuji za pozornost Ing. Petra Holíková holikova@crr.cz