Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Předmět: chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Pohonné hmoty Anotace: Materiál slouží k výkladu učiva o pohonných hmotách. Klíčová slova: pohonné hmoty, benzín, oktanové číslo, nafta, cetanové číslo Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Digitální učební pomůcka Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0086 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 35 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_CHP3_11
Pohonné hmoty jsou látky používané k pohonu tepelných motorů: benzín nafta CNG LPG letecký petrolej raketové palivo (H2 + O2) cena = výstupní cena rafinérie + marže distributora a prodejce + největší část ceny: spotřební daň a DPH
Benzín je směs kapalných uhlovodíků s 5 – 12 uhlíky v řetězci (alkany, cykloalkany, areny, alkeny) Určujícím faktorem benzínu je Oktanové číslo - vyjadřuje odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci (který se projevuje jako tzv. „klepání“). Uvádí se u označení benzínů. Čistý benzín má nízké oktanové číslo. Pro zvýšení oktanového čísla, zlepšení výkonu motorů a kvůli snížení emisí se do benzínů přidávají aditiva. Od r. 2001 jsou zakázány sloučeniny olova, v prodeji je k dostání pouze bezolovnatý benzín.
Základní druhy benzínů Oktanové číslo 95 vyjadřuje stejnou odolnost tohoto paliva, jako u paliva složeného ze směsi 95 dílů izo-oktanu (přesněji 2,2,4-trimethylpentanu) a 5 dílů n-heptanu. (Čistý n-heptan má definicí určeno oktanové číslo 0, čistý izo-oktan má určeno oktanové číslo 100). Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100, což vyjadřuje fakt, že dané palivo je ještě odolnější proti samozápalu než čistý izo-oktan.
Nafta je směs kapalných uhlovodíků s 12 – 22 uhlíky v řetězci (alkany, cykloalkany, areny, alkeny) podobně jako oktanové číslo u benzínu určuje kvalitu nafty z hlediska její vznětové charakteristiky číslo cetanové. (n-hexadekan (cetan) – cč. 100, 1-methylnaftalen – cč. 0) cetanové číslo udává schopnost nafty spontánně se vzněcovat po stlačení a zvýšení teploty ve spalovacích prostorách motoru. Čím vyšší cetanové číslo, tím lepší výkon motoru, tišší chod a méně nežádoucích zplodin ve výfukových plynech. (min. hodnota cč: 51)
Letní a zimní nafta Aby byla nafta kvalitní, musí obsahovat uhlovodíky s delšími řetězci. Ty však v zimě při nízkých teplotách tuhnou. Letní a zimní nafta se tedy liší v parametru filtrovatelnosti: letní do 0°C zimní: třída F: do –20°C (v prodeji od listopadu do konce února). (arktická až do –30°C)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martin Metelka Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.