POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk.
Advertisements

V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov43 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
MOTIVACE. PSYCHIKA A JEJÍ SLOŽKY- vnímání,podněty ZrakSluch Chuť Čich hmat Exteroceptory ( vnější podněty) Interoceptory ( vnitřní podněty) Vlivy prostředí.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 1. Vývoj a rozvoj člověka Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti I. Část Potřeby.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
EMOCE - jsou psychické procesy, které hodnotí různé skutečnosti, situace, události, průběh a výsledky jednání člověka; - vyjadřují prožívání subjektivního.
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
2 Marketingové koncepce
KULTURA A JEJÍ PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Podstata marketingu.
Analýza kvality života aneb proč, jak a pro koho …
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
POTŘEBY DUM _13.
Výkon, účinnost VY_32_INOVACE_11_218
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_20_20_zdravý životní styl.
Rešerše.
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Andragogika Vzdělávání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pedagogika školního sportu
Současná společnost a životní styl, generační problémy
ZDRAVÍ JAKO HODNOTA.
Životní cyklus.
Digitální učební materiál
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Práva a povinnosti členů rodiny
OSOBNOST.
Název: Základní lidská práva Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Dopravní prostředky A jejich řidiči.
Vztahově postojové vlastnosti osobnosti
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

POTŘEBY, HODNOTY, ZÁJMY Mgr. Michal Oblouk

názor, stanovisko nebo připravenost k činu POSTOJ názor, stanovisko nebo připravenost k činu důležitá složka komunikace, součást osobnosti, souvisí s chápáním, myšlením a cítěním jsou relativně trvalé, většinou vycházejí z hodnotové soustavy člověka hlavní funkce - připravenost k jednání (např. třídění odpadu) získáváme je v průběhu života vzděláváním a sociálními vlivy změnit postoj znamená změnit naše chování - jestliže se naše chování změní, změní se i naše postoje

MOTIV člověk ve svém životě nedělá nic jen tak, vše má svůj důvod, za každým naším činem stojí nějaká pohnutka, podnět, důvod = MOTIV - osobní příčina určitého chování motivace = soubor faktorů vedoucích k energetizaci organismu, usměrňuje naše chování a jednání pro dosažení určitého cíle vnitřní motivace - výsledek potřeb a zájmů člověka (potřeba poznávací, seberealizace, kulturní potřeby) vnější motivace - působení vnějších podnětů (hrozba trestu, možnost odměny)

DRUHY MOTIVŮ potřeby zájmy hodnoty pudy aspirace cíle ideály zvyky

stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co potřebujeme k životu POTŘEBA stav nedostatku nebo nadbytku něčeho, co potřebujeme k životu při dlouhodobém nenaplnění potřeby nastupuje deprivace (citové strádání) biologické (vrozené) - potřeba dýchání, potravy, bezpečí, spánku, slouží pro přežití, reprodukci nebo udržení zdraví sociální (získané) - zajišťují adaptaci na sociální podmínky, reagují na nedostatek v sociálním bytí kulturní (vzdělání, kulturní život) psychické (radost, štěstí, láska)

MASLOWOVA PYRAMIDA LIDSKÝCH POTŘEB potřeba seberealizace (naplnit své možnosti růstu a rozvoje) potřeba uznání, úcty (být vážený, mít úspěch v očích jiných lidí a na tomto základě být sám sebou kladně hodnocen) potřeba lásky, sounáležitosti (touha někam a k někomu patřit, být přijímán a milován) potřeba bezpečí, jistoty (vyhýbání se všemu neznámému, neobvyklému, hrozivému) fyziologické potřeby (potřeba potravy, tepla, vyměšování) !potřeby vyšší se objevují až po uspokojení potřeb nižších!

aktivní trávení volného času pasivní trávení volného času ZÁJEM trvalejší vztah člověka k nějakému člověku, zvířeti, činnosti, předmětu zpravidla má citový doprovod to, čím vyplňujeme volný čas, co nás baví, co nás zajímá vyhraněný zájem = ZÁLIBA aktivní trávení volného času pasivní trávení volného času

aktivní trávení volného času pasivní trávení volného času

HODNOTY vyjadřují to, co je pro nás důležité, potřebné, čeho si ceníme, co obdivujeme každý člověk uznává jiné hodnoty obsahují názor jedince na to, co je správné a nesprávné mají zásadní roli v rozhodování materiální – peníze, majetek, bydlení, cestování, příroda, práce, umění, zdraví, vzdělání duchovní – přátelství, rodina, láska, štěstí, svoboda, pravda, mír, víra

vrozená pohnutka k činnosti, instinkt PUD ASPIRACE vrozená pohnutka k činnosti, instinkt nejstarší a nejranější motivační funkce druhy: pud výživy, pud sebezáchovy, pohlavní pud, mateřský pud,… ambice, ctižádost snaha o sebeuplatnění, vyniknutí

CÍL ZVYK směr, kterým se člověk ubírá, když chce něčeho dosáhnout ustálený vzorec chování jednotlivce nebo členů určitého společenství tendence vykonávat za určitých okolností určitou činnost individuálně získaný a nutkavý zvyk = návyk, pokud takové chování jednotlivce společnost neschvaluje = zlozvyk

vzorový cíl, dokonalý stav nebo objekt IDEÁL vzorový cíl, dokonalý stav nebo objekt může se stát příkladem pro nějakého člověka - někdo z rodičů, zpěvák/zpěvačka, herec/herečka nemusí to být pouze osobnosti, ale také myšlenky, normy, chování charakterizuje, jaké má člověk morální zásady a hodnoty

ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Psychick%C3%A9_vlastnosti_osobnosti#Motivy_a_postoje http://cs.wikipedia.org/wiki/Motivace http://cs.wikipedia.org/wiki/Postoj http://cs.wikipedia.org/wiki/Pot%C5%99eba http://cs.wikipedia.org/wiki/Abraham_Maslow http://cs.wikipedia.org/wiki/Pud_(psychologie) http://cs.wikipedia.org/wiki/Zvyk http://www.lipnoservis.cz/o-nas/ http://www.novinky.cz/domaci/209190-jak-travi-cesi-nejcasteji-svuj-volny-cas-u-televize.html https://cs.wikipedia.org/wiki/Hodnoty