progresivní metoda sanace starých ekologických zátěží

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Advertisements

Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák REDOXNÍ REAKCE ELEKTROLÝZA výroba chloru „elektrolyzér“ rozklad vody.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_08_FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ RYCHLOST CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: FAKTORY.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák TERMOCHEMICKÉ REAKCE Lavoisier Laplace Hess Hoření, spalování Tepelná elektrárna.
Srovnání sodných a vápenatých sorbentů pro suché čištění spalin ze zařízení na energetické využití odpadu Boleslav Zach, Michael Pohořelý, Michal Šyc,
Chemické sloučeniny Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_29_Galvanické články Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4.
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Vznik molekul Jakou strukturu má atom? Co je to molekula? Jak vzniká molekula?
Hornicko-geologická fakulta VŠB–TUO
Chemie anorganická a organická Chemická reakce
Elektrolyty Elektrolyty jsou roztoky nebo taveniny, které vedou elektrický proud. Vznikají obvykle rozpuštěním iontových sloučenin v polárních rozpouštědlech.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Termika – Fotovoltaika
Negativní vliv mycích prostředků II.
Meeting Precheza - Dorfner 6/2013
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Názvosloví binárních sloučenin
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
„Svět se skládá z atomů“
Vytápění Teplovodní otopné soustavy samotížné
Fyzika – Elektrolýza.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Chemické vlastnosti technických materiálů
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Význam utkání v sportovních hrách
ELEKTROCHEMIE Elektrochemický potenciál Standardní vodíková elektroda
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Mangan.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná a anorganická chemie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_18_TANI_A_TUHNUTI_LATEK Název materiálu:
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Koroze.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
CHEMIE - Chemická vazba
Koroze Koroze je rozrušování materiálu vzájemným chemickým působením materiálu a korozního prostředí. V případě kovů zpravidla komplexní chemické.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Vzájemné silové působení těles
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Chemická termodynamika (učebnice str. 86 – 96)
Základní chemické veličiny
Podmínky života v přírodě
Transport nanočástic rostlinou
CHEMIE - Test-obecná chemie
nízkoteplotního plazmového výboje
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Elektrolýza Princip elektrolýzy Doplň věty.
Transkript prezentace:

progresivní metoda sanace starých ekologických zátěží Sanační technologie podporované elektrickým polem Elektrogeochemie, progresivní metoda sanace starých ekologických zátěží Jaroslav HRABAL

Inovativní možnosti použití elektrického proudu

železo – zázračný prvek voda – kouzelná sloučenina Feo FeII+ FeIII+ Fe IV+ FeV+ FeVI+ Vlastnost i vody Působení a význam vynikající rozpouštědlo transport živin a odpadů, průběh biogeochemických procesů vysoká dielektrická konstanta vysoká rozpustnost iontových sloučenin vysoké povrchové napětí kontrolní faktor pro fyziologii; kapky a povrchy transparentní pro viditelné a krátké UV záření bezbarvá dovoluje fotosyntézu ve vodném prostředí největší hustota v kapalném stavu při 4 °C led plave, izolace od promrznutí, udržení stratifikace vysoké výparné teplo určuje režim přenosu vody mezi atmosférou a vodou vysoké teplo tání stabilizace teplotního režimu při promrzání vysoká tepelná kapacita stabilizace teplotních podmínek

Elektrochemická podpora redukčních procesů Závislost napětí na proudu Katoda 2H2O + 2e- → H2 + 2OH- Anoda 2H2O → O2 + 4H+ + 4e- praktické rozkladové napětí pole optimálních proudových hustot

Laboratorní experiment

Výsledky měření NaCl + H2O → NaOH + HCl

Příklad na reálných systémech

Možnosti nasazení elektrogeochemické podpory sanace Elektrogeochemické procesy je možno nasadit v podstatě na dva základní typy kontaminantů. látky, u kterých lze chemickými ději změnit jejich vlastnosti (typicky redukce kovů a jejich vysrážení z podzemní vody) na látky, které lze v redukčních podmínkách rozložit nebo chemicky upravit (typický příkladem je reduktivní dehalogenace ClE, popřípadě dechlorace jiných ClU) Stejnosměrné elektrické pole lze využít i k dalším možným aplikacím, kde je možno využít transferu elektronů nebo změnu Eh a pH v horninovém prostředí (např. aktivace PDS)

Chemická podstata procesu reduktivní dechlorace ClE Chemicky podporovaná reduktivní dechlorace ClE je ve své podstatě substituce atomů chloru protony, přičemž jsou spotřebovávány elektrony podle rovnice: Cl2C=CCl2 + 4H+ + 8e- H2C=CH2 + 4Cl- Pokud zajistíme v horninovém prostředí vhodné podmínky, tedy nadbytek protonů a elektronů, je možno očekávat nastartování požadovaného děje: Použití nZVI – elektrony oxidací Fe, protony rozkladem vody. Mikrobiální rozklad organických substrátů – donor elektronů i vodíku. Použití stejnosměrného proudu - donor elektronů i vodíku. proces reduktivní dechlorace ClE lze považovat za chemickou reakci

Dávkování nelze vztahovat ke koncentraci kontaminantu Geochemická podstata procesu reduktivních změn ve zvodni Obecná posloupnost chemicky a mikrobiálně asistovaných redukčních reakcí: O2 – oxidace nebo oxidační dýchání (uvolňuje H+) NO3– → NH4+ nebo NO2– (rozpustné) Mn4+ → Mn2+ (nerozpustné → rozpustné) Fe3+ → Fe2+ (nerozpustné → rozpustné) SO42– → H2S (obě rozpustné formy) CO2 → CH4 (rozpustné) Aplikace reagentu neznamená jen pokus o eliminaci kontaminace, ale zásah do celého geochemického systému horninového prostředí. Dávkování nelze vztahovat ke koncentraci kontaminantu

Vliv elektrického pole na průběh redukčních procesů zlepšení migračních schopností nanočástic Fe omezení agregace částic pohyb částic v elektrickém poli snížení potřebné dávky nanočástic Fe dle laboratorních experimentů až na 20% ověřeno minimálně 50% prodloužení reakční doby nanočástic Fe dle laboratorních experimentů až 10x

Vsádkové laboratorní experimenty - + - +

Prodloužení reakční doby nZVI

Snížení aplikačních dávek nZVI

Příklad nasazení na lokalitě

Geochemické modelování Závěr Elektrogeochemické procesy se jeví jako perspektivní metoda sanace, kterou lze: nasadit i na lokalitách se složitými geologickými podmínkami, kde hydraulický zásah je neefektivní nebo nespolehlivý zkrátit dobu nutnou pro průběh reduktivní dechlorace významně snížit dávku nZVI a to až na 1/3 běžně používaných dávek prodloužit dobu aktivního působení nZVI v kolektoru provozně významné je urychlení transportu částic v elektrickém poli a zajištění homogenní distribuce nZVI v požadovaném prostoru potlačením agregace částic vhodným uspořádáním elektrod lze urychlit migraci nebo naopak stabilizovat částice v předem zvoleném místě. podpora bioty schopné degradace ClE (především síran redukujících bakterií) efektivní aplikaci méně reaktivních látek (mikroželezo, makroželezo, Fe2+), jedná se však o poměrně sofistikovaný systém, kde úspěšná realizace předpokládá dokonalé zvládnutí managementu sanace a jeho optimalizaci na konkrétní podmínky lokality, které se navíc dynamicky mění při zapojení elektrického pole i aplikaci pomocných reagentů. Geochemické modelování