Speciální teologická etika 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
oblaka Venuše dobře odrážejí sluneční svit a proto je tato planeta ve vhodné poloze po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na obloze Večernice někdy.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Č ISTI Č KA ODPADNÍCH VOD. ÚVOD : Kam odtéká odpadní voda z domácnosti? Co je to mechanické čistění vody? Co se děje s odpadky, které se odstraní z odpadní.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Bc. Martin Bártek Název prezentace (DUMu): 5. Stříhání plechů, rovnání a ohýbání, pájení (krabička) Název sady: Tematické.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Sociální etika 1 (PS) PhDr. Roman Míčka, Th.D. Sociální etika 1 (PS) Vyučuje:PhDr. Roman Míčka, Th.D.
Měsíc. Co je to Měsíc? Měsíc je koule, která v noci svítí, ale někdy není vidět. Je tam nebo ne? Měsíc je jediný známý satelit naší Země. Také se mu říká.
Co znamená, že je „vdechnuté Duchem“, tedy inspirované?
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
HVEZDY v. HVĚZDY Hvězdy jsou největší a nejdůležitější objekty ve vesmíru. Udává se, že v naší galaxii (Mléčné dráze) je 95% viditelné hmoty ukryto ve.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
STAVBA TĚLA VY_32_Inovace_09OT- 3 autor: Mgr. Tereza Olejníková
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Bůh je moje jistota..
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
SYSTEMATICKÁ FILOSOFIE II.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
SŠ-COPT Uherský Brod Bc. Martin Bártek 9. Výroba petlice
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Slohový literární útvar 8.ročník Eva Andrýsková, ZŠ Polešovice
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Užitečné závaží.
EU_32_sada1_08_SV_Advent_Cup
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Úvod do filozofie.
VESMÍR.
VESMÍR.
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Poměr v základním tvaru.
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Nevyhnutelné snášej s klidnou myslí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Filozofické disciplíny
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Dvourozměrné geometrické útvary
Psychologie test.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
9. Rozlišování v modlitbě
Zoner Callisto 4 Callisto 2 – barvy, stín, šipky, vrstvy.
Etické kodexy v praxi Pavel Seknička.
SCHOPNOSTI ČLOVĚKA Psychologie 4. S.
Poměr v základním tvaru.
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
Zkušenosti z inspekcí kvality sociálních služeb
Naučil jsem se....
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
významové poměry mezi souřadně spojenými hlavními větami
Živé Boží Slovo a šablony
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Všem mým přátelům: JSEM VDĚČNÝ....
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Speciální teologická etika 1 Literatura: Život z víry Jiří Skoblík: Přehled křesťanské etiky K.-H. Peschke: Křesťanská etika Doporučená literatura k tématu Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.

Speciální teologická etika 1 Filosofická etika Teologická etika (Morální teologie)

Speciální teologická etika 1 Filosofická etika Platón – Mýtus o jeskyni

Speciální teologická etika 1 Sokrates : Představ si lidi v podzemním příbytku podobném jeskyni, která má k světu otevřený dlouhý vchod podél celé jeskyně. V této jeskyni žijí lidé od dětství spoutaní na nohou a na krku, takže zůstávají stále na tomtéž místě a vidí jen rovně před sebe, protože pouta jim brání otáčet hlavou. Vysoko a daleko vzadu za nimi je postavena nízká zeď na způsob zábradlí, jaké mají před sebou loutkáři a nad nímž dělají své kousky. Podél této zídky chodí lidé a nosí všelijaké nářadí, které přečnívá nad zídku. Glaukon : Předvádíš podivný obraz a podivné vězně. Sokrates : Podobají se nám. Myslíš, že by takoví vězni mohli vidět sami ze sebe a ze svých druhů něco jiného než stíny vrhané ohněm na protější stěnu jeskyně ? Glaukon : Jak by to mohli vidět, když jsou celý život nuceni držet hlavu nehybně ? Sokrates : Tito vězni by nemohli pokládat za pravdivé nic jiného než stíny oněch umělých věcí.  Glaukon : Nevyhnutelně.

Speciální teologická etika 1 Sokrates : Kdyby jeden z nich byl zbaven pout a přinucen vstát, otočit šíjí, jít a podívat se nahoru do světla, mohl by to udělat jen s bolestí a pro oslepující lesk by nebyl schopen dívat se na předměty, jejichž stíny předtím viděl. Co by podle tebe řekl, kdyby mu někdo tvrdil, že předtím viděl jenom přeludy ? Nemyslíš, že by byl zmatený a domníval se, že předměty tehdy viděné jsou  pravdivější než ty, které mu ukazují teď ? Glaukon : Jistě, mnohem pravdivější. Sokrates : A kdyby ho někdo odtud násilím vlekl skrze drsný a strmý vchod a nepustil by ho, dokud by ho nevytáhl na sluneční světlo, mohly by snad jeho oči plné sluneční záře vidět něco z toho, co se mu nyní uvádí jako pravdivé ? Glaukon : Ne, alespoň ne hned. Sokrates : Myslím, že by si musel na to zvyknout, kdyby chtěl vidět věci tam nahoře. Nejdříve by asi nejsnáze poznal stíny, potom samotné předměty, dále by potom nebeská tělesa i samotnou oblohu snáze pozoroval v noci, dívaje se na světlo hvězd a měsíce. Nakonec by se myslím mohl dívat na slunce samo o sobě na jeho vlastním místě  a mohl by též pozorovat, jaké je.

Speciální teologická etika 1 Oblast zdání – smyslovost, tělesný svět. – viditelné věci jsou pomíjivé, nepravé (stíny v jeskyni) Oblast pravého bytí – duchovní svět – pomocí „ducha“ se uskutečňuje pravé poznání, které se zaměřuje na pravé, neproměnné bytí (esence, věci spatřené venku ve slunečním světle).

Speciální teologická etika 1 Etické důsledky Platónovy filosofie:

Speciální teologická etika 1 Etické důsledky Platónovy filosofie: Praktické důsledky – co je třeba dělat? Pochopení rozdílu mezi smyslovostí a duchem

Speciální teologická etika 1 Etické důsledky Platónovy filosofie: Praktické důsledky – co je třeba dělat? Pochopení rozdílu mezi smyslovostí a duchem ven z jeskyně na světlo, nespoléhat na smysly, ale jednat podle rozumu.

Speciální teologická etika 1 Etické důsledky Platónovy filosofie: Praktické důsledky – co je třeba dělat? Pochopení rozdílu mezi smyslovostí a duchem ven z jeskyně na světlo, nespoléhat na smysly, ale jednat podle rozumu. Lidská důstojnost – duch (rozum) ovládá smyslovost.

Speciální teologická etika 1 Teologická etika – prameny poznání Zjevení (Písmo + Tradice) Učitelský úřad církve Zdravý rozum (ratio recta)

Speciální teologická etika 1 Melchior Cano (ca. 1509-1560) De locis theologicis (1563) – první systematický traktát o teologických pramenech

Speciální teologická etika 1 Obecná teologická etika - hřích, přirozený zákon, svědomí, norma, ctnost… Speciální teologická etika - aplikace na život

Speciální teologická etika 1 Členění speciální teologické etiky podle Desatera (KKC) podle ctností (T. Aq.) podle konkrétních životních oblastí

Speciální teologická etika 1 Zachovat si nadhled, nepřeceňovat detaily na úkor celkového pohledu, nepřehlížet podstatu zaměřením se na jednotlivosti.

Speciální teologická etika 1 Den Wald vor Bäumen nicht sehen. (Christoph Martin Wieland, Musarion 1768) Frondem in silvis non cernere. (Ovidius, Žalozpěvy)